BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Kimya Algılarının İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 107 - 118, 25.10.2016

Öz

Öğrencilerin tutum ve inanışlarının başarılarına etkisi birçok araştırmanın odak noktası olmuştur. Tutum ve inanç faktörlerini birlikte incelemek için algı kavramı ile ilgili çalışmalar yürütülmektedir. Çalışma 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde Fen Bilgisi öğretmenliği 4. Sınıfta okuyan ve "Yaşantımızdaki Kimya" dersini alan 20 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı Wells (2003) tarafından geliştirilmiş ve Tosun (2013) tarafından Türkçe' ye uyarlanmıştır. Kimya algı ölçeği; cinsiyet, değer, tedirginlik, kimyanın kapsamı ve eğilim olarak 5 boyutu kapsayan 20 sorudan oluşmaktadır. Ölçek, “Yaşantımızda Kimya" dersinin öğrencilerin kimya algısı üzerinde bir etkisi olup olmadığının belirlenmesi amacıyla dönem başlangıcında ve sonunda ön-test son-test olarak uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda kimya algı seviyeleri farklı olan 5 öğrenci ile yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Uygulana mülakatın, öğrencilerin olgularının oluşmasının arkasındaki nedenleri ve "Yaşantımızdaki Kimya" gibi kimyanın günlük hayattaki yerini irdeleyen derslerin kimya algısına yönelik etkisini incelemeye yardımcı olması beklenmiştir. Çalışma sonunda elde edilen bulgular, öğrencilerin kimya algılarını etkileyen faktörleri açığa çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Barton, A. C. (1998). Feminist Science Education. New York: Teachers College Press.
  • Berber, N. C., & Güzel, H. (2008). Fen ve Matematik Öğretmen Adaylarının Modellerin Bilim ve Fendeki Rolüne ve Amacına İlişkin Algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, (87-97).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Christidou, V. (2011). Interest, Attitudes and Images Related to Science: Combining Students' Voices with the Voices of School Science, Teachers, and Popular Science. International Journal of Environmental and Science Education, 6(2), 141-159.
  • Fishbein, M., & Raven, B. H. (1962). The AB scales: An operational definition of belief and attitude. Human Relations.
  • González, H. L., Palencia, A. P., Umaña, L. A., & Galindo, L. (2008). Mediated learning experience and concept maps: a pedagogical tool for achieving meaningful learning in medical physiology students. Advances in physiology education, 32(4), 312-316.
  • Halpern, D. F. (2013). Sex differences in cognitive abilities. Psychology press.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların nitel ve nicel yönden değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya illeri örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 40-53.
  • Pajares, M. F. (1992).Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307–332.
  • Pettitt, L. M., Patrick, J. A., & Sternitzke, M. E. (1995, March). Middle school students’ perceptions of math and science abilities and related careers. Society for Research in Child Development, Indianapolis.
  • Rennie, L. J., & Dunne, M. (1994). Gender, ethnicity, and students' perceptions about science and science‐related careers in Fiji. Science Education, 78(3), 285-300.
  • Rubin, E., Bar, V., Cohen, A. (2003). The images of Scientists and Science among Hebrew- and Arabic-speaking pre-service teachers in Israel. International Journal of Science Education, 25, 821-846
  • Scheffler, I. (1963).Conditions of Knowledge (Chicago, IL: Scott, Foresman and Company)
  • Tosun, C. (2013). Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi ile Kimya Algı Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1).
  • Veal, W. R. (2004). Beliefs and knowledge in chemistry teacher development.International Journal of Science Education, 26(3), 329-351.
  • Wells, R.R. (2003). The development of an instrument to assess chemistry perceptions. Yayınlanmamış doktora tezi. Texas Tech University

Analysis of Prospective Elementary Science Teachers’ Perceptions about Chemistry

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 107 - 118, 25.10.2016

Öz



The effect of attitude and beliefs of students on
achievement is the focus of lots of studies. Studies related to conceptions are
conducted to analyze both attitude and beliefs. This study is conducted in spring
semester of the 2014-2015 academic year with 20 fourth grade Prospective Elementary
Science Teachers who enrolled “Chemistry in Daily Life”. As data collection
instruments were used chemistry perception scale and semi-structured interview.
Chemical perception scale was developed by Wells (2003) and adapted to Turkish
by Tosun (2013). Chemistry perception scale consists of 20 questions in 5
dimensions. The instrument was administered to identify prospective elementary
science teachers’ chemistry perceptions. At the end of the study, a semi-constructed
interview was performed with 5 students. Purpose of the interview was to
analyze the affecting factors on perceptions and effect of “Chemistry in Daily
Life” on perceptions. In this study, the affecting factors on chemical perception
were addressed.

Kaynakça

  • Barton, A. C. (1998). Feminist Science Education. New York: Teachers College Press.
  • Berber, N. C., & Güzel, H. (2008). Fen ve Matematik Öğretmen Adaylarının Modellerin Bilim ve Fendeki Rolüne ve Amacına İlişkin Algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, (87-97).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Christidou, V. (2011). Interest, Attitudes and Images Related to Science: Combining Students' Voices with the Voices of School Science, Teachers, and Popular Science. International Journal of Environmental and Science Education, 6(2), 141-159.
  • Fishbein, M., & Raven, B. H. (1962). The AB scales: An operational definition of belief and attitude. Human Relations.
  • González, H. L., Palencia, A. P., Umaña, L. A., & Galindo, L. (2008). Mediated learning experience and concept maps: a pedagogical tool for achieving meaningful learning in medical physiology students. Advances in physiology education, 32(4), 312-316.
  • Halpern, D. F. (2013). Sex differences in cognitive abilities. Psychology press.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların nitel ve nicel yönden değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya illeri örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 40-53.
  • Pajares, M. F. (1992).Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307–332.
  • Pettitt, L. M., Patrick, J. A., & Sternitzke, M. E. (1995, March). Middle school students’ perceptions of math and science abilities and related careers. Society for Research in Child Development, Indianapolis.
  • Rennie, L. J., & Dunne, M. (1994). Gender, ethnicity, and students' perceptions about science and science‐related careers in Fiji. Science Education, 78(3), 285-300.
  • Rubin, E., Bar, V., Cohen, A. (2003). The images of Scientists and Science among Hebrew- and Arabic-speaking pre-service teachers in Israel. International Journal of Science Education, 25, 821-846
  • Scheffler, I. (1963).Conditions of Knowledge (Chicago, IL: Scott, Foresman and Company)
  • Tosun, C. (2013). Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi ile Kimya Algı Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1).
  • Veal, W. R. (2004). Beliefs and knowledge in chemistry teacher development.International Journal of Science Education, 26(3), 329-351.
  • Wells, R.R. (2003). The development of an instrument to assess chemistry perceptions. Yayınlanmamış doktora tezi. Texas Tech University
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Cem Büyükekşi

Soner Yavuz

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Büyükekşi, C., & Yavuz, S. (2016). Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Kimya Algılarının İncelenmesi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 1(1), 107-118.