Değer eğitimi, toplumsal çarpıklıkların giderilmesinde büyük bir öneme sahiptir ve okullar, öğrencilerin karakter oluşumuna yönelik ciddi çaba göstermektedir. Toplumda üstün yetenek denildiğinde, her alanda başarı gösterme potansiyeli olan bireyler akla gelse de her üstün yetenekli bireyin farklı zeka düzeyleri ve gelişim alanları vardır. Üstün yetenekli öğrencilere değerler eğitimi verilmesi ve sosyal bilgiler dersinde bu eğitimin etkileri incelenmesi önemlidir. BİLSEM’de 5. ve 6. sınıf seviyesindeki üstün yetenekli öğrencilerin 2023 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı kapsamında, 5. sınıfta “Estetik ve Kültürel Miras’a Duyarlılık” ve 6. sınıfta “Kültürel Miras’a Duyarlılık” değerlerinde farkındalık geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu çalışma, ilköğretim 5. ve 6. sınıf sosyal bilgiler dersindeki estetik ve kültürel mirasa duyarlılık gibi değerlerin üstün/özel yetenekli öğrenciler tarafından kazanılma düzeyini incelemeyi hedeflemektedir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışma olup nitel yöntemle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda üstün yetenekli öğrencilerin değerlere yönelik algılarının gelişmiş olduğu söylenebilir. Değer eğitiminde uygulanan etkinliklerin değer kazanımında olumlu rolü olduğu söylenebilir. Değerlerin kazandırılmasında etkinliklerin kullanılması önerilmektedir. Değer algısı yüksek olduğu görülen üstün yetenekli öğrencilerle değer eğitimi alanında çalışmalar yapılması önerilebilir. Öğrencilere etkinliklerin uygulandığı değerlere yönelik duygu ve düşünceleri günlük tutma gibi yöntemlerle derinlemesine araştırmalar yapılabilir.
Sosyal bilgiler üstün yetenekliler değerler eğitimi estetik duyarlılık kültürel miras
Values education is crucial in eliminating social distortions, and schools are making serious efforts to foster character development in students. While gifted individuals in society often come to mind with the potential to achieve success in every field, each gifted individual has different intelligence levels and developmental areas. It is crucial to provide gifted students with values education and examine the effects of this education in social studies classes. Within the scope of the 2023 Social Studies Curriculum at BİLSEM, the goal is to raise awareness among gifted students in the 5th and 6th grades regarding the values of "Aesthetics and Sensitivity to Cultural Heritage" in the 5th grade and "Cultural Heritage" in the 6th grade. This study aims to examine the extent to which gifted/specially gifted students acquire values such as aesthetics and sensitivity to cultural heritage in the 5th and 6th grade social studies classes. A part-time interview formula was conveyed with the data of the research. The research is a descriptive study in the screening model and was carried out with qualitative method. The study concluded that gifted students' perceptions of values have improved. Activities implemented in values education have a positive impact on the acquisition of values. The use of activities in the acquisition of values is recommended. Studies on values education can be conducted with gifted students who appear to have a high perception of values. In-depth research can be conducted using methods such as keeping a diary to document students' feelings and thoughts during the periods in which the activities were implemented.
Social studies gifted education values education aesthetics sensitivity cultural heritage
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
| Bölüm | Research Article |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |