Intergenerational communication literature involves studies on communication problems arising from generation gap at the individual and institutional levels. Generation gap is an influential factor in family communication and institutions’ (public / private / NGO) communication with both their employees and target audiences. For this reason, it is important to analyze the causes and consequences of generation gap. In this study, it is investigated that how generation gap affects the readers’ daily newspaper reading practices. This study is carried out with focus group method focusing on newspaper news, as the oldest and most common means of mass media, especially news on science, technology and innovation and analyzes young people and older adults’ interpretation practices. Experiencing the mass media contains valuable clues about how people interact with everyday life, events, and other people. The main purpose of this study is to examine the readers’ interpretation experiences with age as a variable
Intergenerational communication science communication focus group analysis
Kuşaklararası iletişim literatürü, kuşak farkı yüzünden bireysel ve kurumsal düzlemde ortaya çıkan iletişim sorunları üzerine çalışmaları kapsamaktadır. Kuşak farkı, aile içi iletişimde ve ku-rumların (kamu/özel/STK) hem kendi çalışanlarıyla hem de kamularıyla olan iletişiminde etkili bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenle kuşak farkının nedenlerini ve sonuçlarını analiz etmek önem taşımaktadır. Bu çalışmada kuşak farkının günlük pratiklerden biri olan gazete okuru olmayı nasıl etkilediği araştırılmaktadır. En eski ve yaygın kitle iletişim araçlarından biri olan gazetelerde özellikle bilim teknoloji ve yenilik haberleri üzerinden odak grup çalışmasıyla gerçek-leştirilen çalışmada, gençler-ileri yaştakiler kategorilerinin bu alandaki haberleri anlamlandırma pratikleri analiz edilmektedir. Kitle iletişim araçlarını kullanım deneyimleri, insanların gündelik hayatla, diğer insanlarla ve olaylarla ilişkilenme biçimlerine ilişkin önemli ipuçları barındırmak-tadır. Çalışmanın temel amacı; okurların yorumlama deneyimlerini yaş değişkeni üzerinden ince-lemektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 1 |