Social Memory can be defined as "community's familiarity to their past events and those events' consequences, an ability to look back in time flow in a historical period". Social memory is not a repository where historical data is stored and is retrieved when needed. Social memory has been said to be an arena, a political process in itself, and an important framework for the construction of national identity and history. From this perspective, social memory can be seen as a directed and reconstructed phenomenon. Arts, mass media and civil society play an important role in reconstructing the memory while cinema has the same role especially on narrative formation and context setting. It must be accepted in the first place that cinema which reproduces the real world through representations, is an act of shaping, reconstructing, interfering rather than reflecting this reproduction. Especially in the case of popular films, this network of relationships emerges more prominently. Firstly, the relationship among social memory, history, ideology and cinema will be discussed theoretically in this study. In the second part, the film Fetih 1453 which was a blockbuster film in the year it was released and is still among the most popular Turkish films in the popular Turkish cinema will be examined. Fetih 1453, the most popular film in its field of Turkish cinema history, will be discussed within the context of social memory, cinema-history relation and popular cinema concepts.
Toplumsal
bellek, toplumun geçmişe ait olaylarla tanışık olması, kimi zaman geri
gidebilmesi demek, şeklinde tanımlanabilmektedir. Toplumsal bellek, yalnızca
geçmişe ait verilerin bulunduğu ve gerektiğinde dönüp bakılan bir depo değil,
başlı başına bir mücadele alanı ve politik bir süreç olarak görülmektedir. Bu
anlamda, tarihin, ulusal kimliğin inşasında önemli bir çerçeve oluşturduğu söylenebilir.
Buradan bakıldığında toplumsal belleğin yönlendirilebilir, yeniden inşa
halindeki bir olgu olduğu görülmektedir.
Belleğin
yeniden kurgulanmasında sanat, kitle iletişim araçları, sivil toplum ve
özellikle anlatı oluşturma ve bağlam kurma konusunda sinema önemli rol
oynamaktadır. Temsiller aracılığı ile gerçek dünyanın yeniden üretimini yapan
sinemanın, bu yeniden üretimde yansıtmaktan çok biçimlendirme, yeniden inşa
etme, müdahale etme eylemi olduğu en başta kabul edilmelidir. Özellikle popüler
sinema filmleri söz konusu olduğunda bu ilişkiler ağı daha belirgin olarak
karşımıza çıkmaktadır.
Bu
çalışmada, öncelikle toplumsal bellek, tarih, ideoloji ve sinema ilişkisi
kuramsal olarak tartışılacaktır. İkinci kısımda ise son dönemde yükselişe geçen
popüler Türk sineması içinde yer alan ve gösterime girdiği yıl izleyici rekoru
kıran, aynı zamanda tüm zamanların en çok izlenen Türk filmleri arasında yer
alan Fetih 1453 filmi toplumsal bellek, sinema-tarih ilişkisi bağlamında teorik
çerçevede tartışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |