Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kimyasal Değişim Ünitesi ile İlgili Karşılaştırmalı Ön-Düzenleyici Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Examination of Students’ View about Usage of Comparative Advance Organizer Concerning Chemical Change Unit )

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 63 - 86, 24.06.2017

Öz



Ön düzenleyiciler öğrenilecek konudan
önce sunulan ve öğrenenin yeni bilgiyi yorumlama ve organize etmesine yardım
eden araçlardır. Ön düzenleyiciler karşılaştırmalı
ve sergileyici olmak üzere hazırlanış
amaçlarına göre ikiye ayrılırlar. Aynı zamanda sözel, resimsel ve işitsel olmak
üzere farlı şekillerde hazırlanabilirler. Bu çalışmada ilk olarak, kimyasal
değişim ünitesinin öğretiminde kullanılmak üzere kavram haritası şeklinde bir
görsel karşılaştırmalı ön düzenleyici
hazırlanmıştır. Daha sonra hazırlanan bu ön düzenleyicinin bir 9. Sınıf da
uygulaması yapılmıştır. Çalışmanın örneklemi Balıkesir ilindeki bir devlet
okuluna devam eden 16’sı kız, 10’u erkek, toplam 26 öğrenciden oluşmaktadır.
Uygulama sonrası, kullanılan kavram haritası ile öğrenci görüşleri alınmıştır.
Çalışmada sonunda öğrencilerin büyük bir kısmının kavram haritasının
karşılaştırmalı ön düzenleyici olarak kullanımına yönelik olumlu görüşlere
sahip olduğu belirlenmiştir. Kimya derslerinde ön düzenleyicilerin kullanılması
ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akgün, A. & Aydın, M. (2009). Erime ve çözünme konusundaki kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin giderilmesinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı grup çalışmalarının kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190–201.
  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı, H. & Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12–21.
  • Ausubel, D. P. (1960). The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology, 51(5), 267-272.
  • Ausubel, D. P. & Fitzgerald, D. (1969). The role of discriminability in meaningful verbal learning and retention. Current Research on Instruction, 320.
  • Ausubel, D. P., Robbins, L. C. & Blake Jr, E. (1957). Retroactive inhibition and facilitation in the learning of school materials. Journal of Educational Psychology, 48(6), 334-343.
  • Ausubel, D. P. & Youssef, M. (1963). Role of discriminability in meaningful paralleled learning. Journal of Educational Psychology, 54(6), 331–336. https://doi.org/10.1037/h0042767
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (22nci baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Calandra, B. (2000). Using multimedia advance organizer to facilitate web-based learning. University of South Florida College of Education. Retrieved from http://www.learningace.com/doc/2990993/fda9398cb479ea5c778731c640cced7a/bc800 on May 25, 2017. .
  • Clark, C. H. & Bean, T. W. (1982). Improving advance organizer research: Persistent problems and future directions. Literacy Research and Instruction, 22(1), 2–10.
  • Çakıcı, D. & Altunay, U. (2006). Ön örgütleyiciler ve öğretimde kullanımları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 11–20.
  • DaRos, D., & Onwuegbuzie, A. J. (1999). The Effect of Advance Organizers on Achievement in Graduate-Level Research Methodology Courses. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED437401
  • Dönmez, C., Yazici, K. & Sabanci, O. (2007). Sosyal bilgiler derslerinde grafik düzenleyicilerin kullanımının öğrencilerin akademik bilgiyi elde etmelerine etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 5(3), 437-459.
  • Edgar, S. & Shepherd, M. (1983). The use of advance organizers to aid learning and recall. Education Resources Information Center, ERIC Document Reproduction Service No. ED308649,[Online]: Http://Www. Eric. Ed. Gov/ERICDocs/Data/ericdocs2sql/content_storage_01/00000 19b/80/1e/d9/3c. Pdf, p. 19.
  • Fitzgerald, D. & Ausbel, D. P. (1963). Cognitive versus affective factors in the learning and retention of controversial material. Journal of Educational Psychology, 54(2), 73.
  • Gil-Garcia, A. & Villegas, J. (2003). Engaging Minds, Enhancing Comprehension and Constructing Knowledge through Visual Representations. URL: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480131.pdf
  • Johnson, P. (2000). Developing students’ understandıng of chemical change: What should we be teaching? Chemistry Education Research and Practice, 1(1), 77–90.
  • Kahle, J. B. (1978). A Comparison of the Effects of an Advanced Organizer and/or Behavioral Objectives on the Achievement of Disadvantaged Biology Students. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED164272
  • Kaya, O. (2003). Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 70–79.
  • Kinchin, I. (2000). Using Concept to reveal understanding: A two-Tier analysis. School Science Review, 81(296), 41–46.
  • Kirkman, G. (1997). Effects of an oral advanced organizer on ımmediate and delayed retention. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED415263
  • Lucas, S. B. (1975). The effects of utilizing three types of advance organizers for learning a biological concept in seventh grade science. Pennsylvania State University. ERIC Document Reproduction Service No. ED 104 672). http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED104672.pdf.
  • Nakiboglu, C. (2003). Instructional misconceptıons of Turkısh prospective chemistry teachers about atomic orbitals and hybridizatıon. Chemistry Education Tresearch and Practice, 4(2), 171–188.
  • Nakiboğlu, C. & Bülbül Tekin, B. (2006). Identifying student’s misconceptions about nuclear chemistry: A study of Turkish high school students. Journal of Chemical Education, 83 (11), 1712–1718.
  • Nakiboğlu, C. & Ertem, H. (2010). Atom ile ilgili kavram haritalarının yapısal, ilişkisel ve öneri doğruluğu puanlaması analiz sonuçlarının kıyaslanması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (3), 60–77.
  • Nakiboğlu, C. & Kalın, Ş. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin kimyada problem çözme basamaklarının kullanımı ile ilgili düşünceleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 715–725.
  • Nakiboğlu, C., Kaşmer, N., Gültekin, C. & Dönmez, F. (2010). Ön düzenleyiciler ve 9. Sınıf Kimya ders kitaplarında kullanımlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 139–158.
  • Novak, Joseph D. (2003). The promise of new ideas and new technology for improving teaching and learning. Cell Biology Education, 2(2), 122–132.
  • Novak, Joseph D. & Cañas, A. J. (2006). The theory underlying concept maps and how to construct and use them. Technical Report IHMC CmapTools 2006- 01,[Online]:Downloaded from http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf adresinden on May 24, 2017.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. Cambridge [Cambridgeshire] ; New York: Cambridge University Press.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, S., Sevim, S. & Ayas, A. (2002). Kimya Öğretmen Adaylarının Temel Kimya Kavramlarını Anlama Seviyelerinin Belirlenmesi. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Peterson, J. C., Thomas, H. L., Lovett, C. J. & Bright, G. W. (1973). The Effect of Organizers and Knowledge of Behavioral Objectives on Learning a Mathematical Concept. Journal for Research in Mathematics Education, 4(2), 76-84.
  • Romberg, T. A. & Wilson, J. W. (1973). The effect of an advance organizer, cognitive set, and post organizer on the learning and retention of written materials. Journal for Research in Mathematics Education, 68–76.
  • Ross, B. & Munby, H. (1991). Concept mapping and misconceptions: a study of high-school students’ understandings of acids and bases. International Journal of Science Education, 13(1), 11–23.
  • Skelly, K. & Hall, D. (1993). The development and validation of a categorization of sources of misconceptions in chemistry. In Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in science and Mathematics, Cornell University, Ithaca.
  • Somyürek, S. & Yalin, H. İ. (2007). Bilgisayar destekli eğitim yazılımlarında kullanılan ön örgütleyicilerin alan bağımlı ve alan bağımsız öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 5(4), 587-607.
  • Sözbilir, M. (2009). Nitel Veri Analizi. Retrieved from https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf. Retrieved on May 25, 2017.
  • Stavridou, H., & Solomonidou, C. (1989). Physical phenomena–chemical phenomena: do pupils make the distinction? International Journal of Science Education, 11(1), 83–92.
  • Stone, C. L. (1983). A meta-analysis of advance organizer studies. The Journal of Experimental Education, 51(4), 194–199.
  • Taber, K. S. (1994). Misunderstanding the ionic bond. Educatıon ın chemıstry, 31(4), 100–103.
  • Thompson, D. N. (1998). Using advance organizers to facilitate reading comprehension among older adults. Educational Gerontology: An International Quarterly, 24(7), 625–638.
  • Tsaparlıs, G. (2003). Chemical phenomena versus chemical reactions: Do students make the connection? Chemistry Education Research and Practice, 4(1), 31–43.
  • Vanides, J., Yin, Y., Tomita, M. & Ruiz-Primo, M. A. (2005). Concept maps. Science Scope, 28(8), 27–31.
  • Willerman, M. & Mac Harg, R. A. (1991). The concept map as an advance organizer. Journal of Research in Science Teaching, 28(8), 705–711.
  • Wong, M. R. (1972). Additive Effects of Advance Organizers. (ERIC Document Reproduction Service No. ED065471). Retrieved May 4, 2009, from ERIC database.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. ISBN: 9789750200076.

Examination of Students’ View about Usage of Comparative Advance Organizer Concerning Chemical Change Unit

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 63 - 86, 24.06.2017

Öz



An advance organizer is
a teaching and learning tool that is presented prior to the subject to be
learned, and that helps learners to organize and interpret new incoming
information. The advance organizers are divided into two according to their
purpose of preparation, comparative and
expository. At the same time, they
can be prepared in different forms such as verbal, pictorial and auditory. In
this study, a concept map used as a comparative
advance organizer
concerning chemical change unit was prepared firstly. Then
this advance organizer has been implemented in a 9th class. The sample of the
study consisted of 26 students, 16 girls, and 10 boys, who attend school a
state school in Balıkesir. After the application, the opinions of the students
concerning the concept map were taken. It was concluded that the students had
positive views about concept map that was used as a comparative advance
organizer. At the end of the study, some recommendations for incorporating
advance organizers in chemistry classes were presented.




Kaynakça

  • Akgün, A. & Aydın, M. (2009). Erime ve çözünme konusundaki kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin giderilmesinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı grup çalışmalarının kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190–201.
  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı, H. & Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12–21.
  • Ausubel, D. P. (1960). The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology, 51(5), 267-272.
  • Ausubel, D. P. & Fitzgerald, D. (1969). The role of discriminability in meaningful verbal learning and retention. Current Research on Instruction, 320.
  • Ausubel, D. P., Robbins, L. C. & Blake Jr, E. (1957). Retroactive inhibition and facilitation in the learning of school materials. Journal of Educational Psychology, 48(6), 334-343.
  • Ausubel, D. P. & Youssef, M. (1963). Role of discriminability in meaningful paralleled learning. Journal of Educational Psychology, 54(6), 331–336. https://doi.org/10.1037/h0042767
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (22nci baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Calandra, B. (2000). Using multimedia advance organizer to facilitate web-based learning. University of South Florida College of Education. Retrieved from http://www.learningace.com/doc/2990993/fda9398cb479ea5c778731c640cced7a/bc800 on May 25, 2017. .
  • Clark, C. H. & Bean, T. W. (1982). Improving advance organizer research: Persistent problems and future directions. Literacy Research and Instruction, 22(1), 2–10.
  • Çakıcı, D. & Altunay, U. (2006). Ön örgütleyiciler ve öğretimde kullanımları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 11–20.
  • DaRos, D., & Onwuegbuzie, A. J. (1999). The Effect of Advance Organizers on Achievement in Graduate-Level Research Methodology Courses. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED437401
  • Dönmez, C., Yazici, K. & Sabanci, O. (2007). Sosyal bilgiler derslerinde grafik düzenleyicilerin kullanımının öğrencilerin akademik bilgiyi elde etmelerine etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 5(3), 437-459.
  • Edgar, S. & Shepherd, M. (1983). The use of advance organizers to aid learning and recall. Education Resources Information Center, ERIC Document Reproduction Service No. ED308649,[Online]: Http://Www. Eric. Ed. Gov/ERICDocs/Data/ericdocs2sql/content_storage_01/00000 19b/80/1e/d9/3c. Pdf, p. 19.
  • Fitzgerald, D. & Ausbel, D. P. (1963). Cognitive versus affective factors in the learning and retention of controversial material. Journal of Educational Psychology, 54(2), 73.
  • Gil-Garcia, A. & Villegas, J. (2003). Engaging Minds, Enhancing Comprehension and Constructing Knowledge through Visual Representations. URL: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480131.pdf
  • Johnson, P. (2000). Developing students’ understandıng of chemical change: What should we be teaching? Chemistry Education Research and Practice, 1(1), 77–90.
  • Kahle, J. B. (1978). A Comparison of the Effects of an Advanced Organizer and/or Behavioral Objectives on the Achievement of Disadvantaged Biology Students. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED164272
  • Kaya, O. (2003). Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 70–79.
  • Kinchin, I. (2000). Using Concept to reveal understanding: A two-Tier analysis. School Science Review, 81(296), 41–46.
  • Kirkman, G. (1997). Effects of an oral advanced organizer on ımmediate and delayed retention. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED415263
  • Lucas, S. B. (1975). The effects of utilizing three types of advance organizers for learning a biological concept in seventh grade science. Pennsylvania State University. ERIC Document Reproduction Service No. ED 104 672). http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED104672.pdf.
  • Nakiboglu, C. (2003). Instructional misconceptıons of Turkısh prospective chemistry teachers about atomic orbitals and hybridizatıon. Chemistry Education Tresearch and Practice, 4(2), 171–188.
  • Nakiboğlu, C. & Bülbül Tekin, B. (2006). Identifying student’s misconceptions about nuclear chemistry: A study of Turkish high school students. Journal of Chemical Education, 83 (11), 1712–1718.
  • Nakiboğlu, C. & Ertem, H. (2010). Atom ile ilgili kavram haritalarının yapısal, ilişkisel ve öneri doğruluğu puanlaması analiz sonuçlarının kıyaslanması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (3), 60–77.
  • Nakiboğlu, C. & Kalın, Ş. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin kimyada problem çözme basamaklarının kullanımı ile ilgili düşünceleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 715–725.
  • Nakiboğlu, C., Kaşmer, N., Gültekin, C. & Dönmez, F. (2010). Ön düzenleyiciler ve 9. Sınıf Kimya ders kitaplarında kullanımlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 139–158.
  • Novak, Joseph D. (2003). The promise of new ideas and new technology for improving teaching and learning. Cell Biology Education, 2(2), 122–132.
  • Novak, Joseph D. & Cañas, A. J. (2006). The theory underlying concept maps and how to construct and use them. Technical Report IHMC CmapTools 2006- 01,[Online]:Downloaded from http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf adresinden on May 24, 2017.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. Cambridge [Cambridgeshire] ; New York: Cambridge University Press.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, S., Sevim, S. & Ayas, A. (2002). Kimya Öğretmen Adaylarının Temel Kimya Kavramlarını Anlama Seviyelerinin Belirlenmesi. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Peterson, J. C., Thomas, H. L., Lovett, C. J. & Bright, G. W. (1973). The Effect of Organizers and Knowledge of Behavioral Objectives on Learning a Mathematical Concept. Journal for Research in Mathematics Education, 4(2), 76-84.
  • Romberg, T. A. & Wilson, J. W. (1973). The effect of an advance organizer, cognitive set, and post organizer on the learning and retention of written materials. Journal for Research in Mathematics Education, 68–76.
  • Ross, B. & Munby, H. (1991). Concept mapping and misconceptions: a study of high-school students’ understandings of acids and bases. International Journal of Science Education, 13(1), 11–23.
  • Skelly, K. & Hall, D. (1993). The development and validation of a categorization of sources of misconceptions in chemistry. In Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in science and Mathematics, Cornell University, Ithaca.
  • Somyürek, S. & Yalin, H. İ. (2007). Bilgisayar destekli eğitim yazılımlarında kullanılan ön örgütleyicilerin alan bağımlı ve alan bağımsız öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 5(4), 587-607.
  • Sözbilir, M. (2009). Nitel Veri Analizi. Retrieved from https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf. Retrieved on May 25, 2017.
  • Stavridou, H., & Solomonidou, C. (1989). Physical phenomena–chemical phenomena: do pupils make the distinction? International Journal of Science Education, 11(1), 83–92.
  • Stone, C. L. (1983). A meta-analysis of advance organizer studies. The Journal of Experimental Education, 51(4), 194–199.
  • Taber, K. S. (1994). Misunderstanding the ionic bond. Educatıon ın chemıstry, 31(4), 100–103.
  • Thompson, D. N. (1998). Using advance organizers to facilitate reading comprehension among older adults. Educational Gerontology: An International Quarterly, 24(7), 625–638.
  • Tsaparlıs, G. (2003). Chemical phenomena versus chemical reactions: Do students make the connection? Chemistry Education Research and Practice, 4(1), 31–43.
  • Vanides, J., Yin, Y., Tomita, M. & Ruiz-Primo, M. A. (2005). Concept maps. Science Scope, 28(8), 27–31.
  • Willerman, M. & Mac Harg, R. A. (1991). The concept map as an advance organizer. Journal of Research in Science Teaching, 28(8), 705–711.
  • Wong, M. R. (1972). Additive Effects of Advance Organizers. (ERIC Document Reproduction Service No. ED065471). Retrieved May 4, 2009, from ERIC database.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. ISBN: 9789750200076.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Canan Nakiboğlu

Nihan Kaşmer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2017
Kabul Tarihi 22 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Nakiboğlu, C., & Kaşmer, N. (2017). Kimyasal Değişim Ünitesi ile İlgili Karşılaştırmalı Ön-Düzenleyici Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi (Examination of Students’ View about Usage of Comparative Advance Organizer Concerning Chemical Change Unit ). Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 2(1), 63-86.