Acculturation occurs when an individual or group unifies the cultural elements of their own and the new cultural elements they encounter in different societies. In the process of intercultural communication, individuals face acculturation stress due to adaptation. Hence, studies to examine acculturation stress are of great importance in terms of academic and social aspects. In this study, An Acculturative Stress Scale for International Students (ASSIS) that developed by Daya S. Sandhu and Badiolah R. Asrabadi (1994) in the intercultural communication process has been studied on African students studying in Konya Selcuk University. In the study, it has also been determined whether the acculturation stress levels differ according to certain variables. In this study field survey method was used by the researchers, 55 African students were interviewed by the online questionnaire. Factor analysis results were evaluated by using ASSIS of Daya S. Sandhu and Badiolah R. Asrabadi (1994) and determined six factors. On the other hand, no significant difference was observed between the acculturation stress levels of the participants and various variables.
Intercultural communication acculturation acculturative stress
Bir
bireyin ya da grubun kendi bölgesine özgü kültürel ögeleri ve farklı
toplumlarda karşılaştığı yeni kültürel ögeleri, kendinde birleştirmesiyle
kültürleşme ortaya çıkmaktadır. Bireyler kültürlerarası iletişim sürecinde,
adaptasyon nedeniyle kültürleşme stresiyle karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu
sebeple kültürleşme stresini irdelemeye yönelik yapılan çalışmalar akademik ve toplumsal
açıdan önem arz etmektedir. Bu çalışma
kapsamında da Daya S. Sandhu ve Badiolah R. Asrabadi (1994) tarafından
geliştirilen kültürleşme stresi ölçeğinden yararlanılarak kültürlerarası iletişim
sürecinde kültürleşme stresi Konya Selçuk Üniversitesinde okuyan Afrikalı
öğrenciler üzerinden incelenmiştir. Çalışmada ayrıca belli değişkenler
doğrultusunda kültürleşme stres düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı
belirlenmiştir. Saha araştırması yönteminin kullanıldığı çalışmada 55 öğrenciye
elektronik ortam üzerinden anket uygulanmıştır. Faktör analizi sonuçlarının
değerlendirilmesinde Daya S. Sandhu ve Badiolah R. Asrabadi’nin (1994) (ASSIS) ölçeğindeki
faktörler kullanılmış ve altı faktör saptanmıştır. Diğer taraftan katılımcıların
kültürleşme stres düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasında anlamlı bir
farklılığa rastlanılmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |