The structure-action theory of sociolog Pierre Bourdieu that is shaped in the context of the concepts habitus and field builds a bridge between instrumentalism and structuralism without sacrificing the subject and the object. The theory of Bourdieu is also valuable for autonomy, sensational news values, competitiveness in broadcast journalism which is an important issue in sociology. In this study a field research about mainstream television journalism in Turkey is conducted from the departure point of Bourdieu’s structureaction theory. In the context of the research, participant observations are realized in Fox TV, TGRT Haber, Kanal D, TV8 and STV Haber in İstanbul. Fox TV is chosen because of the American capital it is based on, Kanal D for its high rating numbers, TV8 for its boutiquish structure, TGRT Haber and STV Haber for being news channels. The sensational news contents, advertising and rating expectations are revealed. It is attempted to display how those structural elements of newsmaking process constrain the autonomy and independence zones of the journalists. It is claimed that those structural elements provide no oppurtunity for the dynamics of opposing and emancipation of the journalists
Habitus newsmaking process sensationalism advertisement reyting
Sosyolog Pierre Bourdieu'nün habitus ve alan kavramları çerçevesinde şekillenen yapı-eylem kuramı, özneyi ve nesneyi birbiri için feda etmeden, araçsalcılık ve yapısalcılık arasında bir köprü kurmaktadır. Bourdieu'nün kuramı, sosyolojinin önemli bir parçası olan televizyon haberciliğinde özerklik, sansasyonel haber değerleri, rekabetçilik gibi unsurlar açısından da değerlidir. Bu çalışmada, Bourdieu'nün yapı-eylem kuramından yola çıkarak, Türkiye'de anaakım televizyon haberciliğine dair bir saha araştırması yapılmıştır. Araştırma kapsamında, İstanbul'da Fox TV, TGRT Haber, Kanal D, TV8 ve STV Haber'de katılımlı gözlemler yapılmıştır. Eğlence kanallarından Fox TV Amerikan sermayesine dayandığı, Kanal D çok reyting aldığı ve kurumsallaşmış bir yapı içerisinde işlediği, TV8 ise butik bir televizyon kanalı olduğu için seçilmiştir. TGRT Haber ve STV Haber ise haber kanallarının rutinlerini izlemeye olanak sağlayan yapısı nedeniyle tercih edilmiştir. Bu kanallardaki sansasyonel haber içerikleri reklam ve reyting beklentisi saptanmıştır. Haber üretiminin bu yapısal unsurlarının, muhabirlerin özerklik ve bağımsızlık alanlarını ne ölçüde daralttığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Türkiye'de anaakım televizyon haberciliğinde, bu yapısal unsurların habercilerin karşı koyuş ve özgürleşim dinamiklerine olanak tanımadığı iddia edilmiştir.
Habitus; haber üretim süreci; sansasyonellik; reklam; reyting
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Gönderilme Tarihi | 3 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 4 |