Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

"Nasıl 30 Kilo Verdim?" Vloggerların Zayıflama Öykülerinde Toplumsal Sınıfların İzleri

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 3, 1055 - 1080, 19.10.2020

Öz

Video ve blogger kelimelerinin bir araya gelmesiyle oluşan vlogger kavramı dünyanın en büyük kullanıcı odaklı video içerik sağlayıcısı YouTube için içerik oluşturan herkese verilen genel isimdir. Vloglar kişisel günlüklerden günlük hayattaki olaylara dair yorumlara kadar çeşitlenmekle birlikte en fazla takipçiye sahip kanal listeleri incelendiğinde güzellik, makyaj, moda ve oyun alanlarında içerik üreten vloggerların lider olduğu görülmektedir. Bu bağlamda vloggerlar ürettikleri ve paylaştıkları video içerikleri ile kendi benliklerini beğenileri, yaşam tarzları, ekonomik, kültürel ve sosyal sermayeleri üzerinden yeniden sunmaktadır. Pierre Bourdieu’ya göre beğeniler dolayımıyla biçimlenen beden, toplumsal sınıfların damgasını üzerinde taşır. Beslenme, moda, kozmetik, sportif faaliyetler gibi beğeniye konu olan uzamlar sermayenin miktarı ve biçimine göre düzenlenmekte ve sınıfsal habitusların farklılığından kaynaklanmaktadır. Bu çalışmada Bourdieu’nun beğenilerin sınıfsal olduğu tezinden hareketle yedi farklı vlogger’ın zayıflama öyküleri incelenmiş ve vloggerların beden kullanımları ve yeme içme tercihleri üzerinden kendilerini diğerlerinden nasıl ayrıştırdığı betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Vloggerların, orta sınıfa ait izler taşımakla birlikte, beğenileri üzerinden toplumsal uzamda farklı konumlar aldığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arun, Ö. (2014). İnce Zevkler-Olağan Beğeniler: Çağdaş Türkiye'de Kültürel Eşitsizliğin Yansımaları. Cogito, 76, 167-191.
  • Bourdieu, P. (2006). Pratik Nedenler. (H. Uğur Tanrıöver, Çev.) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. (B. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2016). Sosyoloji Meseleleri. (A. Sümer, B. Uçar , F. Öztürk, & M. Gültekin, Çev.) Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2017). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (D. Fırat, & G. Berkkurt, Çev.) Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. (N. Öktem, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bryson, B. (1996). “Anything But Heavy Metal": Symbolic Exclusion and Musical Dislikes. American Sociological Review,, 61(5), 884-899.
  • Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güzel, E. (2016). Dijital Kültür Ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: "Dijital Habitus". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 82-103. Hakko Lodrik, S. (2013). Ekonomik ve Kültürel Sermaye Sahibi Sınıfın 1980-2000 Arası Tüketim Pratikleri.
  • Işık, E. (1998). Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Karademir Hazır, I. (2013). Bourdieu Sonrası Yeni Eşitsizlik Gündemleri: Kültürel Sınıf Analizi, Beğeni ve Kimlik. Cogito, 230-261.
  • Köse, H. (2016). Bourdieu Düşüncesinde Tahakküm İtaat İlişkisi ve Sosyopolitik Beden. İlef Dergisi, 3(2), 173-199.
  • Özşeker, E. (2013). Seçkinlerin Ayırt Etme Stratejileri: Türkiye'de Burjuva Kültürü'nün Varlığı-Yokluğu Tartışmasının Sosyolojik İşlevi. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 24-41.
  • Savage, M. (2000). Class Analysis and Social Transformation. Philadelphia: Open University Press.
  • Shilling, C. (2003). The Body and Social Theory. Londra: Sage Yayınları.
  • Statista. (2020, Mart 9). Statista. Statista: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ adresinden alındı
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wacquant, L. (2010). Pierre Bourdieu: Hayatı, Eserleri ve Entelektüel Gelişimi. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, & Ü. Tatlıcan (Dü) içinde, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (s. 53-77). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Didem Narmanlı 0000-0002-0337-1312

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Narmanlı, D. (2020). "Nasıl 30 Kilo Verdim?" Vloggerların Zayıflama Öykülerinde Toplumsal Sınıfların İzleri. Selçuk İletişim, 13(3), 1055-1080.