Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Döneminde E-Ticaret Ve Dijital Reklam Yatırımları

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 3, 1296 - 1318, 19.10.2020
https://doi.org/10.18094/josc.776605

Öz

Çin’de başlayan ve kısa sürede tüm dünyaya yayılan Covid-19 virüsü, 2020 yılı itibariyle dünya genelinde küresel bir sağlık mücadelesinin başlamasına neden oldu. Yaşanan süreçte ülkeler, hem ulusal hem de uluslararası boyutta çeşitli tedbirler alarak, vaka sayıları ile ölüm oranlarını azaltmaya ve pandemi sürecinin toplumsal etkilerini kontrol altında tutmaya çalıştılar. Sosyal mesafe kuralı, bireysel izolasyon ve karantina uygulamalarının öne çıktığı tedbirler, dünya genelinde toplumların sosyo-ekonomik değişimler yaşamalarına yol açtı. Covid-19 pandemisi ile artan online harcamalar, e-ticaret ve dijital reklam yatırımlarına da etki etti.

Çalışma, ilgili alanda yapılan ulusal ve uluslararası çeşitli araştırmaların incelenerek, pandemi sürecinde değişen tüketim pratikleri, e-ticaret harcamaları ve dijital reklam yatırımları konularında hazırlanmış kuramsal bir makaledir. Araştırmanın amacı; modern tüketim teorilerinin yetersiz kaldığı Covid-19 pandemisinde, bireylerin tüketim pratikleri, online harcamaların e-ticarette etki ettiği alanlar ve dijital reklam yatırımları konularını ele almaktır. Yapılan araştırma neticesinde; pandemi döneminde ihtiyacı olandan fazlasını alarak, depolama yapan ve kendini bu şekilde güvende hisseden “stoklayan” tüketiciler dikkat çekmektedir. Süreçten en çok etkilenen sektörlerin başında; turizm, seyahat, eğlence merkezleri, restoran ve kafeler gelirken, market-gıda sektöründe yapılan “ihtiyaç temelli” tüketim harcamalarının ciddi oranda arttığı yapılan araştırmalar ile ortaya konmuştur. Dijital pazarlamanın yükselişe geçtiği Covid-19 pandemisinde özellikle pek çok sektörde yaşanan geçici hizmet durdurma süreçleri, reklam yatırımlarının e-ticaret harcamalarının aksine düşüşe geçmesine neden olmuştur.

Kaynakça

  • Baker, R. S., Farrokhnia, R., Meyer, S., Pagel, M., & Yannelis, C. (2020). How does household spending respond to an epidemic? Consumption during the 2020 COVID-19 pandemic. National Bureau of Economic Research. (26949).
  • Baudrillard, J. (2012). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bocock, R. (2009). Tüketim. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Ccinsight. (2020). Online Transaction Trends by Location. Temmuz 03, 2020 tarihinde https://ccinsight.org/trends-by-location/#regional-trends adresinden alındı
  • Coibion, O., Gorodnichenko, Y., & Weber, M. (2020, Mayıs). The Cost of the Covid-19 Crisis: Lockdowns, Macroeconomic Expectations, and Consumer Spending. NATIONAL BUREAU OF ECONOMIC RESEARCH NBER Working Paper .
  • Deloitte. (2020, Nisan 2). Covid-19 salgını Türkiye’de hangi sektörleri ne kadar etkiledi? Temmuz 6, 2020 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/deloitte-analiz-etti-covid-19-salgini-turkiyede-hangi-sektorleri-ne-kadar-etkiledi/ adresinden alındı
  • İktisadi Kalkınma Vakfı. (2020). COVID-19 SALGINININ EKONOMİ, GÜVENLİK, DEMOKRASİ VE TEMEL HAKLAR, BREXİT, TARIM, TİCARET, ÇEVRE VE İKLİM, SOSYAL POLİTİKALAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. İKV.
  • Influencer Marketing Hub. (2020). Coronavirus (COVID-19) Marketing & Ad Spend Impact: Report + Statistics. Influencer Marketing Hub.
  • Influencer Marketing Hub. (2020). Coronavirus (COVID-19) Marketing & Ad Spend Impact: Report + Statistics. Influencer Marketing Hub.
  • IPSOS. (2020). Koronavirüs Salgını ve Toplum Araştırması. Ipsos.
  • Marketing Türkiye. (2020, Temmuz). Pandemi, Türkiye’de Hızlı Tüketim Ürünlerinin Satışını Arttırdı. Temmuz 2020 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/pandemi-turkiyede-hizli-tuketim-urunlerinin-satisini-artirdi/ adresinden alındı
  • McKinsey & Company. (2020). A global view of how consumer behavior is changing amid COVID-19. McKinsey & Company.
  • Nielsen. (2020, Mart 16). COVID-19: THE UNEXPECTED CATALYST FOR TECH ADOPTION. Haziran 28, 2020 tarihinde Nielsen: https://www.nielsen.com/eu/en/insights/article/2020/covid-19-the-unexpected-catalyst-for-tech-adoption/ adresinden alındı
  • Öztürk, G. (2020). Türkiye’de Corona Virüsün Reklam Sektörü Üzerindeki Etkileri Ve Reklamın Geleceğine İlişkin Öngörüler. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Rogers, K., & Cosgrove, A. (2020, Nisan 16). Future Consumer Index: How COVID-19 is changing consumer behaviors. Haziran 25, 2020 tarihinde EY Global: https://www.ey.com/en_gl/consumer-products-retail/how-covid-19-could-change-consumer-behavior adresinden alındı
  • Stackline. (2020, Mart). Top 100 Fastest Growing & Declining Categories in E-commerce. Temmuz 2020 tarihinde Stackline: https://www.stackline.com/news/top-100-gaining-top-100-declining-e-commerce-categories-march-2020 adresinden alındı
  • Statista. (2020, Mayıs). Thinking about your everyday life, since the COVID-19 / coronavirus pandemic, have you made any changes to your general lifestyle? Temmuz 27, 2020 tarihinde Statista: https://www.statista.com/statistics/1105960/changes-to-the-general-lifestyle-due-to-covid-19-in-selected-countries/ adresinden alındı
  • Türk Tabipler Birliği. (2020). Covid-19 Pandemisi İki Aylık Değerlendirme Raporu. TTB.
  • TEPAV. (2020). COVID-19’un Tüketici Harcamalarına Etkisi. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı. TEPAV.
  • United Nations. (2020). World Economic Situation and Prospects (WESP) mid-2020 report. UN.
  • Van Deel, M. (2020, Mayıs 27). It’s Time To Expand Your Ecommerce Capabilities FAST. Temmuz 04, 2020 tarihinde Capgemini: https://www.capgemini.com/2020/05/its-time-to-expand-your-ecommerce-capabilities-fast/ adresinden alındı
  • WARCH, N. A. (2020, Haziran 23). The COVID-19 Impact on Advertising Spend. Haziran 24, 2020 tarihinde Visual Capitalist: https://www.visualcapitalist.com/the-covid-19-impact-on-advertising-spend/ adresinden alındı
  • WHO, W. H. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Situation Report. Haziran 25, 2020 tarihinde https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation- reports/20200506covid-19-sitrep-107.pdf?sfvrsn=159c3dc_2 adresinden alındı
  • Worldometer. (2020). Haziran 2020 tarihinde https://www.worldometers.info/coronavirus/ adresinden alındı
  • Yorulmaz, R., & Kaptan, S. (2020). Kovid-19 ile Mücadele Sürecinde Maliye Politikalarının Rolü. Uluslararası İlişkiler ve Stratejik Araştırmalar (ULİSA) Enstitüsü (1), 25.
  • Zeo Agency. (2020, Nisan). Online Pazar Yerleri 2019-2020 Q1 Sektör Raporu. Temmuz 2020 tarihinde Zeo Agency: https://zeo.org/PazarYerleri-Sektor-Analizi-ZeoAgency.pdf adresinden alındı
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Merve Gençyürek Erdoğan 0000-0002-6913-3974

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 3 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gençyürek Erdoğan, M. (2020). Covid-19 Döneminde E-Ticaret Ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim, 13(3), 1296-1318. https://doi.org/10.18094/josc.776605

Cited By




Pazarlamada Yeni Trendler ve Dijital Reklamın Post Covid Sonrası Eğilimleri
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1227000














A Research On Changing Consumption Habits During The Pandemic Period
Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1127042