Film eleştirisi, eleştiride kullanılan ölçüte göre (teknik, psikolojik, sosyolojik, estetik eleştiri vb.) farklı adlar, başlıklar altında sınıflandırılabilir. Hangi ölçüt kullanılırsa kullanılsın, eleştiride amaç, eleştirilecek, dolayısıyla değerlendirilecek olan film ile o filmin izleyicisi (alımlayanı) arasında bir köprü kurabilmektir. Kurulan bu köprü aracılığıyla, izleyicinin o filmi daha önce görmediği farklı bir bakış açısıyla görmesi, anlaması sağlanabilmişse ve film karşısındaki yaşantısı duyusal boyutun yanı sıra düşünsel boyutta da derinleşmişse, eleştiri de görevini, işlevini yerine getirmiş demektir.
Sinemada felsefi eleştiri, film ile izleyici arasındaki bu köprüyü ağırlıklı olarak filmin iletisi üzerinden kurmaya çalışan, filmin iletisini sorgulayan eleştiri türü olarak tanımlanabilir. Felsefi eleştiride ölçüt, bütünlüğü içinde “insan”dır. Bu nedenle, felsefi eleştirinin filmin içeriğini, iletisini ağırlıklı olarak insana ilişkin hangi değerlerin, hangi yaşantı ve eylem olanaklarının bilgisini verdiğine bakarak sorgulamaya ve değerlendirmeye yönelik eleştiri olduğu söylenebilir.
Bu çalışma, Ömer Kavur'un son filmi olan “Karşılaşma” üzerine felsefi eleştirinin uygulanmasını amaçlamaktadır. Bu amaçla, önce felsefi eleştirinin tanımı ve yöntemi verilmiş, ardından “Karşılaşma”nın insana ilişkin hangi değerlerin, hangi yaşantı ve eylem olanaklarının bilgisini verdiği sorgulanarak, değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Kasım 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 4 Sayı: 3 |