Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Destekleme Programlarına Yönelik Düşüncelerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 71 - 94, 31.03.2020
https://doi.org/10.37995/jotcsc.697564

Öz

TÜBİTAK tarafından öğrencilerin birçok bilim alanına ilgi duymasının sağlanması, bilimsel çalışmalara katılımın artırılması, araştırma ve sorgulama becerilerinin kazandırılması amacıyla TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarını desteklemektedir. Bu çalışmada TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarı Programlarına yürütücü ya da danışman olarak katılmış deneyimli kimya öğretmenlerinin bu fuarlara yönelik bakış açılarının ortaya çıkarılması, varsa programın geliştirilmesine yönelik düşüncelerinin alınması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden bütüncül tekli durum çalışması kullanılmıştır. Katılımcılar tipik durum örneklemesi yöntemiyle seçilen 20 kimya öğretmeninden oluşmaktadır. 6 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanan veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Çalışmada, kimya öğretmenlerinin öğrencilerin bilgiye ulaşma yollarını öğrenmeleri noktasında Bilim Fuarlarını olumlu bulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak katılımcılar arasında bu olumlu etkinin ortaya çıkabilmesi için öğrencinin proje başvuru ve hazırlama sürecine daha aktif katılımının gerekli olduğu şeklinde genel bir kanı olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte bazı katılımcılarda proje bütçesinin yeterli olmaması ve verimli kullanılmaması gibi olumsuz algıların da bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, E., Yıldız, E., Akpınar, D., Ergin Ö. (2008) Fen Eğitiminde Proje Çalışmaları ve Bilim Şenliklerine Yansımaları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 2008,33, (351): 14-20.
  • Ayas, C., Çeken, R., Eş, H., & Taştan, B. (2013). “Bu Benim Eserim” fen bilimleri projelerinde vatandaşlık eğitimi açısından sosyal sorumluluk ve vatandaşlık bilinci. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, Özel Sayı, 1-19.
  • Bağcı, U. (2005). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde uygulanan proje tabanlı öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Balas, A. K., (1998). Science Fairs in Elementary School. ERIC Digest. ED432444 Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education Columbus OH., p1-5. Science Fairs in Elementary School.
  • Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House, 83, 39–43.
  • Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supproting the learning. Educational Pyschologist, 26(3&4), 369- 398.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel Araştırma Yöntemleri. (Mesut Bütün – Selçuk Beşir Demir Çeviri) Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Çetin, O., & Şengezer, B. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Proje Çalışmalarına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, (14)1, 24–49.
  • Çolakoğlu, M.H. (2018). Tubitak 4006 Bilim Fuarları Desteğinin Eğitim ve Öğretime Katkısı. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi,1(1), 48-63.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2003). Fen ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 117-132.
  • Glesne, C. (2015). Nitel Araştırmaya Giriş. (Ali Ersoy - Pelin Yalçınoğlu Çeviri) Anı Yayıncılık.
  • Kızılcık, H.Ş., Çağan, S., & Ünlü Yavaş, P. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarlarına ve Fuarların Fizik Dersine Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisine İlişkin Ziyaretçi Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 287-310.
  • Korkmaz, H., & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 193-200.
  • Korkmaz, H., & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB, (2018). 2018 yılı Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=350
  • Morgil, İ., Seyhan, H.G., & Seçken, N. (2009). Proje destekli kimya laboratuarı uygulamalarının bazı bilişsel ve duyuşsal alan bileşenlerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 89-107.
  • Özden, M. Y., & Durdu, L. (Ed.) (2016). Eğitimde Üretim Tabanlı Çalışmalar İçin Nitel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Saban, A., & Ersoy, A. (2017). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), (2018). 4006-TÜBİTAK bilim fuarları destekleme programı usul ve esasları. https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/13162/4006-tubitak_bilim_fuarlari_destekleme_programi_usul_ve_esaslari_0.pdf
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), (2019). 8. Bilim Fuarları Destekleme Kılavuzu.
  • Yayla, Z., & Uzun, B. (2008). Fen ve teknoloji eğitiminde proje çalışmaları ve bilim şenlikleri. XVII. Ulusal eğitim bilimleri kongresi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Examination of Experienced Chemistry Teachers' Views on TÜBİTAK 4006 Science Fairs Programs

Yıl 2020, , 71 - 94, 31.03.2020
https://doi.org/10.37995/jotcsc.697564

Öz

TUBITAK 4006 Science Fairs are supported by TÜBĠTAK to ensure students to be interested in many scientific fields, to increase their participation in scientific studies, and to make students gain research and inquiry skills. In this study, it was aimed to reveal the perspectives of experienced chemistry teachers who participated in TUBITAK 4006 Science Fair Programs as managers or supervisors and to get their views for the development of the program, if any. In the research, a holistic single case study, one of the qualitative research designs, was used. The participants consisted of 20 chemistry teachers selected by the typical case sampling method. The data collected through a semi-structured interview form consisting of six open-ended questions and were analyzed by content analysis. In the study, it was concluded that chemistry teachers found science fairs positive in terms of students learning ways to access information. However, it was determined that there was a general belief among teachers that more active participation of the student in the project application and preparation process would be necessary for this positive effect. However, it was concluded that some participants also had negative perceptions, such as insufficient project budget and inefficiently usage.

Kaynakça

  • Akpınar, E., Yıldız, E., Akpınar, D., Ergin Ö. (2008) Fen Eğitiminde Proje Çalışmaları ve Bilim Şenliklerine Yansımaları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 2008,33, (351): 14-20.
  • Ayas, C., Çeken, R., Eş, H., & Taştan, B. (2013). “Bu Benim Eserim” fen bilimleri projelerinde vatandaşlık eğitimi açısından sosyal sorumluluk ve vatandaşlık bilinci. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, Özel Sayı, 1-19.
  • Bağcı, U. (2005). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde uygulanan proje tabanlı öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Balas, A. K., (1998). Science Fairs in Elementary School. ERIC Digest. ED432444 Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education Columbus OH., p1-5. Science Fairs in Elementary School.
  • Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House, 83, 39–43.
  • Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supproting the learning. Educational Pyschologist, 26(3&4), 369- 398.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel Araştırma Yöntemleri. (Mesut Bütün – Selçuk Beşir Demir Çeviri) Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Çetin, O., & Şengezer, B. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Proje Çalışmalarına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, (14)1, 24–49.
  • Çolakoğlu, M.H. (2018). Tubitak 4006 Bilim Fuarları Desteğinin Eğitim ve Öğretime Katkısı. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi,1(1), 48-63.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2003). Fen ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 117-132.
  • Glesne, C. (2015). Nitel Araştırmaya Giriş. (Ali Ersoy - Pelin Yalçınoğlu Çeviri) Anı Yayıncılık.
  • Kızılcık, H.Ş., Çağan, S., & Ünlü Yavaş, P. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarlarına ve Fuarların Fizik Dersine Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisine İlişkin Ziyaretçi Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 287-310.
  • Korkmaz, H., & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 193-200.
  • Korkmaz, H., & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB, (2018). 2018 yılı Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=350
  • Morgil, İ., Seyhan, H.G., & Seçken, N. (2009). Proje destekli kimya laboratuarı uygulamalarının bazı bilişsel ve duyuşsal alan bileşenlerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 89-107.
  • Özden, M. Y., & Durdu, L. (Ed.) (2016). Eğitimde Üretim Tabanlı Çalışmalar İçin Nitel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Saban, A., & Ersoy, A. (2017). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), (2018). 4006-TÜBİTAK bilim fuarları destekleme programı usul ve esasları. https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/13162/4006-tubitak_bilim_fuarlari_destekleme_programi_usul_ve_esaslari_0.pdf
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), (2019). 8. Bilim Fuarları Destekleme Kılavuzu.
  • Yayla, Z., & Uzun, B. (2008). Fen ve teknoloji eğitiminde proje çalışmaları ve bilim şenlikleri. XVII. Ulusal eğitim bilimleri kongresi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Nalan Kural 0000-0003-0617-5920

Canan Nakiboğlu 0000-0002-7292-9690

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2020
Kabul Tarihi 6 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kural, N., & Nakiboğlu, C. (2020). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Destekleme Programlarına Yönelik Düşüncelerinin İncelenmesi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(1), 71-94. https://doi.org/10.37995/jotcsc.697564