The main tenet of the Uses and Gratification approach is the question of what people do with the mass media. Initially, academic researchers had examined how traditional mass media such as newspapers, television and radio are used by people for what purpose and which needs they satisfy. With the widespread use of the internet, current research focuses on the issue of what needs do people satisfy by using the internet and the socia media, which is the most commonly used medium of the internet.Instagram, with 600 million users around the world and 22 million users in Turkey, is transformed into a social and cultural phenomenon. This study aims to reveal the Instagram usage habits of Dokuz Eylül University Faculty of Fine Arts students by utilizing the Uses and Gratification approach, and employs survey data collected from 151 Instagram users who are studying at Dokuz Eylül University Faculty of Fine Arts. This study aims todetermine what motivates participants to use Instagram, whether there is a difference between the duration of participants' Instagram and other social media usage, as well as the demographic characteristics of the participants. According to the results of the research, participants were found to have 9 factors that were effective in the use of Instagram
Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımının ana konusunu insanların
kitle iletişim araçlarıyla ne yaptığı sorusu oluşturmaktadır. Başlangıçta
gazete, televizyon ve radyo gibi geleneksel kitle iletişim araçlarını
insanların, ne amaçla kullandığı ve hangi ihtiyaçlarını doyuma ulaştırdığı
araştırılmıştır. Günümüzde internetin yaygınlaşmasıyla birlikte bireylerin
internet ve internetin en çok kullanılan ortamı olan sosyal medyayı kullanarak
hangi gereksinimlerini doyuma ulaştırdığı konusu üzerinde çalışılmaktadır.
Dünyada 600 milyon, ülkemizde ise 22 milyonun üzerinde
kullanıcıya sahip olan Instagram sosyal ve kültürel bir fenomene dönüşmektedir.
Bu çalışma, Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımı çerçevesinde Dokuz Eylül
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin Instagram kullanım
alışkanlıklarını ampirik verilerle ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda.
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde öğrenim gören ve Instagram
kullanan 151 öğrenci ile anket yürütülmüştür. Bu çalışma, katılımcıları
Instagram kullanmaya yönelten motivasyonların neler olduğu, bu motivasyonlarla
katılımcıların sosyal medya ve Instagram kullanım süresi, ayrıca katılımcıların
demografik özellikleri ile Instagram kullanma nedenleri arasında farklılığın
olup olmadığını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma sonuçlarına göre
katılımcıların, Instagram kullanımında 9 faktörün etkili olduğu ortaya
çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1 |