BibTex RIS Kaynak Göster

Güzellik Kadınlar İçin Nasıl Vaade Dönüşür: Kadın Dergilerindeki Kozmetik Reklamları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2010, Cilt: 6 Sayı: 3, 184 - 195, 19.11.2013

Öz

Günümüz toplumlarında güzellik ve fiziksel cazibe kadınlar için her zaman önemli bir durum olarak sunulmuştur. Bu süreç içinde kadın dergileri de bir öneri kaynağı olarak ticari ürünler aracılığıyla ideal güzellik standartlarının oluşumunda yol gösterici bir rol üstlenmiştir. Reklamlar ideal güzelliğin nasıl yapılandırıldığının önemli bir göstergesidir. Bu çalışmanın amacı kadın dergilerindeki kozmetik reklamlarında ideal güzellik standartlarının nasıl yapılandırıldığını ve bunun nasıl vaade dönüştüğünü betimlemektir. Bu bağlamda, Elle ve Cosmopolitan dergilerinin 2008 yılında yayınlanan tüm sayıları içinden mevsimsel özellikler ölçüt alınarak seçilen sayılarındaki 200 kozmetik reklamı Eleştirel Söylem Analizi yaklaşımı temel alınarak incelenmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlar, toplumda var olan ataerkil söylemin bu reklamlar aracılığıyla yeniden yapılandırıldığı yönündedir.

Kaynakça

  • Berger J (1990) Görme Biçimleri, Yurdanur Salman (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Beauty, http://en.wikipedia.org/wiki/Beauty, 10 Nisan 2007
  • Cortese A J (1999) Provocateur. Images of Women and Minorities in Advertising, Rowman & Littlefield, New York.
  • Çelik H ve Ekşi H (2008) Söylem Analizi, http://ebd.marmara.edu.tr/arsiv/pdf/2008_ 27_99 _189.pdf
  • Durna T ve Kubilay Ç (2010) Söylem Kuram- ları ve Eleştirel Söylem Çözümlemeleri, Tez- can Durna (der), Medyadan Söylemler, Libra, İstanbul.
  • Eco U (2006) Güzelliğin Tarihi, Ali Cevat Akkoyunlu ve ark (çev), Doğan Kitapçılık A.Ş., İstanbul.
  • Eco U (2009) Çirkinliğin Tarihi, Anaca Uysal Ergun ve ark (çev), Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık Tic. A.Ş., İstanbul.
  • Erdoğan İ ve Alemdar K (2005) Popüler Kültür ve İletişim, Erk Yayınevi, Ankara.
  • Frith K, Shaw P ve Cheng C (March 2005) The Construction of the Beauty: A Cross-Cultural Analysis of Women’s Magazine Advertising, Journal of Communication, 55 (1), 56-70.
  • Gabinski K, Brownell K D ve LaFrance M (May 2003) Body Objectification and ‘Fat Talk’:Effects on Emotion, Motivation, and Cognitive Performance, 48(9-10), 377-388.
  • Hendricks C, Olson D, Hall S, ve Batt J (1998) Gender Differences in Physical Attraction, http://www.units.muohio.edu/psybersite/Attrac
  • tion/gender.shtml. 1 Kasım 2009.
  • Hürriyet Gazetesi (14 Mart 2010) Prada’ya ‘Yaşlı Çirkin ve Şişman Çalışan İstemiyor’ Davası Açtılar, s. 27.
  • Jhally S (2004) The Antropology of Media, Kelly Askew ve Richard R Wilk (eds), Blackwell, Australia, pp.327-336.
  • Kırca Schroeder S (2007) Popüler Feminizm, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Lull J (2001) Medya İletişim Kültür, Nazife Güngör (çev), Vadi Yayınları, Ankara.
  • Media and Ideology (6 Mart 2002) http:// www.pineforce.com/upm-data/5239_Croteau_ Chapter_5.pdf, 10 Temmuz 2008.
  • Medya Tava (15 04 2008) Kadın Dergileri Mart Ayında Ne Kadar Sattı? http://www. medyatava.com/haber.asp?id=44337, 7 Aralık 2009.
  • Pacteau F (2005) Güzellik Semptomu, Banu Erol (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Paquet D (2007) Ayna Ayna Güzel Ayna. Bir Güzellik Öyküsü, Orçun Türkay (çev), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Passerini L (2005) Kitle Kültüründe İkircikli Kadın İmgesi, G Duby ve M Perrot (eds), Francoise Thebaud (bölüm ed) Kadınların Tarihi, Yirminci Yüzyılda Kültürel Bir Kimli- ğe Doğru, Ahmet Fethi (çev) Türkiye İş Ban- kası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Philosophy of Beauty, http://hb.syl.com/ philo- sophyofbeauty.html, 1 Eylül 2005.
  • Physical Attractiviness, http://en.wikipedia.org /wiki/Physical_attractiveness, 7 Ağustos 2007. Reventos M D M (1998) Decoding Cosmetics and Fashion Advertisements in Contemporary Women’s Magazines, http://www.dialnet. uni- riaja.es/servlet/fichero_articulo?codiogo, 10 Nisan 2008
  • Smith S M, McIntoch D ve Bazzani D G (1999) Are the Beautiful Good in Hollywood? An Investigation of the Beauty-and-Goodness Stereotype on Film, Basic and Applied Social Psychology, 2(1), 69-80, http://content.epret. com, 12 Ağustos 2005.
  • Stanford L T ve Donovan M E (1999) Kadınlar ve Benlik Kaygısı, Semra Kunt (çev) HYB Yayıncılık, İstanbul.
  • Vilar E (1993) Kölenin Mutluluğu. Kadının Dünyası Erkeğin Rüyası, Selçuk Budak (çev), Öteki Yayinevi, Ankara.
  • Walsh L (2000) Mirror Mirror on the Wall, Who is the Most Symmetrical of Them All, http://www.unm.edu/quantum_spring_2000/mi
  • rror.html, 9 Ağustos 2005.
  • Williamson J (2001) Reklamların Dili “Rek- lamlamlarda Anlam ve İdeoloji”, Ahmat Fethi (çev), Ütopya Yayınevi, Ankara.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Gürsel Oğuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Oğuz, G. (2013). Güzellik Kadınlar İçin Nasıl Vaade Dönüşür: Kadın Dergilerindeki Kozmetik Reklamları Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 6(3), 184-195. https://doi.org/10.18094/si.53103