Bu araştırmada kaynaştırma öğrencisi ergenlerin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Düzce ilinde ortaokul, Anadolu Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (MTAL) ve Mesleki Eğitim Merkezine (MEM) devam eden 12-18 yaş arası 157 kaynaştırma öğrencisi ergen katılmıştır. İlişkisel tarama modeli ile desenlenen araştırmada Kişisel Bilgi Formu ve Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (DOBÖ-7) ile veri toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda kaynaştırma öğrencisi ergenlerin dijital oyun bağımlılığı düzeyleri genel olarak düşük bulunmuştur. Kaynaştırma öğrencisi ergenlerin yaşı, yetersizlik türü ve yetersizliğin derecesine göre dijital oyun bağımlılığı düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmazken, cinsiyet ve devam ettiği okul türüne göre ise anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. İleri araştırmalara ve uygulamalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
kaynaştırma öğrencisi ergenler dijital oyun dijital oyun bağımlılığı yetersizliği olan öğrenciler
This study aims to examine the digital game addiction levels of adolescent mainstreaming students in terms of various variables. 157 adolescent mainstreaming students between the ages of 12-18 who attend secondary school, Anatolian High School, Vocational and Technical Anatolian High School, and Vocational Education Center in Düzce province participated in the research. Data were collected using the Demographic Data Form and the Digital Game Addiction Scale in the study, which is designed with the single survey model. As a result of the research, the digital game addiction levels of mainstreaming students among adolescents were found to be low in general. While there was no significant difference between digital game addiction levels of adolescent mainstreaming students according to grade level, type of disability, and degree of disability, there was a significant difference according to gender and type of school attended. Suggestions for further research and applications are included.
mainstreaming students adolescents digital game digital game addiction students with disabilities
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Journal of Learning and Teaching in Digital Age. All rights reserved, 2023. ISSN:2458-8350