Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafi İşaret Belgesinin Yöresel Ürünlerin Pazarlanabilmesine Etkisi: Nevşehir Kabak Çekirdeği Örneği

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 64 - 81, 30.12.2024
https://doi.org/10.58768/joinntt.1517586

Öz

Bu çalışma, Nevşehir ilinde coğrafi işaret tesciline sahip olan Nevşehir kabak çekirdeğinin pazarlanmasında coğrafi işaret belgesinin etkilerini derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Coğrafi işaretler, bir ürünün belirli bir bölgeye özgü özelliklerini ve kalitesini garanti altına alarak tüketicilere güvence sağlar ve üreticilere rekabet avantajı sunmaktadır. Bu araştırma, coğrafi işaret tescilinin Nevşehir kabak çekirdeğinin pazarlama stratejileri üzerindeki etkisini ele almaktadır. Araştırma kapsamında Nevşehir Kabak çekirdeği satıcıları ile yapılan görüşmeler nitel araştırma yöntemleri ile analiz edilmiştir. Bu süreçte coğrafi işaret tescilinin marka bilinirliği, ürün güvenilirliği ve tüketici tercihlerine olan etkileri incelenmiştir. Elde edilen bulgular, coğrafi işaret tescilinin Nevşehir kabak çekirdeğinin tanınırlığını artırdığını, pazardaki rekabet gücünü yükselttiğini ve ekonomik değerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Coğrafi işaret belgesinin, tüketici algısında güven ve kalite algısını pekiştirerek satışların artmasına ve yerel ekonominin güçlenmesine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Bu çalışma, sadece Nevşehir Kabak çekirdeği için değil, diğer yöresel ürünler için de coğrafi işaret tescilinin önemini vurgulamakta ve bu tür belgelerin yerel ekonomiye olan olumlu katkılarını ortaya koymaktadır. Ayrıca, coğrafi işaret tescilinin sürdürülebilir tarım ve kırsal kalkınma üzerindeki potansiyel etkilerine de ışık tutmaktadır.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2018). Türkiye’deki Coğrafi İşaretli Ürünlerin Destinasyon Markalaması Kapsamında Değerlendirilmesi, Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6/2, 163 – 177.
  • Akıncı, Z. ve Sönmez, N. (2015). Engelli Bireylerin Erişilebilir Turizm Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(1), 97-113.
  • Avşar, M. ve Eryılmaz, B. (2022). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Amasya Turizminin Gelişimine Katkısının Değerlendirilmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(4): 988-1003.
  • Belli, S. (2022). Coğrafi İşaret İle Tescilli Yöresel Mutfak Ürünlerinin Turistlerin Destinasyon Seçimine Etkisi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği, Doktora Tezi, 1 – 104.
  • Boyraz, M. (2019). Geographıcal Indıcatıon Products: Afyonkarahisar. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 3(4), 26-46.
  • Canbolat, E. ve Çakıroğlu, P.F. (2020). Gastronomi Turizmi Ve Coğrafi İşaretleme: Samsun Mutfağına Yönelik Bir Değerlendirme, Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 8(2), 937-957.
  • Cürebal, A. ve Eren, T. (2019). Coğrafi İşaretli Ürün Seçimi İçin Belirlenen Ölçütlerin Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemlerinden Analitik Ağ Süreci İle Ağırlıklandırılması, 7th International Symposium On Innovative Technologies İn Engineering And Science, 1 - 10.
  • Delice, D.Ş. (2016). Coğrafi İşaretli Ürünlere Yönelik Pazarlama Stratejileri, Uzmanlık Tezi, 1 – 185.
  • Demir Özer, E. & Esen, M. K. (2019). Coğrafi İşaret Alma Sürecinde, Avanos-Nevşehir Testi Kebabına ait Standart Reçetenin Oluşturulması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (2), 805-817.
  • Eren, Y.F. ve Sezgin, C.A. (2021). Coğrafi İşaretli Yöresel Ürünlerin Destinasyonlar Açısından Önemi: Kapadokya Bölgesi Örneği, Journal Of Tourism Research İnstitute, 2(1), 61-78.
  • Gentles, S., Charles, C., Ploeg, J. and McKibbon, K. (2015). Sampling in Qualitative Research: Insights from an Overview of the Methods Literature. The Qualitative Report. 20. 1772-1789.
  • Jafarova, F. (2022). Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Gıda Ürünlerine Yönelik Tutumları Üzerine Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, 1 – 176.
  • Jay, T. and Taylor, M. (2013). A Case of Champagne: a Study of Geographical İndications. Corporate Governance Journal, 29, 1-31.
  • Kalekahyası, S. ve Göktaş, B. (2022). Coğrafi İşaret Almış Yöresel Ürünlerin Bilinirlik Düzeyi Ve Tüketici Tutumlarına Etkisi: Bayburt İli Örneği, Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6/3, 673-702.
  • Karademir, N. (2021). Türkiye’de Avrupa Birliği Tescilli Coğrafi İşaretli Ürünlerin Ekonomik Kalkinma Kapsaminda Değerlendirilmesi, Journal Of Social, Humanities And Administrative Sciences, 7(41):1164-1183.
  • Kotler, K and Keller, K. L. (2012). Marketing Management. Pearson Prentice Hall.
  • Kök, G. (2022). Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerin Şehir Markalaşmasına Etkileri: Uşak Tarhanası Örneği, Yüksek Lisans Tezi, 1 – 97.
  • Meral, Y. ve Şahin, A. (2012). Türkiye’de coğrafi işaretleme ve yöresel ürünler. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi. 5(2), 88-92.
  • Oraman, Y. (2015). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler, Balkan Ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 01(01), 1 - 10 Pektaş, E.Ö.G. Kahraman, C. ve Alkan, G. (2018). Türkiye’de Coğrafi İşaretler Ve İhracat Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi, Doğu Coğrafya Dergisi, 23(39), 65 – 82.
  • Sarıipek, S., ve Çevik, S. (2020). Oraların Nesi Meşhur: Şehir Pazarlamasında Coğrafi İşaret Tescilli Ürünler. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 4907-4938.
  • Servet, H. (2019). Coğrafi İşaretlerin Dış Ticaret Kanalıyla Bölgesel Kalkınmaya Etkisi: Denizli Ölçeği, Yüksek Lisans Tezi, 1 – 106.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tatlıcıoğlu, Y. O. (2023). Destinasyon pazarlamasında fırsat gücü olarak coğrafi işaretli ürünlerin halkla ilişkiler metotlarıyla tanıtımı. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, 4:89-103.
  • Tekelioğlu, Y. (2019). Coğrafi İşaretler Ve Türkiye Uygulamaları, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 1 – 29.
  • Wahyudi, A. E. A., & Melinda, T. (2018). The Effects Of Promotion Mix On Customers’ Buying Decision. Jurnal Entrepreneur Dan Entrepreneurship, 7(2), 63–70.
  • Yayla, Ö. (2021). Avrupa Birliği'ndeki Coğrafi İşaretli Gastonomik Ürünlerin Mekânsal Analizi International Social Sciences Studies Journal, 7/87, 3748-3761.
  • Yalçın, B. (2013). Yöresel Ürünlerin Pazarlanması Üzerine Değerlendirmeler, Akdeniz Sanat Dergisi, 6(11), 205 - 213.
  • Yılmazbilen, M.M. (2020). Ulusal Ve Uluslararası Başarılı Örnekler Işığında Coğrafi İşaretlerin Etkin Yönetimi, Uzmanlık Tezi, 1 - 125 .
  • Yönet Eren, F., ve Sezgin, A. C. (2021). Coğrafi işaretli yöresel ürünlerin destinasyonlar açısından önemi: Kapadokya Bölgesi örneği. Journal of Tourism Research Institute, 2(1), 61-78.

The Effect of Geographical Indication Certificate on the Marketing of Local Products Nevşehir Pumpkin Seed Example

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 64 - 81, 30.12.2024
https://doi.org/10.58768/joinntt.1517586

Öz

This study aims to examine in depth the effects of geographical indication certificate on the marketing of Nevşehir pumpkin seeds, which has a geographical indication registration in Nevşehir province. Geographical indications provide assurance to consumers and offer competitive advantage to producers by guaranteeing the characteristics and quality of a product specific to a particular region. This research examines the impact of geographical indication registration on the marketing strategies of Nevşehir pumpkin seeds. Within the scope of the research, interviews with Nevşehir pumpkin seed sellers were analysed with qualitative research methods. In this process, the effects of geographical indicator registration on brand awareness, product reliability and consumer preferences were analysed. The findings obtained show that geographical indicator registration increases the recognition of Nevşehir pumpkin seeds, increases its competitiveness in the market and positively affects its economic value. It has been determined that the geographical indication certificate contributes to the increase in sales and the strengthening of the local economy by reinforcing the perception of trust and quality in consumer perception. This study emphasises the importance of geographical indication registration not only for Nevşehir pumpkin seeds but also for other local products and reveals the positive contributions of such certificates to the local economy. It also sheds light on the potential impacts of geographical indicator registration on sustainable agriculture and rural development.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2018). Türkiye’deki Coğrafi İşaretli Ürünlerin Destinasyon Markalaması Kapsamında Değerlendirilmesi, Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6/2, 163 – 177.
  • Akıncı, Z. ve Sönmez, N. (2015). Engelli Bireylerin Erişilebilir Turizm Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(1), 97-113.
  • Avşar, M. ve Eryılmaz, B. (2022). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Amasya Turizminin Gelişimine Katkısının Değerlendirilmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(4): 988-1003.
  • Belli, S. (2022). Coğrafi İşaret İle Tescilli Yöresel Mutfak Ürünlerinin Turistlerin Destinasyon Seçimine Etkisi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği, Doktora Tezi, 1 – 104.
  • Boyraz, M. (2019). Geographıcal Indıcatıon Products: Afyonkarahisar. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 3(4), 26-46.
  • Canbolat, E. ve Çakıroğlu, P.F. (2020). Gastronomi Turizmi Ve Coğrafi İşaretleme: Samsun Mutfağına Yönelik Bir Değerlendirme, Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 8(2), 937-957.
  • Cürebal, A. ve Eren, T. (2019). Coğrafi İşaretli Ürün Seçimi İçin Belirlenen Ölçütlerin Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemlerinden Analitik Ağ Süreci İle Ağırlıklandırılması, 7th International Symposium On Innovative Technologies İn Engineering And Science, 1 - 10.
  • Delice, D.Ş. (2016). Coğrafi İşaretli Ürünlere Yönelik Pazarlama Stratejileri, Uzmanlık Tezi, 1 – 185.
  • Demir Özer, E. & Esen, M. K. (2019). Coğrafi İşaret Alma Sürecinde, Avanos-Nevşehir Testi Kebabına ait Standart Reçetenin Oluşturulması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (2), 805-817.
  • Eren, Y.F. ve Sezgin, C.A. (2021). Coğrafi İşaretli Yöresel Ürünlerin Destinasyonlar Açısından Önemi: Kapadokya Bölgesi Örneği, Journal Of Tourism Research İnstitute, 2(1), 61-78.
  • Gentles, S., Charles, C., Ploeg, J. and McKibbon, K. (2015). Sampling in Qualitative Research: Insights from an Overview of the Methods Literature. The Qualitative Report. 20. 1772-1789.
  • Jafarova, F. (2022). Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Gıda Ürünlerine Yönelik Tutumları Üzerine Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, 1 – 176.
  • Jay, T. and Taylor, M. (2013). A Case of Champagne: a Study of Geographical İndications. Corporate Governance Journal, 29, 1-31.
  • Kalekahyası, S. ve Göktaş, B. (2022). Coğrafi İşaret Almış Yöresel Ürünlerin Bilinirlik Düzeyi Ve Tüketici Tutumlarına Etkisi: Bayburt İli Örneği, Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6/3, 673-702.
  • Karademir, N. (2021). Türkiye’de Avrupa Birliği Tescilli Coğrafi İşaretli Ürünlerin Ekonomik Kalkinma Kapsaminda Değerlendirilmesi, Journal Of Social, Humanities And Administrative Sciences, 7(41):1164-1183.
  • Kotler, K and Keller, K. L. (2012). Marketing Management. Pearson Prentice Hall.
  • Kök, G. (2022). Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerin Şehir Markalaşmasına Etkileri: Uşak Tarhanası Örneği, Yüksek Lisans Tezi, 1 – 97.
  • Meral, Y. ve Şahin, A. (2012). Türkiye’de coğrafi işaretleme ve yöresel ürünler. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi. 5(2), 88-92.
  • Oraman, Y. (2015). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler, Balkan Ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 01(01), 1 - 10 Pektaş, E.Ö.G. Kahraman, C. ve Alkan, G. (2018). Türkiye’de Coğrafi İşaretler Ve İhracat Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi, Doğu Coğrafya Dergisi, 23(39), 65 – 82.
  • Sarıipek, S., ve Çevik, S. (2020). Oraların Nesi Meşhur: Şehir Pazarlamasında Coğrafi İşaret Tescilli Ürünler. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 4907-4938.
  • Servet, H. (2019). Coğrafi İşaretlerin Dış Ticaret Kanalıyla Bölgesel Kalkınmaya Etkisi: Denizli Ölçeği, Yüksek Lisans Tezi, 1 – 106.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tatlıcıoğlu, Y. O. (2023). Destinasyon pazarlamasında fırsat gücü olarak coğrafi işaretli ürünlerin halkla ilişkiler metotlarıyla tanıtımı. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, 4:89-103.
  • Tekelioğlu, Y. (2019). Coğrafi İşaretler Ve Türkiye Uygulamaları, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 1 – 29.
  • Wahyudi, A. E. A., & Melinda, T. (2018). The Effects Of Promotion Mix On Customers’ Buying Decision. Jurnal Entrepreneur Dan Entrepreneurship, 7(2), 63–70.
  • Yayla, Ö. (2021). Avrupa Birliği'ndeki Coğrafi İşaretli Gastonomik Ürünlerin Mekânsal Analizi International Social Sciences Studies Journal, 7/87, 3748-3761.
  • Yalçın, B. (2013). Yöresel Ürünlerin Pazarlanması Üzerine Değerlendirmeler, Akdeniz Sanat Dergisi, 6(11), 205 - 213.
  • Yılmazbilen, M.M. (2020). Ulusal Ve Uluslararası Başarılı Örnekler Işığında Coğrafi İşaretlerin Etkin Yönetimi, Uzmanlık Tezi, 1 - 125 .
  • Yönet Eren, F., ve Sezgin, A. C. (2021). Coğrafi işaretli yöresel ürünlerin destinasyonlar açısından önemi: Kapadokya Bölgesi örneği. Journal of Tourism Research Institute, 2(1), 61-78.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gastronomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erdal Ünsalan 0000-0002-1065-1996

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 22 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünsalan, E. (2024). Coğrafi İşaret Belgesinin Yöresel Ürünlerin Pazarlanabilmesine Etkisi: Nevşehir Kabak Çekirdeği Örneği. Journal of New Tourism Trends, 5(2), 64-81. https://doi.org/10.58768/joinntt.1517586