BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL-İŞİTSEL MEDYADA SAĞLIK - GÜVENLİK HALLERİ: TARTIŞILMASI GEREKEN BİR ALAN OLARAK KAMU SPOTU

Yıl 2016, , 249 - 275, 18.07.2016
https://doi.org/10.18094/si.37556

Öz

Kamu spotu, kamu ya da sivil toplum kuruluşlarınca hazırlatılan; yayınlanmasında kamu yararı olduğuna inanılan bilgilendirici, eğitici, uyarıcı kısa film ve ses bantlarıdır. Mevzuata göre bu tür yapımlar ücretsiz yayınlanmak üzere Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) tarafından yayın kuruluşlarına önerilir; yayın kuruluşları da istediği spotları yayınlar.

Türkiye’de yayınlanan ilk spotlarda trafik güvenliği, bedensel engelliler, sigara, çevre temalarına yer verildiği ve spotların genellikle sivil toplum kuruluşları tarafından yaptırıldığı görülmektedir. Ancak son yıllarda kamu kurumlarının alana ilgisinin arttığı, bakanlıklar tarafından çok sayıda kamu spotunun yaptırıldığı gözlenmektedir. Bu spotlarda hedeflenen “yarar”, kamu sözcüğünün halk anlamından uzaklaşmakta; içerikler daha çok devlet-iktidar politikalarının lansmanına yönelmektedir. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın Güvenle Büyü Türkiye kampanyası bu tür örneklerden biridir. Sivil toplum kuruluşları tarafından yaptırılan kimi kamu spotlarında da zemin kaymakta, spotlar muhalif bir söylem alanına dönüşmektedir. Örneğin İş Cinayetlerini Durduralım Sivil Platformu tarafından hazırlatılan Bir İmza da Sen Ver spotu sağlık güvenlik olgusunun ötesine geçen bu tür örneklerden biridir.

Kamu spotları akademik alanda üzerinde yeterince çalışılmamış niş alanlardan biridir. Makale kapsamında; söz konusu kamu spotlarının analizi yapılmış; bir medya alanı olarak kamu spotunun olanakları ve riskleri tartışılmıştır.

Kaynakça

  • “Kamu zararı spotu”, Karşı, 10 Mart 2014, s.6.
  • Çelik, H., Ekşi, H.; Söylem Analizi, http://www.academia.edu/1476716/ SOYLEM_ANALIZI, (Erişim tarihi 20 Nisan 2015)
  • Gezer, T; http://www.radikal.com.tr/yorum/kamu_spotlari_cocuklara_ne_veriyor-1096172 (Erişim: 15 Nisan 2015)
  • Özkan, S.; http://www.radikal.com.tr/yorum/kamu_spotlari_cocuklara_ne_veriyor-1096172 (Erişim: 15 Nisan 2015)
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu, Kamu Spotları Yönergesi. http://www.rtuk.org.tr (Erişim Tarihi: 18 Aralık 2014).
  • Yıldırım, A. – Şimşek, H. (2003); Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, 3. basım, Ankara.
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Public_service_announcement#History (Erişim Tarihi: 21 Aralık 2014)
  • http://www.adcouncil.org/About-Us/The-Story-of-the-Ad-Council (Erişim Tarihi: 21 Aralık 2014)
  • http://www.guvenlebuyuturkiye.com/
  • http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim tarihi: 31 Ocak 2015)
  • http://tuikapp.tuik.gov.tr/isgucuapp/isgucu.zul (Erişim tarihi: 31 Ocak 2015)
  • http://www.tusev.org.tr/usrfiles/images/KamuSpotuVakaAnaliziTR.06.11.13.pdf (Erişim Tarihi: 15 Nisan 2015)
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Aytekin

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Aytekin, H. (2016). GÖRSEL-İŞİTSEL MEDYADA SAĞLIK - GÜVENLİK HALLERİ: TARTIŞILMASI GEREKEN BİR ALAN OLARAK KAMU SPOTU. Selçuk İletişim, 9(3), 249-275. https://doi.org/10.18094/si.37556

Cited By