BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Başarının Önündeki Engel: Zehirli ( Toksik) İletişim

Yıl 2008, Cilt: 5 Sayı: 3, 124 - 140, 19.11.2013

Öz

Bilgi ve iletişim çağında varlığını sürdürme çabası veren kurumlar formal (resmi) ve informal (resmi olmayan) bilginin yönetimi konusunda önemli problemlerle karşı karşıya kalmaktadır. Özellikle bir kurumda çok çeşitli nedenlerle çalışanlar arasında informal bilginin işleyişi, zaman zaman idealize edilen biçimden uzaklaşmaktadır. Genel olarak kurumlarda dedikodu ve söylenti gibi sözlü iletişim ile hissettirilen aynı zamanda da sözsüz iletişim unsurları ve davranışlar ile ortaya konulan zehirli iletişim, hem çalışanları hem de yöneticileri olumsuz olarak etkileyebilmektedir. Bu durum bir kurumu sağlıklı ilişkiler boyutundan uzaklaştırarak hastalıklı bir konuma doğru sürüklemektedir. Kurum içinde yayılan ve giderek kurumu hakimiyeti altına alan zehirli etkiler fark edilmediğinde verimlilikte bir azalma söz konusu olabilmekte, bununla birlikte birçok zaman kurumun varlığını devam ettirmesi dahi tehlikeli bir hal almaktadır. Bu çalışmada, bir kurumda zehirli iletişimin nasıl ortaya çıktığı ve zehirli iletişimi önlemek için neler yapılması gerektiği konusuna odaklanılarak sağlıklı bir kurum atmosferinin oluşturulup korunması için önerilere yer verilmektedir.

 

Kaynakça

  • Akat İ, Budak G ve Budak G (1999) İşletme Yönetimi, Beta Yayınları, İzmir
  • Appelbaum S H ve Roy-Girard D (2007) Toxins in the Workplace: Affect on Organizations and Employees, Corporate Governance, 7 (1), 17-28.
  • Appelbaum S H, Iaconi G D ve Matousek A (2007) Positive and Negative Deviant Workplace Behaviors: Causes, Impacts, and Solutions, Corporate Governance 7(5), 586-598.
  • Bacal R http://www.work911.com/htm, 21.11.2007.
  • Bennet R (1994) Organizational Communication, M&E Handbook Series, Singapore.
  • Bernard G ve Yoshihiko M (2006) Analyzing Rumors, Gossip and Urban Legends Through Their Conversational Properties, The Psychological Record, 56, 23-34.
  • Crampton S M, Hodge J W ve Mishra J M (1998) The Informal Communication Network: Factors Influencing Grapevine Activity, Public Personel Management, 27 (4), 569-584.
  • Davis K (1984) Human Behavior at Work Organizational Behavior, Sixth Edition, Tata McGraw-Hill Publishing Company, New Delhi.
  • Dicle Ü(1974) Bir Yönetim Aracı Olarak Örgütsel Haberleşme, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Difonzo N ve Bordia P (1998) A Tale of Two Corporations: Managing Uncertainity During Organizational Change, Human Resource Management, 37 (¾), 295-303.
  • Eder D ve Lynne E J (1991), The Structure of Gossip: Opportunities and Constraints on Collective Expressions Among Adolescents, American Social Review, 56 (4), 494-508.
  • Eroğlu E (2005) Yöneticilerin Dedikodu ve Söylentiye Yönelik Davranış Biçimlerinin Belirlenmesi (Arfor Taşıma Hizmetleri A.Ş.’de Bir Uygulama), Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Derg, 13, 203-218.
  • Flynn G, Stop Toxic Managers Before They Stop You, http://career advice.monster.com/management-skills/human-resources/ management/ Stop-Toxic-Managers-Before-They-Sto/home.aspx, 21.11.2007.
  • Frost P J (2004) Handling Toxic Emotions: New Challenges for Leaders and their Organization, Organizational Dynamics,33 (2), 111-127.
  • Goldman A (2006) High Toxicity Leadership Borderline Personality Disorder and the Dysfunctional Organization, Journal of Managerial Psychology, 21 (8), 733-746.
  • Guerin B ve Yoshihiko M (2006), Analyzing Rumors, Gossip and Urban Legends Through Their Conversational Properties, The Psychological Record, 56, 23-34.
  • Guerin B (2003) Language Use As Social Strategy: A Review and An Analytic Framework For The Social Sciences, Review of General Psychology, 7, 251-298.
  • Henley K (2003) Innovative Leader, Winston Brill-Articles, 12 (6), 571-600.
  • Kapferer, J N (1990) Dünyanın En Eski Medyası, Dedikodu & Söylenti, Işın Gürbüz (çev), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Krumrie M. Help Your Toxic Worker, http://career-advice.monster.com/managementskills/management/Help-Your-Toxic-Worker-Change/home.aspx, 21.11.2007.
  • Lester M C, Ten Warning Signs of a Toxic Boss, http://career-advice.monster.com /interview-preparation/Ten-Warning-Signs-ofa-Toxic-Boss/home.aspx, Erişim: 21.11.2007.
  • Michelson G ve Mouly S (2000) Rumour and Gossip in Organizations: A Conceptual Study, Management Decision, 38/5, 339-346.
  • Michelson G ve Suchitra M (2002) “You Didn’t Hear it From Us But…” Towards an Understanding or Rumour and Gossip in Organizations, Australian Journal of Management,. 27, Special Issue, 57-65.
  • Noon M ve Delbridge R (1993) News From Behind My Hand: Gossip in Organizations, Organization Studies, 14/1, 23-26.
  • Özdevecioğlu M (2003) Algılanan Örgütsel Adaletin Bireylerarası Saldırgan Davranışlar Selçuk İletişim, 5, 3, 2008
  • Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi Yönelik Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Derg, 21, 77-96.
  • Paine R, (1967) What is Gossip About? An Alternative Hypothesis, Man, New Series, 2 (2), 278-285.
  • Rosnow R L (1991) Inside Rumor: A Personal Journal, American Psychologist, 484-496.
  • Shelley H, Characteristics of a Toxic Relationship, http://www.leadership-and-motivationtraining.com/html, 21.11.2007.
  • Shibutani Tamotsu (1996) Improvised News: A Sociological Study of Rumor, Indianapolis, IN: Bobbs-Merrill.
  • Solmaz B (2006) Söylenti ve Dedikodu Yönetimi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg, 16, 563-575.
  • Solmaz B (2004) Kurumsal Söylenti ve Dedikodu, Türkiye’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama, Tablet Yayınları, Konya.
  • Stirling R B (1956) Some Psychologocial Mechanisms Operative In Gossip, Social Forces, 34 (3), 262-267.
  • Waddington K ve Michelson G (2007) Analysing Gossip to Reveal and Understand Power Relationships, Political Action and Reaction to Change Inside Organizations, “Talk, Power and Organisational Change” at CMS conference, Manchester, ss. 1-16. http://www.mngt.waikato.ac.nz/ejrot/cmsconference/2007/proceedingstalkpowerandorganisational/waddington.pdf, Erişim: 20.11.2007.
  • Webber A M, Danger: Toxic Company, http://www.fastcompany.com/learning, 12.10.2007.
  • Wilson B (2006) How to Avoid Toxic Communication, http://www.hrmguide.net/ canada/communication/toxic-communication. htm, 20.10.2007
  • Wilson B, Four Ways to Eliminate Toxic Conservation, http://www.hodu.com/toxic. html, Erişim: 20.11.2007.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Ayşen Eğinli Bu kişi benim

Selim Bitirim Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eğinli, A., & Bitirim, S. (2013). Kurumsal Başarının Önündeki Engel: Zehirli ( Toksik) İletişim. Selçuk İletişim, 5(3), 124-140. https://doi.org/10.18094/si.69822