Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Lise Türlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 24 - 32, 30.06.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, Bursa ilinde farklı liselerde öğrenim görmekte olan öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarını incelemektir.Yöntem: Araştırmaya Bursa ilinde öğrenim gören öğrencilerden 244 (%58,7) kadın, 172 (%41,3) erkek olmak üzere toplamda 416 öğrenci, gönüllülük esasıyla katılmıştır. Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilere, araştırmacı tarafından "Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği" ve "Kişisel Bilgiler Formu" veri toplama araçları uygulanmıştır.Elde edilen verilerin analizinde Bağımsız Gruplar T-Testi ile Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) gibi istatistiksel yöntemler değerlendirilip, kullanılmıştır. Bulgular: Lise türü, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre öğrencilerin beden eğitimi dersi tutumları puanlarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıkların varlığı tespit edilmiştir.Cinsiyete göre değerlendirilen incelemede, öğrencilerin beden eğitimi dersi tutum puanlarında cinsiyete bağlı istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Sınıf düzeyi değişkenine göre yapılan analizde, 9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutum puanlarının 10, 11 ve 12.sınıf öğrencilerinin tutum puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur.Lise türü değişkenine bakıldığında ise, Mesleki Teknik Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutum puanlarının, Anadolu İmam Hatip lisesi öğrencilerinin puanlarına kıyasla anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Sonuç: Öğrencilerin beden eğitimi dersi tutumlarının yüksek olduğu bulunmuş ve sınıf düzeyi yükseldikçe tutum puanlarının azaldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Alemdağ, S., Öncü, E., & Sakallıoğlu, F. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Ve Öz-Yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 45-60.
  • Alpaslan, S. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi öğretmenlerinin sergilediği öğretim davranışlarına ilişkin algıları ve öğrencilerin bu derse karşı geliştirdikleri tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Balyan, M., Moralı, S., & Onursal, A. M. (2005). The attitudes of various secondary school students toward physical education lessons (İzmir Sample). 46th ICHPER-SD Anniversary World Congress.
  • Birtwistle, G. E., & Brodie, D. A. (1991). Children's attitudes towards activity and perceptions of physical education. Health Education Research, 6(4), 465-478.
  • Bucher, C. A. (1983). Administration of physical education and athletic programs. (No Title).
  • Carlson, T.B. (1994). Why students hate, tolerate, or love gym: A study of attitude formation and associated behaviors in physical education (Doctoral dissertation, University of Massachusetts, 1994). Dissertation Abstracts International, 55-03A, 0502.
  • Min-Hau, C., & Phillips, D. A. (2002). The relationship between attitude toward physical education and leisure time exercise in high school students. Physical Educator, 59(3), 126.
  • Çelik, Z., & Pulur, A. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlar. VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 115-121.
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması (Kırşehir il örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çolak, F. Ş. (2019). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği) (Master's thesis, Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü).
  • Figley, G. E. (1985). Determinants of attitudes toward physical education. Journal of teaching in Physical Education, 4(4), 229-240.
  • Genç, E., Batmaz, H. Ç., Coşkuner, Z., Pala, R., Çınar, V., & Biçer, S. Y. (2013). Güzel sanatlar ve spor lisesi, spor bölümü öğrencilerinin sayısal derslere karşı tutumları (Elazığ örneği). The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 1163-1177.
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge. Gosset, M. E. (2015). Comparison of attitude toward physical education of upper elementary school in skill themes and multiactivity classes. Doctoral dissertation, Columbia University, New York
  • Gökyer, N. (2009). Öğretmenlerin Ilköğretim Müfettişlerince Yapilan Sinif Denetimine Yönelik Algilari. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 8(1), 68-76.
  • Güllü M (2007): Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güllü, M., Güçlü, M., & Arslan, C. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarinin İncelenmesi. Sport Sciences, 4(4), 273-288.
  • Güllü, M., & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Hazar, G. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarını etkileyen faktörlerin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Hilland TA, Stratton G, Vinson D,et al (2009): The physical education predisposition scale: preliminary development and validation. Journal of Sport Sciences, 27(14), 1555-1563.
  • Hünük, D. (2006). Ankara ili merkez ilçelerindeki ilköğretimin ikinci kademesinde beden eğitimi derslerine ilişkin tutumların sınıf düzeyi, öğrenci cinsiyeti, öğretmen cinsiyeti ve spora aktif katılım bakış açısının karşılaştırılması (Yüksek Lisans tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Kangalgil, M., Hünük, D. Ve Demirhan, G. (2006). İlköğretim, Lise Ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spora İlişkin Tutumlarinin Karşilaştirilmasi. Spor Bilimleri Dergisi , 17 (2), 48-57.
  • Karadağ , S. (2012). İlköğretim 8. sınıf ve lise 11. Sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının çeşitlin değişkenlere bağlı olarak karşılaştırılması (Kırıkkkale örneği). Yaymlanmam yüksek lisans tezi. Kırıkkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81-83. Keskin, Ö. (2015). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi: Sakarya ili örneği (Doctoral dissertation, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • Keskin, N., Erman, Ö. N. C. Ü., & KÜÇÜK, K. S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum ve öz-yeterlikleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 93-107.
  • Koca, C., & Asci, F. H. (2005). Gender role orientation in Turkish female athletes and non-athletes. Women in Sport & Physical Activity Journal, 14(1), 86.
  • Koca, C., Aşçı, F. H., & Demirhan, G. (2005). Attitudes toward physical education and class preferences of Turkish adolescents in terms of school gender composition. Adolescence, 40(158).
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Ortaöğretim beden eğitimi ve spor dersi öğretim programında beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Morgan, P., & Bourke, S. (2008). Non-specialist teachers' confidence to teach PE: the nature and influence of personal school experiences in PE. Physical education and sport pedagogy, 13(1), 1-29.
  • Oktaş, A. (2019). Lise öğrencilerinde beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum ile akademik öz yeterlik incelenmesi (Master's thesis, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Özyalvaç NT (2010): Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi (Konya Anadolu Lisesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Pate, R., Corbin, C., & Pangrazi, B. (1998). Physical Activity for Young People. President's Council on Physical Fitness and Sports research digest.
  • Phillips SR (2011): Upper elementary school students’ attitudes and perceptions toward physical education. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University, New York.
  • Rice, P.L. (1988). Attitudes of high school students towards physical education activities, teachers and personal health. Phys Educ, 45, 94-99.
  • Stewart MJ, Green SR, Huelscamp J (1991): Secondary student attitudes toward physical education. Physical Educator, 48(2), 72-79.
  • Silverman, S., & Scrabis, K. A. (2004). A review of research on instructional theory in physical education 2002-2003. International journal of physical education, 41(1), 4-12.
  • Smoll, F. L., & Schutz, R. W. (1980). Children's attitudes toward physical activity: A longitudinal analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 2(2), 137-147.
  • Şişko, M. ve Demirhan, G. (2002). İlköğretim Okulları ve Liselerde Öğrenim Gören Kız ve Erkek Öğrencilerin Beden Eğitimi veSpor Dersine İlişkin Tutumları.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23,205-210.
  • Telama, R., Yang, X., Viikari, J., Välimäki, I., Wanne, O., & Raitakari, O. (2005). Physical activity from childhood to adulthood: a 21-year tracking study. American journal of preventive medicine, 28(3), 267-273.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Erdem 0009-0008-7956-6395

Duygu Ozyahni 0009-0003-7774-2547

Nazlican Kiliç Cura 0009-0003-2150-1672

Burak Güneş 0000-0002-6571-646X

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdem, E., Ozyahni, D., Kiliç Cura, N., Güneş, B. (2024). Farklı Lise Türlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Egzersiz Ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 24-32.