Compared to other sectors, marketing in healthcare sector is a new concept put into practice in recent years. Although the first appearance of the concept seen in 1970s; it began to be used in professional manner especially after 1980s. With the increase in number of private hospitals and/or other healthcare institutions together with increased competition, increasing costs, existing idle capacity, improved consumer awareness; marketing concept in healthcare sector, as a specialized field of expertise, gained an increasing importance gradually. In addition; the patients/consumers’ opinions about these activities, has become an important issue with the growing importance of marketing activities. In this research, to what extent the patients/consumers who get healthcare service from private hospitals put an emphasis to the marketing activities and to what extent these activities affect their healthcare institution preference are investigated by using the marketing mix factors
Healthcare sector marketing in healthcare sector marketing mix patients / consumers’ opinions
Sağlık sektöründe pazarlama diğer sektörlere göre daha yakın zamanlarda kullanılan bir kavramdır. Kavramın ilk kullanımı 1970'lerden itibaren görülmeye başlanmış, profesyonel anlamda pazarlama ise 1980'lerden sonra uygulanır olmuştur. Özel sağlık kuruluşları sayısındaki artışlar ve rekabet, artan maliyetler, oluşan atıl kapasiteler, tüketicilerin bilinçlenmesi vb. nedenlerle sağlık sektöründe her geçen zaman daha fazla önem kazanan pazarlama faaliyetleri günümüzde sağlık alanında ayrı bir uzmanlık dalı haline gelmiştir. Pazarlama faaliyetlerinin artan önemi ile birlikte hastaların/tüketicilerin bu faaliyetler ile ilgili düşünceleri de önemli bir konu haline gelmiştir. Araştırmamızda özel hastanelerden hizmet alan hastaların/tüketicilerin pazarlama faaliyetlerine ne düzeyde önem verdikleri ve bunun sağlık kuruluşu tercihlerine ne düzeyde yansımalarının olduğu pazarlama karması unsurları üzerinden incelenmeye çalışılmıştır.
Sağlık sektörü; sağlık sektöründe pazarlama; pazarlama karması; hasta/tüketici düşüncesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 8 Sayı: 2 |