BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 4, 321 - 340, 01.01.2015

Öz

The structure-action theory of sociolog Pierre Bourdieu that is shaped in the context of the concepts habitus and field builds a bridge between instrumentalism and structuralism without sacrificing the subject and the object. The theory of Bourdieu is also valuable for autonomy, sensational news values, competitiveness in broadcast journalism which is an important issue in sociology. In this study a field research about mainstream television journalism in Turkey is conducted from the departure point of Bourdieu’s structureaction theory. In the context of the research, participant observations are realized in Fox TV, TGRT Haber, Kanal D, TV8 and STV Haber in İstanbul. Fox TV is chosen because of the American capital it is based on, Kanal D for its high rating numbers, TV8 for its boutiquish structure, TGRT Haber and STV Haber for being news channels. The sensational news contents, advertising and rating expectations are revealed. It is attempted to display how those structural elements of newsmaking process constrain the autonomy and independence zones of the journalists. It is claimed that those structural elements provide no oppurtunity for the dynamics of opposing and emancipation of the journalists

Kaynakça

  • Avraham E (2002) Social-political environment, journalism practice and coverage of minorities, Media, Culture and Society, Sage, London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 24(1): 69-86.
  • Bezanson R P (2003) The Structural Attributes of Press Freedom: Private Ownership, Public Orientation, and Editorial Independence, Journalism and the Debate over Privacy, C LaMay (ed), Routledge.
  • Bolin G (2004) The Value of Being Public Service: the Shifting of Power Relations in Swedish Television Production, Media, Culture and Society, London, Thousand Oaks and New Delhi, Sage Vol. 26(2): 277-287.
  • Bourdieu P (1995) Pratik Nedenler Eylem Kuramı Üzerine, Hülya Tufan (çev), Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu P (1997) Televizyon Üzerine, Turhan Ilgaz (çev), YKY, İstanbul.
  • Cohen S ve Young J (1981) The Process of Selection, The Manufacture of News, S. Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • Ergül H (2005) Televizyonda Haberin Magazinelleşmesi, İletişim Yayınları, İs- tanbul.
  • Fishman J (1981) Crime Waves as Ideology, The Manufacture of News, S Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • Galtung J ve Ruge M (1981) Structuring and Selecting News, The Manufacture of News, S Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • GUMG (1980) Bad News, Routledge, London.
  • Hesmondhalgh D (2007) The Cultural Industries, Sage, London.
  • Hesmondhalgh D (2006) Bourdieu, the media and cultural production, Media, Culture & Society, Sage, London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 28(2): 211–231
  • Mouzelis N (2010) Katılımcı-Toplumsal Bütün Sorunu: Parsons, Bourdieu, Giddens, Ocak ve Zanaat Pierre Bourdieu Derlemesi, Ümit Tatlıcan (çev), Ü Tatlıcan ve G Çeğin (ed), İletişim Yayınevi, İstanbul.
  • Mutlu E (2008) İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları, Ankara.
  • Roshier B (1981) The Selection of Crime News by the Press, The Manufacture of News, S Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • Schlesinger P (2006) Is there a crisis in British journalism?, Media, Culture & Society, Publications, London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 28(2): 299- 307.
  • Smith P (2007). Kültürel Kuram, Selime Güzelsarı ve İbrahim Gündoğdu (çev), Babil Yayınevi, İstanbul.
  • Tatlıcan Ü ve Çeğin G (2010) “Bourdieu ve Giddens, Habitus veya Yapının İkili- ği”, Ocak ve Zanaat Pierre Bourdieu Derlemesi, Ümit Tatlıcan (çev),G Çeğin ve Ü Tatlıcan (ed), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Wacquant L (2012) Giriş, Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, Nazlı Ökten (çev), İletişim Yayınevi, İstanbul.

PIERRE BOURDIEU VE TELEVİZYON ALANI: TÜRKİYE'DEKİ ANAAKIM TELEVİZYON HABERCİLİĞİNDE BİR SAHA ARAŞTIRMASI

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 4, 321 - 340, 01.01.2015

Öz

Sosyolog Pierre Bourdieu'nün habitus ve alan kavramları çerçevesinde şekillenen yapı-eylem kuramı, özneyi ve nesneyi birbiri için feda etmeden, araçsalcılık ve yapısalcılık arasında bir köprü kurmaktadır. Bourdieu'nün kuramı, sosyolojinin önemli bir parçası olan televizyon haberciliğinde özerklik, sansasyonel haber değerleri, rekabetçilik gibi unsurlar açısından da değerlidir. Bu çalışmada, Bourdieu'nün yapı-eylem kuramından yola çıkarak, Türkiye'de anaakım televizyon haberciliğine dair bir saha araştırması yapılmıştır. Araştırma kapsamında, İstanbul'da Fox TV, TGRT Haber, Kanal D, TV8 ve STV Haber'de katılımlı gözlemler yapılmıştır. Eğlence kanallarından Fox TV Amerikan sermayesine dayandığı, Kanal D çok reyting aldığı ve kurumsallaşmış bir yapı içerisinde işlediği, TV8 ise butik bir televizyon kanalı olduğu için seçilmiştir. TGRT Haber ve STV Haber ise haber kanallarının rutinlerini izlemeye olanak sağlayan yapısı nedeniyle tercih edilmiştir. Bu kanallardaki sansasyonel haber içerikleri reklam ve reyting beklentisi saptanmıştır. Haber üretiminin bu yapısal unsurlarının, muhabirlerin özerklik ve bağımsızlık alanlarını ne ölçüde daralttığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Türkiye'de anaakım televizyon haberciliğinde, bu yapısal unsurların habercilerin karşı koyuş ve özgürleşim dinamiklerine olanak tanımadığı iddia edilmiştir.

 

Kaynakça

  • Avraham E (2002) Social-political environment, journalism practice and coverage of minorities, Media, Culture and Society, Sage, London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 24(1): 69-86.
  • Bezanson R P (2003) The Structural Attributes of Press Freedom: Private Ownership, Public Orientation, and Editorial Independence, Journalism and the Debate over Privacy, C LaMay (ed), Routledge.
  • Bolin G (2004) The Value of Being Public Service: the Shifting of Power Relations in Swedish Television Production, Media, Culture and Society, London, Thousand Oaks and New Delhi, Sage Vol. 26(2): 277-287.
  • Bourdieu P (1995) Pratik Nedenler Eylem Kuramı Üzerine, Hülya Tufan (çev), Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu P (1997) Televizyon Üzerine, Turhan Ilgaz (çev), YKY, İstanbul.
  • Cohen S ve Young J (1981) The Process of Selection, The Manufacture of News, S. Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • Ergül H (2005) Televizyonda Haberin Magazinelleşmesi, İletişim Yayınları, İs- tanbul.
  • Fishman J (1981) Crime Waves as Ideology, The Manufacture of News, S Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • Galtung J ve Ruge M (1981) Structuring and Selecting News, The Manufacture of News, S Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • GUMG (1980) Bad News, Routledge, London.
  • Hesmondhalgh D (2007) The Cultural Industries, Sage, London.
  • Hesmondhalgh D (2006) Bourdieu, the media and cultural production, Media, Culture & Society, Sage, London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 28(2): 211–231
  • Mouzelis N (2010) Katılımcı-Toplumsal Bütün Sorunu: Parsons, Bourdieu, Giddens, Ocak ve Zanaat Pierre Bourdieu Derlemesi, Ümit Tatlıcan (çev), Ü Tatlıcan ve G Çeğin (ed), İletişim Yayınevi, İstanbul.
  • Mutlu E (2008) İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları, Ankara.
  • Roshier B (1981) The Selection of Crime News by the Press, The Manufacture of News, S Cohen and J Young (eds), Sage, California.
  • Schlesinger P (2006) Is there a crisis in British journalism?, Media, Culture & Society, Publications, London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 28(2): 299- 307.
  • Smith P (2007). Kültürel Kuram, Selime Güzelsarı ve İbrahim Gündoğdu (çev), Babil Yayınevi, İstanbul.
  • Tatlıcan Ü ve Çeğin G (2010) “Bourdieu ve Giddens, Habitus veya Yapının İkili- ği”, Ocak ve Zanaat Pierre Bourdieu Derlemesi, Ümit Tatlıcan (çev),G Çeğin ve Ü Tatlıcan (ed), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Wacquant L (2012) Giriş, Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, Nazlı Ökten (çev), İletişim Yayınevi, İstanbul.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Deniz İlic Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İlic, D. (2015). PIERRE BOURDIEU VE TELEVİZYON ALANI: TÜRKİYE’DEKİ ANAAKIM TELEVİZYON HABERCİLİĞİNDE BİR SAHA ARAŞTIRMASI. Selçuk İletişim, 8(4), 321-340. https://doi.org/10.18094/si.83623