The Gifted and talented students who have a superior potential compared to their peers need a differentiated curriculum. It is considered that the talent domain, potential of intelligence, interest, and development status of the gifted and talented students should be determined, and the curriculum which is to be applied should be differentiated. In this respect, the purpose of the study is to differentiate the social studies curriculum of 4th, 5th, 6th and 7th grades in line with the characteristics, academic, cognitive, and affective expectations of gifted and talented students. In the study, the social studies curriculum is differentiated with the integrated curriculum differentiation method. The document review method, which is one of the qualitative research methods, was used in the data collection process of the study. The content analysis method was used when analyzing the data. A differentiation strategy was determined for the whole class level and for each learning domain separately in accordance with the general characteristics of gifted and talented students, The determined differentiation strategy is composed of affective domain and value objectives, along with thinking, study, and creativity skills. Based on differentiation strategies, cognitive domain, affective domain, value, and skill objectives were determined. Enrichment and reduction practices were made by retaining the present achievements in the curriculum. In the curriculum, in which 68 achievements were differentiated in total, students' creativity, innovation, study and thinking skills, and awareness for national components and social values were prioritized. Social studies curriculum in line with the integrated curriculum model is thought to be an original and framework model for teaching social studies to gifted and talented students.
Gifted and talented students social studies education curriculum differentiation integrated education curriculum
Akranlarına göre üst düzey potansiyel gösteren üstün yetenekli öğrenciler farklılaştırılmış öğretim programına ihtiyaç duymaktadırlar. Üstün yeteneklilerin yetenek alanı, zekâ potansiyeli, ilgi ve gelişim durumlarının tespit edilmesi ve uygulanacak eğitim programının farklılaştırırılması gerektiği düşünülmektedir. Bu açıdan araştırmanın amacını üstün yeteneklilerin karakteristik özelliklerine akademik, bilişsel, duyuşsal beklentilerine uygun sosyal bilgiler 4 ,5, 6 ve 7. sınıf öğretim programının farklılaştırılması oluşturmaktadır. Araştırmada sosyal bilgiler öğretim programı bütünleştirilmiş müfredat farklılaştırma yöntemiyle farklılaştırılmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesi sürecinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada üstün yetenekli öğrencilerin genel karakteristik özelliklerine göre programın tüm sınıf düzeyi ve her öğrenme alanı için ayrı ayrı farklılaştırma stratejisi belirlenmiştir. Belirlenen farklılaştırma stratejisi, düşünme, araştırma ve yaratıcılık becerileriyle birlikte, duyuşsal alan ve değer hedeflerinden oluşmaktadır. Farklılaştırma stratejileri temelinde bilişsel alan, duyuşsal alan değer ve beceri hedefleri belirlenmiştir. Ayrıca farklılaştırılan programda yer alan öğrenme alanlarının içeriği bütünleştirilmiş müfredat modeline diğer ortaokul derslerinin öğrenme alanı ve üniteleriyle ilişkilendirilmiştir. Üstün yetenekli öğrencilerin genel potansiyel yetenekleri ve karakteristik özellikleri gözetilerek öğrenme alanları için oluşturulan farklılaştırma stratejisi temelinde kazanımlar farklılaştırılmıştır. Programda yer alan mevcut kazanımlar korunarak zenginleştirme ve daraltma uygulamaları yapılmıştır. Toplamda 68 kazanımın farklılaştırıldığı programda öğrencilerin yaratıcılık, inovasyon, araştırma becerileri, düşünme becerileri ve milli unsurlara ve toplumsal değerlere karşı duyarlılık kazanımı ön planda tutulmuştur. Bütünleştirilmiş müfredat modeline göre farklılaştırılan sosyal bilgiler öğretim programının üstün yetenekli öğrencilere sosyal bilgiler öğretiminde özgün ve çerçeve bir model olacağı düşünülmektedir.
Üstün yetenek sosyal bilgiler eğitimi program farklılaştırma bütünleştirilmiş eğitim programı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |