Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Mavi Okyanus Stratejisi: Dünyadan ve Türkiye’den Örnekler

Yıl 2017, , 126 - 144, 31.12.2017
https://doi.org/10.24013/jomelips.336771

Öz

Rekabet, günümüz ekonomik düzeninin doğasını açıklamada
üzerinde çokça tartışılan konuların merkezinde yer almaktadır. Rekabetin doğası
ise endüstri çevrelerinin özelliklerine, firmaların rekabetteki tutumlarına,
ülkelerin ekonomik koşullarına bağlı olarak değişmektedir. Rekabetteki
yaklaşımlardan biri de rekabetin “anlamsız” olarak görülmesidir. Bu çalışmada,
rekabetin içinde çırpınan şirketlere rekabet üstü avantajları öneren ve
rekabeti geride bırakmayı vurgulayan Mavi Okyanus Stratejisini (Blue Ocean
Strategy) strateji geliştirme paradoksu açısından değerlendirmekti. Çalışmada
ayrıca Dünya ve Türkiye örnekleri üzerinden mavi okyanus stratejisinin
örnekleri üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Ağraş, S. ve Kılınç, I. (2014). The Analysis of the Competitive Behaviours of the Hotels: Findings from the Hotel Businesses in Turkey, Journal of Business Management & Social Sciences Research (JBM&SSR), 3 (8), ss.21-34.
  • Ağaç, F. (2007). Vatan Bilgisayar’ın Büyüme Odaklı Stratejisi, http://www.telepati.com.tr/ocak07/konu24.htm#yukari (Erişim Tarihi: 2016, 2 Aralık).
  • Altuntuğ, N. (2007). Rekabet Sürecinin Dinamik Boyutu, Bileşenleri ve Dinamizmi Sürdürebilme Yolları, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (5), ss.15-29.
  • Aslan, R. (2016). Türk Telekom Stratejisi, http://www.tasarimadair.com/grafik-tasarim/turk-telekom-stratejisi/ (Erişim Tarihi: 2016, 2 Aralık).
  • Barutçu, Ş. (2014). Şehir Pazarlamasında Mavi Okyanus Stratejisinin Kullanımı: Bodrum Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bekmezci, M. (2013). Taking Competitive Advantage By Business Model Innovation, Yönetim ve Ekonomi, 20 (1), ss. 291-314. Capital (2005). Ford T Modeli, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • Capital (2005). Garanti Bankası, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 25 Kasım)
  • Capital (2005). Joint Strike, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • Capital (2005). TUKAŞ, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 25 Kasım).
  • Dünya (2010). Sarı Kuyruk, http://www.dunya.com/gundem/kirmizi-misiniz-yoksa-mavi-mi-haberi-114515 (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • Ergen, A. (2011). Stratejik Düşünce Yaratma: Mavi Okyanusa Yelken Açmak, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 7, ss. 1-21.
  • Ezgimen, K. (2015). Analizlere Göre Apple Rekabeti 5 Sene İçinde Samsung'un Felaketi Olabilir, http://blog.tamindir.com/analizlere-gore-apple-rekabeti-5-sene-icinde-samsungun-felaketi-olabilir_12876/ (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • FMA Akademi (2016). Lufthansa Airlines – Shop & Miles, http://www.fmaakademi.org/etkili-rekabet-edebilmek-icin-mavi-okyanuslar-gerekiyor-2 (Erişim Tarihi: 2016, 12 Kasım).
  • Gorez, F. (2014). Konya Şeker ve TORKU Markası Yükselişte, http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=128445&start=380 (Erişim Tarihi: 2016, 1 Aralık).
  • Güneş, S. (2011). Değer Yaratma Bağlamında Güncel Dört Yenilik Modeli, Sanat ve Tasarım Dergisi, 11, ss.71-89.
  • İri, R. (2011). Bir Hazır Giyim Markasının Pazardaki Değişim Hikayesi: LC Waikiki Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (1), ss. 445-469.
  • Kalkan, A. ve Alparslan, A.M. (2009). Rekabet Savaşından Çıkış Yolu: Değer Yeniliği, Kâr ve İnsan Önermeleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), ss. 1-13 .
  • Kim, W.C. ve Mauborgne, R. (2004). Mavi Okyanus Stratejisi, HBR’s 10 Must Reads Strategy, (M. İnan, Çev.), İstanbul:Optimist.
  • Kıyan, Ş.S. ve Özer, A. (2011). İşletme Sınırlarının Girişimci Faaliyetle Yeniden Yapılandırılması: Yeni Pazar Oluşturma, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 66 (2), ss. 93-120.
  • Mazlum, Ö. (2011). Rengin Kültürel Çağrışımları, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, ss. 125-138.
  • Motley, L. B., (2008). Finding Your Banks ʹBlue Oceanʹ Strategy, ABA Bank Marketing, p. 44.
  • Naeem, İ. (2016). Mavi Okyanus Stratejisinin Teknolojik Yenilikler Ve Ağ Dışsallıkları Üzerinde Temellendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Öncü, M. A., Çömlekçi, İ. ve Coşkun, E. (2010). Havayolu Şirketlerinin Uyguladıkları Finansal Stratejiler Üzerine Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6,(2), ss. 27-58.
  • Öztürk, Y. (2015). Modern Stratejik Yönetim Tekniklerinden Kaos Teorisi Ve Mavi Okyanus Stratejisinin Firma Performansı Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Patronlar Dünyası (2012). Ali Agaoglu’nun Basari Sırrı, http://www.patronlardunyasi.com/haber/Ali-Agaoglu-nun-basari-sirri/57646, (Erişim Tarihi: 2016, 8 Aralık).
  • PG (2016). P&G, https://www.pg.com.tr/procter/surdurulebilirlik_birbakista.htm, https://www.pg.com.tr/procter/pg_haber_24.htm (Erişim Tarihi: 2016, 13 Aralık).
  • Radikal (2009). Freşa Doğal Maden Suları, http://www.radikal.com.tr/ekonomi/40-metrelik-barakadan-dogan-fresa-saatte-165-bin-siselik-uretime-kosuyor-940561/ (Erişim Tarihi: 2016, 2 Aralık).
  • Savut (2016). Mavi Okyanus Stratejisi Sürdürebilirliği ve Yenilenmesi, http://kobitek.com/mavi_okyanus_stratejisi_surdurulebilirligi_ve_yenilenmesi (Erişim Tarihi: 2016, 10 Aralık).
  • Taşkın, E. (2010). Pazarlama Stratejisinde Belirgin Yeni Satış Eğilimleri, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), ss: 17-49.
  • Ülgen, H. ve Mirze, K. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul; Literatür Yayınları.
  • Volvocars (2015). Volvocars, https://www.media.volvocars.com/tr/tr-tr/corporate/brand-values (Erişim Tarihi: 2016, 14 Aralık).
  • Yiğit, S. (2015). Değer İnovasyonu: İnovasyonla Değer Oluşturmak, Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (1), ss. 227-244.

Blue Ocean Strategy: Cases From the World and Turkey

Yıl 2017, , 126 - 144, 31.12.2017
https://doi.org/10.24013/jomelips.336771

Öz

Competition is at the center of much debate on
how to explain the nature of today's economic rules. The nature of the
competition varies depending on the characteristics of the industrial
environment, the competitive attitudes of the firms and the economic conditions
of countries. One of the competitive approaches is to see competition as
"meaningless". In this study, Blue Ocean Strategy (Blue Ocean Strategy),
which proposes competitive advantages to companies struggling in competition
and emphasizes leaving behind competition, was evaluated in terms of strategy
development paradox. The study also was focused on examples of the blue ocean
strategy through examples from the world and Turkey.

Kaynakça

  • Ağraş, S. ve Kılınç, I. (2014). The Analysis of the Competitive Behaviours of the Hotels: Findings from the Hotel Businesses in Turkey, Journal of Business Management & Social Sciences Research (JBM&SSR), 3 (8), ss.21-34.
  • Ağaç, F. (2007). Vatan Bilgisayar’ın Büyüme Odaklı Stratejisi, http://www.telepati.com.tr/ocak07/konu24.htm#yukari (Erişim Tarihi: 2016, 2 Aralık).
  • Altuntuğ, N. (2007). Rekabet Sürecinin Dinamik Boyutu, Bileşenleri ve Dinamizmi Sürdürebilme Yolları, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (5), ss.15-29.
  • Aslan, R. (2016). Türk Telekom Stratejisi, http://www.tasarimadair.com/grafik-tasarim/turk-telekom-stratejisi/ (Erişim Tarihi: 2016, 2 Aralık).
  • Barutçu, Ş. (2014). Şehir Pazarlamasında Mavi Okyanus Stratejisinin Kullanımı: Bodrum Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bekmezci, M. (2013). Taking Competitive Advantage By Business Model Innovation, Yönetim ve Ekonomi, 20 (1), ss. 291-314. Capital (2005). Ford T Modeli, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • Capital (2005). Garanti Bankası, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 25 Kasım)
  • Capital (2005). Joint Strike, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • Capital (2005). TUKAŞ, http://www.capital.com.tr/yonetim/liderlik/mavi-okyanus%E2%80%99ta-buyume-zamani-haberdetay-2342 (Erişim Tarihi: 2016, 25 Kasım).
  • Dünya (2010). Sarı Kuyruk, http://www.dunya.com/gundem/kirmizi-misiniz-yoksa-mavi-mi-haberi-114515 (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • Ergen, A. (2011). Stratejik Düşünce Yaratma: Mavi Okyanusa Yelken Açmak, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 7, ss. 1-21.
  • Ezgimen, K. (2015). Analizlere Göre Apple Rekabeti 5 Sene İçinde Samsung'un Felaketi Olabilir, http://blog.tamindir.com/analizlere-gore-apple-rekabeti-5-sene-icinde-samsungun-felaketi-olabilir_12876/ (Erişim Tarihi: 2016, 11 Kasım).
  • FMA Akademi (2016). Lufthansa Airlines – Shop & Miles, http://www.fmaakademi.org/etkili-rekabet-edebilmek-icin-mavi-okyanuslar-gerekiyor-2 (Erişim Tarihi: 2016, 12 Kasım).
  • Gorez, F. (2014). Konya Şeker ve TORKU Markası Yükselişte, http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=128445&start=380 (Erişim Tarihi: 2016, 1 Aralık).
  • Güneş, S. (2011). Değer Yaratma Bağlamında Güncel Dört Yenilik Modeli, Sanat ve Tasarım Dergisi, 11, ss.71-89.
  • İri, R. (2011). Bir Hazır Giyim Markasının Pazardaki Değişim Hikayesi: LC Waikiki Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (1), ss. 445-469.
  • Kalkan, A. ve Alparslan, A.M. (2009). Rekabet Savaşından Çıkış Yolu: Değer Yeniliği, Kâr ve İnsan Önermeleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), ss. 1-13 .
  • Kim, W.C. ve Mauborgne, R. (2004). Mavi Okyanus Stratejisi, HBR’s 10 Must Reads Strategy, (M. İnan, Çev.), İstanbul:Optimist.
  • Kıyan, Ş.S. ve Özer, A. (2011). İşletme Sınırlarının Girişimci Faaliyetle Yeniden Yapılandırılması: Yeni Pazar Oluşturma, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 66 (2), ss. 93-120.
  • Mazlum, Ö. (2011). Rengin Kültürel Çağrışımları, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, ss. 125-138.
  • Motley, L. B., (2008). Finding Your Banks ʹBlue Oceanʹ Strategy, ABA Bank Marketing, p. 44.
  • Naeem, İ. (2016). Mavi Okyanus Stratejisinin Teknolojik Yenilikler Ve Ağ Dışsallıkları Üzerinde Temellendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Öncü, M. A., Çömlekçi, İ. ve Coşkun, E. (2010). Havayolu Şirketlerinin Uyguladıkları Finansal Stratejiler Üzerine Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6,(2), ss. 27-58.
  • Öztürk, Y. (2015). Modern Stratejik Yönetim Tekniklerinden Kaos Teorisi Ve Mavi Okyanus Stratejisinin Firma Performansı Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Patronlar Dünyası (2012). Ali Agaoglu’nun Basari Sırrı, http://www.patronlardunyasi.com/haber/Ali-Agaoglu-nun-basari-sirri/57646, (Erişim Tarihi: 2016, 8 Aralık).
  • PG (2016). P&G, https://www.pg.com.tr/procter/surdurulebilirlik_birbakista.htm, https://www.pg.com.tr/procter/pg_haber_24.htm (Erişim Tarihi: 2016, 13 Aralık).
  • Radikal (2009). Freşa Doğal Maden Suları, http://www.radikal.com.tr/ekonomi/40-metrelik-barakadan-dogan-fresa-saatte-165-bin-siselik-uretime-kosuyor-940561/ (Erişim Tarihi: 2016, 2 Aralık).
  • Savut (2016). Mavi Okyanus Stratejisi Sürdürebilirliği ve Yenilenmesi, http://kobitek.com/mavi_okyanus_stratejisi_surdurulebilirligi_ve_yenilenmesi (Erişim Tarihi: 2016, 10 Aralık).
  • Taşkın, E. (2010). Pazarlama Stratejisinde Belirgin Yeni Satış Eğilimleri, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), ss: 17-49.
  • Ülgen, H. ve Mirze, K. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul; Literatür Yayınları.
  • Volvocars (2015). Volvocars, https://www.media.volvocars.com/tr/tr-tr/corporate/brand-values (Erişim Tarihi: 2016, 14 Aralık).
  • Yiğit, S. (2015). Değer İnovasyonu: İnovasyonla Değer Oluşturmak, Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (1), ss. 227-244.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Süleyman Ağraş Bu kişi benim

Fırat Atbaş

Enes Şeyba Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Ağraş, S., Atbaş, F., & Şeyba, E. (2017). Mavi Okyanus Stratejisi: Dünyadan ve Türkiye’den Örnekler. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami Ve Politik Bilimler Dergisi, 2(2), 126-144. https://doi.org/10.24013/jomelips.336771

 Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.

 Yayınlanan tüm makalelere DOI numarası verilmektedir.

            
          cc by nc sa 4.0 ile ilgili görsel sonucu  


            JOMELIPS Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC- SA 4.0) altında çalışmaktadır.     

             https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

22687

21102

21101

21103