Communication using visuals such as maps, graphics and concept maps has an important function in geography teaching. For effective geographical visual communication design, these visuals must first have a successful design. While visual design was previously an activity that could only be done by experts in this field, the tools developed with the support of technology have enabled many more people to make these designs even without any training. One of these tools is the Web 2.0 tool called Canva. Research shows that the visuals in the resources used in the geography teaching process are either incomplete or inaccurate. For this reason, the ability of geography teachers to make visual designs with Canva can eliminate this problem. For this, it is essential for geography teachers to be aware of the capabilities of this tool in visual communication design. In this context, the aim of this study is to reveal how the web 2.0 tool named Canva can be used in the teaching process of a geography course with examples. In order to achieve this goal, a descriptive literature review was conducted and document analysis, one of the qualitative research method designs, was used. According to the results obtained from the research, it was determined that Canva contains many geographical visuals, and these visuals can be used in different dimensions of geography teaching processes. At the end of the study, suggestions were made regarding the effect of Canva on the success of visual communication in the geography teaching process.
Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(12) , 77-96. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/459/3682
Alpan (Bangir), G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102. https://dergipark.org.tr/en/pub/yyuefd/issue/13714/166034
Aral, N. (2021). Öğrenme sürecinde görsel algılama. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 6(2), 43-52. http://ijeces.hku.edu.tr /en/pub/issue/65199/983241
Artvinli, E. (2010). Coğrafya derslerini yapılandırmak: Aksiyon (eylem) araştırmasına dayalı bir ders tasarımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(21), 184-218. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/468/3782
Bakri, N. F., Simaremare, E. S., Lingga, I. S., & Susilowaty, R. A. (2021). Pelatihan pembuatan materi presentasi dan video pembelajaran menggunakan aplikasi canva kepada guru di Kota Medan dan Jayapura secara online. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(1), 1–10.
Bedir Erişti, S. D. (2021). Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı. Pegem Yayıncılık.
Canva (n.d.). About. https://www.canva.com/about/
Coşkun, M. (2003). Coğrafya öğretiminde nem konusundaki kavram yanlışlıkları ve giderilmesine yönelik öneriler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (3). https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6761/90953
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th edition). Pearson Education.
Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. Remzi Yayınları.
Demirkaya, H. ve Karacan, H. (2019). Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya görsellerine ilişkin öğrenci görüşleri, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1). 54-87. https://doi.org/10.33206/mjss.474967
Demirkaya, H.&Tomal, N. (2002). Lise coğrafya ders kitaplarının değerlendirilmesi ve sorunlara yönelik çözüm önerileri. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 153-169. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/452/569616
Demirkaya, H., ve Ayas, C. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya öğretimine ilişkin algıları. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11). 503-518. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8536
Eker, A. (2003). Ortaöğretim coğrafya eğitimi-öğretiminde görsel materyallerin kullanımı ve öğrenme üzerine etkileri (Publication no. 124920). [Master’s Thesis]. Marmara Üniversitesi. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Gümüş, E. (2004). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarına bir bakış. HAYEF Journal of Education, 1(1). 83-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/ issue/8787/109792
Kızılçaoğlu, A. (2003). Orta öğretim coğrafya ders kitapları değerlendirme ölçütleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(8), 19-33. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/455/3649
Koç, M. (2022). Canva nedir? Nasıl kullanılır? https://ikas.com/tr/blog/canva-nedir-nasil-kullanilir
MacEachren, A.M., B.P. Buttenfield, J. Campbell, D. DiBiase, and M. Monmonier. 1992. Visualization. Pp. 99-137 in Geography's Inner Worlds, R.F. Abler, M.G. Marcus, and J.M. Olson (eds.). New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press.
Maryunani. (2021). Meningkatkan prestasi belajar siswa dalam pembelajaran daring di masa pandemi melalui aplikasi canva untuk kelas VI SDN Krembangan selatan III Surabaya. Elementary: jurnal ınovasi pendidikan dasar, 1(4), 190–196.
Nurhayati, N., Vianty, M., Nisphi, M. L., & Sari, D. E. (2022). Pelatihan dan pendampingan desain dan produksi media pembelajaran berbasis aplikasi Canva for Education bagi Guru bahasa di Kota Palembang. Dinamisia. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 171-180. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i1.8340
Onursoy, S. (2019). Görsel iletişim ve imge. Pegem Yayınları.
Putra, L. D., & Filianti, Filianti. (2022). Pemanfaatan Canva For Education Sebagai Media Pembelajaran Kreatif dan kolaboratif untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Educate. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 125–138. https://doi.org/10.32832/educate.v7i1.6315
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. https://doi.org/10.23887/jjpe.v12i2.30179
Sekin, S. & Ünlü, M. (2002). Coğrafya dersinin temel öğretim sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 43-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/452/567524
Sever, R. , Mazman Budak, F. & Yalçınkaya, E. (2009). Coğrafya eğitiminde kavram haritalarının önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 19-32. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/2824/38125
Tomal, N. (2004). Lise coğrafya öğretmenlerimizin kullandıkları öğretim yöntemleri. Milli Eğitim Dergisi, 162. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim_Dergisi/162/tomal.htm
Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6765/91017
Türker, A. & Sözcü, U. (2021). Üniversite giriş sınavlarındaki coğrafya sorularının coğrafi becerilere göre dağılımı. OPUS International Journal of Society Researches, 17(35), 1875-1894. http://doi.org/10.26466/opus.827816
Ulusoy, K. & Gülüm, K. (2009). Sosyal Bilgiler dersinde Tarih ve Coğrafya konuları işlenirken öğretmenlerin materyal kullanma durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 85-99. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59518/855943
Ünlü, M. (2016). Coğrafya ders kitaplarında hazırlık çalışmalarının temel özellikleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(34), 1-8. https://dergipark.org.tr/ en/pub/marucog/issue/24661/260857
Wijayanti, E. (2022). Teaching English by using Canva: Students’ and lecturers’ voice. Englısh franca. Academic Journal of English Language and Education, 6(2), 411-428. http://dx.doi.org/10.29240/ef.v6i2.5709
Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(12) , 77-96. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/459/3682
Alpan (Bangir), G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102. https://dergipark.org.tr/en/pub/yyuefd/issue/13714/166034
Aral, N. (2021). Öğrenme sürecinde görsel algılama. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 6(2), 43-52. http://ijeces.hku.edu.tr /en/pub/issue/65199/983241
Artvinli, E. (2010). Coğrafya derslerini yapılandırmak: Aksiyon (eylem) araştırmasına dayalı bir ders tasarımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(21), 184-218. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/468/3782
Bakri, N. F., Simaremare, E. S., Lingga, I. S., & Susilowaty, R. A. (2021). Pelatihan pembuatan materi presentasi dan video pembelajaran menggunakan aplikasi canva kepada guru di Kota Medan dan Jayapura secara online. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(1), 1–10.
Bedir Erişti, S. D. (2021). Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı. Pegem Yayıncılık.
Canva (n.d.). About. https://www.canva.com/about/
Coşkun, M. (2003). Coğrafya öğretiminde nem konusundaki kavram yanlışlıkları ve giderilmesine yönelik öneriler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (3). https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6761/90953
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th edition). Pearson Education.
Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. Remzi Yayınları.
Demirkaya, H. ve Karacan, H. (2019). Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya görsellerine ilişkin öğrenci görüşleri, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1). 54-87. https://doi.org/10.33206/mjss.474967
Demirkaya, H.&Tomal, N. (2002). Lise coğrafya ders kitaplarının değerlendirilmesi ve sorunlara yönelik çözüm önerileri. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 153-169. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/452/569616
Demirkaya, H., ve Ayas, C. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya öğretimine ilişkin algıları. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11). 503-518. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8536
Eker, A. (2003). Ortaöğretim coğrafya eğitimi-öğretiminde görsel materyallerin kullanımı ve öğrenme üzerine etkileri (Publication no. 124920). [Master’s Thesis]. Marmara Üniversitesi. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Gümüş, E. (2004). Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarına bir bakış. HAYEF Journal of Education, 1(1). 83-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/ issue/8787/109792
Kızılçaoğlu, A. (2003). Orta öğretim coğrafya ders kitapları değerlendirme ölçütleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(8), 19-33. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/455/3649
Koç, M. (2022). Canva nedir? Nasıl kullanılır? https://ikas.com/tr/blog/canva-nedir-nasil-kullanilir
MacEachren, A.M., B.P. Buttenfield, J. Campbell, D. DiBiase, and M. Monmonier. 1992. Visualization. Pp. 99-137 in Geography's Inner Worlds, R.F. Abler, M.G. Marcus, and J.M. Olson (eds.). New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press.
Maryunani. (2021). Meningkatkan prestasi belajar siswa dalam pembelajaran daring di masa pandemi melalui aplikasi canva untuk kelas VI SDN Krembangan selatan III Surabaya. Elementary: jurnal ınovasi pendidikan dasar, 1(4), 190–196.
Nurhayati, N., Vianty, M., Nisphi, M. L., & Sari, D. E. (2022). Pelatihan dan pendampingan desain dan produksi media pembelajaran berbasis aplikasi Canva for Education bagi Guru bahasa di Kota Palembang. Dinamisia. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 171-180. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i1.8340
Onursoy, S. (2019). Görsel iletişim ve imge. Pegem Yayınları.
Putra, L. D., & Filianti, Filianti. (2022). Pemanfaatan Canva For Education Sebagai Media Pembelajaran Kreatif dan kolaboratif untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Educate. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 125–138. https://doi.org/10.32832/educate.v7i1.6315
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. https://doi.org/10.23887/jjpe.v12i2.30179
Sekin, S. & Ünlü, M. (2002). Coğrafya dersinin temel öğretim sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 43-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/452/567524
Sever, R. , Mazman Budak, F. & Yalçınkaya, E. (2009). Coğrafya eğitiminde kavram haritalarının önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 19-32. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/2824/38125
Tomal, N. (2004). Lise coğrafya öğretmenlerimizin kullandıkları öğretim yöntemleri. Milli Eğitim Dergisi, 162. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim_Dergisi/162/tomal.htm
Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6765/91017
Türker, A. & Sözcü, U. (2021). Üniversite giriş sınavlarındaki coğrafya sorularının coğrafi becerilere göre dağılımı. OPUS International Journal of Society Researches, 17(35), 1875-1894. http://doi.org/10.26466/opus.827816
Ulusoy, K. & Gülüm, K. (2009). Sosyal Bilgiler dersinde Tarih ve Coğrafya konuları işlenirken öğretmenlerin materyal kullanma durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 85-99. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59518/855943
Ünlü, M. (2016). Coğrafya ders kitaplarında hazırlık çalışmalarının temel özellikleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(34), 1-8. https://dergipark.org.tr/ en/pub/marucog/issue/24661/260857
Wijayanti, E. (2022). Teaching English by using Canva: Students’ and lecturers’ voice. Englısh franca. Academic Journal of English Language and Education, 6(2), 411-428. http://dx.doi.org/10.29240/ef.v6i2.5709
Dündar, E., & Dönmez, L. (2023). A Techno-Innovative Approach to Visual Communication Design in Geography Teaching: Canva. Journal of Social Sciences And Education, 6(2), 212-233. https://doi.org/10.53047/josse.1370370