Critical
thinking is an ability that must be earned by every individual as it enables to
solve problems in daily life and career, to evaluate different viewpoints and
to acquire ability to distinguish between right and wrong. Critical thinking
skills, which must be gained for students in educational programs, are often
not gained for various reasons.
Studies on
this issue have revealed that critical thinking skills are not at a very high
level in students. One of the reasons for this situation is stated as adoption
of a memorization-based education system and as a result of memorization-based
education system critical thinking have not improved. Searching, analyzing and
questioning knowledge that is gained, making connection between situations and
issues, evaluating issues in a multi faced way is an indication of development
of critical thinking skills. An individual can achieve reliable results using
only his critical thinking skills. Both teachers and students should strive for
development of critical thinking skills. It is important for faculty members to
encourage students to participate in activities to improve their critical
thinking skills. In communication faculties in general if students have
critical thinking skills in field of public relations, it will bring success in
their careers. This study examines critical thinking tendencies of students who
study public relations in communication faculties. As a result of the study, it
is found that students’ level of critical thinking is high but it depends on
genres and their reading books habits. However, the difference between classes
is found significant only in determination and patience.
Public Relations Critical Thinking Tendency to Think Critically
Eleştirel
düşünme günlük hayatta ve meslek hayatında problemlere çözüm üretme, farklı
bakış açılarını değerlendirebilme, doğru ve yanlışı ayırt edebilme becerileri
kazandırdığı için her birey için kazanılması gereken bir özellik olarak
karşımıza çıkmaktadır. Eğitim programlarında öğrencilere kazandırılması gereken
eleştirel düşünme becerisi çeşitli nedenlerle çoğu zaman kazandırılamamaktadır.
Bu konu ile ilgili yapılan araştırmalarda eleştirel düşünme becerisinin öğrencilerde
çok yüksek düzeyde olmadığı ortaya çıkmıştır. Bunun gerekçelerinden biri ezbere
dayalı bir eğitim sisteminin benimsenmesi ve bunun sonucu olarak eleştirel
düşünme becerisinin gelişmemesi olarak belirtilmektedir. Bireyin edindiği
bilgiyi araştırması, sorgulaması, analiz etmesi, olaylar arasında bağlantı
kurabilmesi, olayları ya da konuları çok yönlü olarak değerlendirebilmesi
eleştirel düşünme becerisinin geliştiğinin göstergesidir. Birey ancak eleştirel
düşünme becerisini kullanarak güvenilir sonuçlara ulaşabilir. Eleştirel düşünme
becerisinin geliştirilmesi için hem öğretim üyelerinin hem de öğrencilerin çaba
göstermesi gerekir. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerisini geliştirici
etkinliklerde bulunması, öğretim üyelerinin öğrenciyi bu yönde özendirmesi
önemlidir. Genelinde iletişim fakültesi özelinde ise halkla ilişkiler bölümünde
okuyan öğrencilerin eleştirel düşünme becerisine sahip olması mesleki
hayatlarında başarıyı getirecektir. Bu çalışma İletişim Fakültesi halkla
ilişkiler bölümünde okuyan öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerini ölçmeye
yöneliktir. Yapılan çalışma sonucunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim
düzeylerinin yüksek olduğu, cinsiyete ve kitap okuma sıklıklarına göre
farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Ancak sınıflar arasında fark sadece azim
ve sabır boyutunda anlamlı bulunmuştur.
Halkla İlişkiler Eleştirel Düşünme Eleştirel Düşünme Eğilimi Kitap Okuma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2 |