Agenda-setting theory is one of the subjects of discussion in the context of mass communication tools’ effects on society. The research conducted in this field generally aim to determine whether the media is effective in agenda-setting. An important transformation has started with the internet’s, particularly social media’s development. Traditional media’s unilateral form of communication has been replaced by bilateral form of communication where reciprocal interaction is dominant.Additionally, various issues have started to be discussed and presented as the agenda on Twitter, one of the social networking sites. In this respect, social media and particularly Twitter, have become very important media in agenda-setting. These developments have brought along the need to reevaluate traditional agenda-setting research. The study thus aims to compare internet newspapers’ agenda and Twitter’s agenda. Accordingly, agendas of Hurriyet.com.tr and Milliyet.com.tr, and Twitter’s Trending in Turkey section are analyzed. As a result of content analysis, it is discovered that subjects of Twitter’s Trending in Turkey and news presented in the newspapers’ headlines differ on a vast scale.
Kitle iletişim araçlarının toplumun
gündemi üzerindeki etkileri bağlamında ele alınan konulardan birini gündem
belirleme kuramı oluşturmaktadır. Gündem belirleme kuramı, medyanın, insanların
ne hakkında düşüneceğini belirlemede etkili olduğu varsayımına dayanmaktadır.
Söz konusu varsayımı doğrulamak amacıyla yapılan çalışmalarda genellikle
bireylerin gündem hakkında verdikleri cevaplar medyanın sunduğu gündemle
karşılaştırılarak, medyanın gündem belirlemede etkili olup olmadığı ortaya
çıkarılmaya çalışılmıştır. İnternet ve özellikle sosyal medyanın gelişimiyle birlikte
iletişim biçiminde önemli bir dönüşüm yaşanmaya başlamıştır. Geleneksel medyada
hakim olan tek yönlü iletişim biçimi yerini karşılıklı etkileşimin hakim olduğu
iki yönlü iletişim biçimine, sosyal paylaşım platformlarından biri olan Twitter’da
en fazla tartışılan konu başlıkları bir gündem biçiminde sunulmaya
başlanmıştır. Bu açıdan Twitter, toplumun gündeminin yansıtıldığı en önemli
mecra haline gelmiştir. Söz konusu gelişmeler geleneksel gündem belirleme
araştırmalarının yeniden ele alınma zorunluluğunu beraberinde getirmiştir. Buradan
hareketle bu çalışmada, gündem belirlemede medyanın etkisini ölçmek amacıyla
Türkiye’de en sık ziyaret edilen iki önemli internet gazetesi olan
Hürriyet.com.tr ve Milliyet.com.tr’de sunulan manşet haberleri ile Twitter’da
sunulan Türkiye Gündemi arasındaki ilişki incelenmiştir. İçerik analizi
kullanılarak yapılan inceleme sonucunda Twitter Türkiye Gündemi’nde yer alan
konularla gazetelerin manşetlerinde sunulan haberler arasında büyük ölçüde
farklılık olduğu, dolayısıyla medyanın toplum gündemi üzerinde etkili olduğu
varsayımının günümüz sosyal medya ortamında tartışmalı olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |