Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fransız Yeni Dalga Sineması İçinde Yenilikçi Bir Yönetmen Jean Luc Godard Filmlerinin İdeolojik Boyutu

Yıl 2019, , 164 - 185, 30.01.2019
https://doi.org/10.18094/josc.468645

Öz

Fransız sineması; dünya
sineması içinde sinemanın doğduğu günden bugüne kadar önemli bir yere sahiptir.
Fransız sinemasının dünya sinemasında önemli yere sahip olmasına ve bir ekol
olarak ortaya çıkmasına etki eden en önemli sebep, 1950’li yılların sonlarına
doğru Yeni Dalga sinema akımının ortaya çıkışıdır.  Akım, sanat ile sanatçı arasındaki ilişkiye
farklı bir boyut getirmiştir. Eskiye elveda derken yeninin manifestosunu yazan
bir dalganın kuşağı sinema tarihine adını yazdırmıştır. Sadece Fransız
sinemasında değil tüm dünya sinemasında bir fenomene dönüşen Yeni Dalga;
sinemaya teorik, estetik ve teknik anlamda pek çok yenilik kazandırmıştır.
Godard, Truffaut, Rohmer, Resnais gibi pek çok yetenek ile parlak bir dönem
yaşayan Fransız sineması birçok ülkede sinema sektörünü etkileyen akıma
dönmüştür. Bu süreçte Fransız sinemasının politik yüzünün de ortaya çıktığı
görülür. Politik yüzünün de olduğu görülen bu oluşumun içinde farklı, isyankar,
yaratıcı, devrimci tarzı ve tavrı ile ortaya çıkan bir isim Jean Luc Godard
akımın önemli bir ismi olmuştur. Yapılan bu
çalışmanın amacı, Godard’ın Yeni Dalga Sinema Akımı ile başlayan yenilikçi
yüzünü Godard’ın ideolojik yapısı üzerinden izleyicisine sunabilmektir.
Çalışmada
Godard’ın sinema kariyeri ve ideolojisinin çözümlemesi, Godard’ın iki önemli
filmi, Serseri Aşıklar ve Küçük Asker filmleri örnekleminde niteliksel
araştırmanın farklı kolları olan tarihsel, toplum bilimsel ve arketipçi
araştırma yöntemleri ile yapılmıştır. 

Kaynakça

  • Armes R (2011) Sinema ve Gerçeklik, Z. Ö. Barkot (çev), Doruk Yayımcılık, İstanbul.
  • Bayraktar S D (2005) Godard on Godard Veya Jlg Par Jlg, Toplumbilim, Sayı: 18. Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Biryıldız E (1998) Sinemada Akımlar, Beta Basım, İstanbul.
  • Brecht B (1977) Sinema Yazıları, Bertan Onaran-Yurdanur Salman (çev), Görsel Yayınlar, İstanbul.
  • Cevizci A (2000) Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • Derman D (1989) Jean-Luc Godard’ın Sinemasında Kadının Yeniden Sunumu, Değişim Yayınları, Ankara.
  • Dorsay A (1995) 100 Yılın Yönetmeni, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Dorsay A (1998) Sinema ve Çağımız (2. Basım), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Drummond P (2003) Jean Luc Godard. Dünya Sinema Tarihi, A. Fethi (çev), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Gökçe F (1997) Yeni Dalga, Sinema Akımları. (Derleme: Deniz Derman, Oğuz Onaran, Ahmet İnam, Serhat Günaydın), Med-Campus Yayınları, Ankara.
  • Gürçınar, P (2015) Althusser ve Marks’ın İdeoloji Kavramlarının Karşılaştırılması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 449-457.
  • Heywood A (2013) Siyasi İdeolojiler, Bir Giriş, Ahmet K. Bayram, Özgür Tüfekçi, Hüsamettin İnaç, Şeyma Akın, Buğra Kalkan (çev), Liberte Yayınları, Ankara.
  • Kineşçi E (2017) Postmodern Etik Kavrayışı ve “Müziğimiz” Filmi, SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 123-144.
  • Kolker R P (2010) Değişen Bakış, Ertan Yılmaz (çev), De Ki Yayınları, İstanbul.
  • Kümbetoğlu B (2005) Sosyoljide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • MacCabe C (2011) Godard: Sanatçının Yetmiş Yaşında Bir Portresi, Ertan Yılmaz (çev), Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Macit, M H (2016) İdeoloji Üzerine Felsefi Bir Değerlendirme, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 26, 29-36.
  • Makal O (1996) Fransız Sineması, Kitle Yayınları, İstanbul.
  • Marie M (2003) The French New Wave: An Artistic School, Blackwell P. Comwall.
  • Meltem Ç (2009) Doksanlı Yıllar Ve Sonrası Fransız Sineması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Monaco J (2006) Bir Film Nasıl Okunur?, Ertan Yılmaz (çev), Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Moran B (2013) Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (8. Baskı), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Odabaş B (1994) Fransız Sinemasında Yeni Dalga, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5, 281-288.
  • Odabaş B (2013) Fransız Siyasal Sineması, Es Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk S R (1995) Sinemada Akımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26(1), 227-235.
  • Seyidoğlu H (2000) Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı (8. Baskı), Güzem Yayınları, İstanbul.
  • Teksoy R (2005) Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayınları, İstanbul.
  • Uğur U (2017) Auteur Yönetmen Yaklaşımının Türk Sinemasına Yansımaları, Demirkubuz Sineması, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 227-241.
  • Wiegand C (2011) Fransız Yeni Dalga Sineması, Serdar Güneri (çev), Kalkedon Yayınları, İstanbul.

INNOVATIVE DIRECTOR IN FRENCH NEW WAVE CINEMA JEAN LUC GODARD’S FILMS IDOLOJICAL DIMENSION

Yıl 2019, , 164 - 185, 30.01.2019
https://doi.org/10.18094/josc.468645

Öz

French cinema has an important place in the world cinema until today, since the birth of cinema. The most important reason that French cinema has important place in the world cinema and being a school in itself is the emergence of the New Wave cinema movement towards the end of 1950's. The movement has brought a different dimension of the relationship between art and artist. As it said goodbye to the old customs, it wrote the name of the history of a moviegoer who wrote a new manifest. Not only in the French cinema but in the world, the New Wave transformed into a phenomenon; has brought many innovations to cinema in theoretical, aesthetic and technical sense. French cinema, which has a brilliant era with many talents such as Godard, Truffaut, Rohmer and Resnais, has become a flourishing influx to the cinema industry in many countries. It appears that the political face of French cinema has also emerged in this process. In this formation, which seems to have a political face, Jean Luc Godard has become an important name of the current name with a different, rebellious, creative, revolutionary style and attitude. The aim of this work is to present the innovative face of Godard, which started with the New Wave Cinema Movement, to the audience through Godard's ideological structure. In the study, the analysis of Godard's cinematic career and ideology was carried out through descriptive analysis research methods, which are the different branches of qualitative research in the sample of Godard's two major films, Breathless and The Little Soldier.

Kaynakça

  • Armes R (2011) Sinema ve Gerçeklik, Z. Ö. Barkot (çev), Doruk Yayımcılık, İstanbul.
  • Bayraktar S D (2005) Godard on Godard Veya Jlg Par Jlg, Toplumbilim, Sayı: 18. Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Biryıldız E (1998) Sinemada Akımlar, Beta Basım, İstanbul.
  • Brecht B (1977) Sinema Yazıları, Bertan Onaran-Yurdanur Salman (çev), Görsel Yayınlar, İstanbul.
  • Cevizci A (2000) Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • Derman D (1989) Jean-Luc Godard’ın Sinemasında Kadının Yeniden Sunumu, Değişim Yayınları, Ankara.
  • Dorsay A (1995) 100 Yılın Yönetmeni, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Dorsay A (1998) Sinema ve Çağımız (2. Basım), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Drummond P (2003) Jean Luc Godard. Dünya Sinema Tarihi, A. Fethi (çev), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Gökçe F (1997) Yeni Dalga, Sinema Akımları. (Derleme: Deniz Derman, Oğuz Onaran, Ahmet İnam, Serhat Günaydın), Med-Campus Yayınları, Ankara.
  • Gürçınar, P (2015) Althusser ve Marks’ın İdeoloji Kavramlarının Karşılaştırılması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 449-457.
  • Heywood A (2013) Siyasi İdeolojiler, Bir Giriş, Ahmet K. Bayram, Özgür Tüfekçi, Hüsamettin İnaç, Şeyma Akın, Buğra Kalkan (çev), Liberte Yayınları, Ankara.
  • Kineşçi E (2017) Postmodern Etik Kavrayışı ve “Müziğimiz” Filmi, SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 123-144.
  • Kolker R P (2010) Değişen Bakış, Ertan Yılmaz (çev), De Ki Yayınları, İstanbul.
  • Kümbetoğlu B (2005) Sosyoljide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • MacCabe C (2011) Godard: Sanatçının Yetmiş Yaşında Bir Portresi, Ertan Yılmaz (çev), Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Macit, M H (2016) İdeoloji Üzerine Felsefi Bir Değerlendirme, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 26, 29-36.
  • Makal O (1996) Fransız Sineması, Kitle Yayınları, İstanbul.
  • Marie M (2003) The French New Wave: An Artistic School, Blackwell P. Comwall.
  • Meltem Ç (2009) Doksanlı Yıllar Ve Sonrası Fransız Sineması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Monaco J (2006) Bir Film Nasıl Okunur?, Ertan Yılmaz (çev), Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Moran B (2013) Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (8. Baskı), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Odabaş B (1994) Fransız Sinemasında Yeni Dalga, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5, 281-288.
  • Odabaş B (2013) Fransız Siyasal Sineması, Es Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk S R (1995) Sinemada Akımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26(1), 227-235.
  • Seyidoğlu H (2000) Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı (8. Baskı), Güzem Yayınları, İstanbul.
  • Teksoy R (2005) Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayınları, İstanbul.
  • Uğur U (2017) Auteur Yönetmen Yaklaşımının Türk Sinemasına Yansımaları, Demirkubuz Sineması, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 227-241.
  • Wiegand C (2011) Fransız Yeni Dalga Sineması, Serdar Güneri (çev), Kalkedon Yayınları, İstanbul.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erhan Yıldırım

Aytekin Can 0000-0002-8784-6687

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yıldırım, E., & Can, A. (2019). Fransız Yeni Dalga Sineması İçinde Yenilikçi Bir Yönetmen Jean Luc Godard Filmlerinin İdeolojik Boyutu. Selçuk İletişim, 12(1), 164-185. https://doi.org/10.18094/josc.468645