BibTex RIS Kaynak Göster

Baudrillard Perspektifinden Bir Kitle İletişim ve Sanat Aracı Olarak Simülasyon Evreninde Televizyon

Yıl 2009, Cilt: 5 Sayı: 4, 201 - 218, 19.11.2013

Öz

Baudrillard'ın “Simülasyon Kuramı”, çağdaş Batı toplumlarının eleştirel çözümlemelerini içeren kapsamlı bir çalışmadır. Günümüz dünyasına tamamen farklı bir bakış açısıyla yaklaşılmasına ön ayak olabilecek bu kuram, çağdaş Batı toplumlarında var olan sistemin ekonomi, politika, bilim, tarih, sanat, iletişim gibi ögelerini hedef almaktadır. Baudrillard bu doğrultuda yaptığı çözümlemelerini, simgesel değiş-tokuş adını verdiği bir yöntemle gerçekleştirmiştir. İncelenen her alanda genel kabullere ters düşen örnekleri bulunarak bunları tersine çevirmekte yani geçerliliğini yok etmektedir.

Baudrillard'ın çözümlemede kullandığı alanlardan biri de televizyondur. Baudrillard günlük yaşamın yeniden üretimini sağlayan yönüyle televizyonu, simülasyon evrenine ait bir araç olarak değerlendirmiştir. Televizyon, hem sanat hem de kitle iletişim yönleriyle simülasyon kuramına konu olmuştur. Son dönemlerde disiplinlerarası bir çalışma alanı olarak sıkça ele alınan televizyon, bu çalışmada simülasyon kuramı çerçevesinde incelenmiştir. Konuyla ilgili değerlendirmelerin doğru bir zeminde gerçekleştirilmesi amacıyla kuramla ilgili temel bilgilerin yanısıra kuramın sanata ve kitle iletişimine bakışına da yer verilmiştir.

 

Kaynakça

  • Adanır O (2005-2006) Sinema ve Televizyonda Eleştiri ve Simülasyon I ve II, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, SinemaTelevizyon Anabilim Dalı, Doktora Ders Notları, İzmir.
  • Adanır O (2002-2003) Sinema ve Televizyonda Yaratıcılık ve Simülasyon I ve II, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sinema-Televizyon Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Ders Notları, İzmir.
  • Akay A (2006) Sanat Tarihi: Sıradışı Bir Disiplin, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Baudrillard J (1988) The Ecstasy of Communication, Bernard&Caroline Schutze (çev), Semiotext(e) Foreign Agent Series, New York.
  • Baudrillard J (1996) Amerika, Yaşar Avunç (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Baudrillard J (1997) Tüketim Toplumu, Hazal Deliçaylı ve Ferda Keskin (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Baudrillard J (1998a) Simülakrlar ve Simülasyon, Oğuz Adanır (çev), Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.
  • Baudrillard J (1998b) Üretimin Aynası, Oğuz Adanır (çev), Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.
  • Baudrillard J (2002) Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, Oğuz Adanır (çev), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Baudrillard J (2003a) Sanal Evren ve Haber Dünyası (İzmir Konuşması), Oğuz Adanır (çev), (http://www.lisefelsefe.org/yazilar/ Baudrillardizmir.htm - Erişim tarihi: 30.06. 2008)
  • Baudrillard J (2003b) Sessiz Yığınların Gölgesinde Toplumsalın Sonu, Oğuz Adanır (çev), Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Baudrillard J (2004) Tam Ekran, Bahadır Gülmez (çev), Yapı Kredi Kültür Yayıncılık, İstanbul.
  • Baudrillard J (2007) “In The Most Complete Ambiguty”: Requiem For the Media, Charles Levin (çev), International Journal of Baudrillard Studies, 4 (1), 1-22 (http://www.ubishops.ca/BaudrillardStudies/vo l4_1/levin.htm -Erişim tarihi: 30.06.2008)
  • Belkaya A G Ş (2001) Film Çözümlemede Temel Yaklaşımlar, Der Yayınları, İstanbul.
  • Chan M (2008) Virtually Real and Really Virtual: Baudrillard’s Procession of Simulacrum and The Matrix, International Journal of Baudrillard Studies, 5 (2), 1-19 (http://www. ubishops.ca/BaudrillardStudies/vol-5_2/v5-2melanie-chan -Erişim tarihi: 30.06.2008)
  • Charon J (Der) (1992) Medya Dünyası, Oya Tatlıpınar (çev), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Gönenç E Ö (2002) Kitle Kültürü ve Kitle İletişimi, İletişim Fakültesi Derg,13, 129-138.
  • Grace V M (2004) Baudrillard and the Meaning of Meaning, International Journal of Baudrillard Studies, 1 (1), 1-15 (http://www. ubishops.ca/BaudrillardStudies/grace.htm Erişim tarihi:30.06.2008)
  • Groening S (2007) Towards Freedom: Television, Baudrillard and Symbolic Exchange, (http://flowtv.org/?p=67 –Erişim tarihi: 30.06. 2008)
  • Kaylı A F (1999) Televizyon Haber-Magazin Programlarının Görsel Söylemi, Yüksek Lisans Tezi, EÜ Sos. Bil. Enst., İzmir.
  • Kılıç L (1994) Görüntü Estetiği, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Künüçen Ş (1999-2000a) Görüntü Düzenleme ve Estetiği, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Ders Notları, Ankara. Künüçen Ş (1999-2000b) Sinema ve Televizyonda Ses, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Ders Notları, Ankara.
  • Monaco J (2001) Bir Film Nasıl Okunur, Ertan Yılmaz (çev), Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Mutlu E (1991) Televizyonu Anlamak, Gündoğan Yayınları, Ankara.
  • Özön N (2000) Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü Kabalcı Yayınları, İstanbul.
  • Parsa S (1994) Televizyon Estetiği, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • Taranç R (2000) İletişim Estetiği, Medya ve Kültür, 1. Uluslararası İletişim Sempozyumu, 3-5 Mayıs 2000, Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Ürün Önk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Önk, Ü. (2013). Baudrillard Perspektifinden Bir Kitle İletişim ve Sanat Aracı Olarak Simülasyon Evreninde Televizyon. Selçuk İletişim, 5(4), 201-218. https://doi.org/10.18094/si.75330