Kooperatiflerin ve diğer işletmelerin e-ticaret yapmaya başlamasıyla birlikte tüketim kavramı yeni bir boyut kazanmış ve geleneksel tüketim olgusu kırılma noktasına gelerek, online tüketim boyutuna geçilmiştir. Kooperatiflerin markalaşması ve tüketicilerin e-ticaret yapan kooperatif markalarını tercih etmeleri ekonomik kalkınma açısından önem arz etmektedir. Yeni ekonominin temel direklerinden biri olan ve ticari alana yansıması olan elektronik ticaret; bireylerin ve kurumların metin, ses ve görüntü şeklinde numaralandırılmış verilerinin elektronik ortamda ağlar üzerinden veya ağlar dışında işlenmesi ve iletilmesi olarak tanımlanabilir. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte bilişim teknolojileri de hızlı bir gelişim göstermiştir. İnternetin hayatımıza girmesiyle E-ticarette bu gelişimden nasibini almış ve hızla büyümüştür. E-ticaret pazarı dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızla büyümeye devam etmektedir. Ülkemizde e-ticaret pazarının yükselişindeki en önemli etken Covid-19 pandemisidir. Covid-19 pandemisi ile birlikte artan online harcamalar e-ticareti ve dijital reklam yatırımlarını da etkilemiştir. Değişen tüketici davranışları nedeniyle kooperatiflerin dijital pazarlama olanakları ve tüketicilerin kooperatif markalı ürünlere bakışı bu çalışmanın ana amacını oluşturmaktadır. Kooperatif işletmelerinden Tarım Kredi Kooperatifleri ürünlerini dijital platformlarda pazarlamada ilerleme kaydetmiş ve Türkiye'de en çok kullanılan dijital platformlarda aynı segmentteki diğer ürünlere göre ürünleri daha uygun fiyatlı hale gelmiş, tüketiciler tarafından daha çok tercih edilir hale gelmiş ve dijitalleşmeyle birlikte Tarım Kredi Kooperatifi markalı ürünlerinin bilinirliği artmıştır. Dijital pazarlamada kadın kooperatifleri son zamanlarda Ticaret Bakanlığı ve dijital satış platformları tarafından desteklenmeye başlanmış olup, kadın kooperatif ürünleri e-ticaret sitelerinde satışa sunularak kadınların sosyal hayata katılımları ve ekonomik güçlerinin artması sağlanmıştır. Bu araştırmada Edirne il merkezindeki tüketicilerin, e-ticaret yapan kooperatif ürünlerini tüketim tercihleri incelenmiştir. Bu bağlamda bulgular, Edirne il merkezinden 130 tüketici ile yapılan anketlerden elde edilmiştir. Araştırmada t-testi yapılarak tüketicilerin dijital platformlardan kooperatif markalı ürün tercih etme durumları ile demografik değişkenler arasındaki ilişki test edilmiştir. Anova analizi kullanılarak ise, kooperatif markalı ürünleri tercih etme durumları ile yaş, eğitim düzeyi, gelir ve kooperatif tanımını bilme durumları arasındaki ilişki test edilmiştir.
Bu çalışma için etik kuruldan izin alınmasına gerek yoktur.
Cooperatives and other businesses to e-commerce, beginning with the phenomenon of consumption has gained a new dimension to the concept of consumption and traditional coming to the breaking point, the size of online consumption has been exceeded. Cooperatives and consumers, branding and e-commerce to prefer cooperative economic development is important for their brand. Electronic trade, one of the key pillars of the new economy and its reflection on the commercial space; can be defined as electronically processing and transmitting numbered data of individuals and institutions in the form of text, audio, and images over on or off networks. With the development of technology, information technologies have also shown rapid development. It has taken its share of this development in E-commerce after the internet came into our lives and has grown rapidly. The e-commerce market continues to grow rapidly in our country as it does in the world. The most important factor in the rise of the e-commerce market in our country is the Covid-19 pandemic. Increased online spending through the Covid-19 pandemic has also impacted on e-commerce and digital ad investments. Due to changing consumer behavior, cooperatives' digital marketing opportunities and consumers' perspective on cooperative branded products constitute the main purpose of this study. Agricultural Credit Cooperatives from cooperative enterprises have made progress in marketing their products on digital platforms and their products are more affordable on most used digital platforms in Turkey compared to other products in the same segment, becoming more preferred by consumers and the awareness of Agricultural Credit Cooperative branded products has increased with digitalization. Women's cooperatives in digital marketing have recently begun to be supported by the Ministry of Commerce and digital sales platforms, and women's cooperative products have been offered for sale on e-commerce sites, enabling women to participate in social life and increase their economic power. In this study, the consumers in the province of Edirne, e-commerce, Cooperatives, Consumer Preferences, their products were investigated. In this context, the findings from the center of Edirne province were obtained from consumer surveys 130. In the study, t-test by conducting Cooperative Consumers prefer branded products to condition and tested the relationship between demographic variables from digital platforms. Using Anova analysis, the cooperative to prefer branded products with cases for age, education level, income, definition of the relationship between the cooperative and the status of knowledge tested.
Digitization E-commerce Cooperative Brand Consumer preferences
There is no need to obtain permission from the ethics committee for this study.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sürdürülebilir Tarımsal Kalkınma |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 3 |