BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Radyoaktiflikle İlgili Bilgi Düzeyleri

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 165 - 190, 25.10.2016

Öz

Bu çalışma fen öğretmen adaylarının radyoaktiflik ile ilgili bilgilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Geliştirilen bilgi testi 2014-15 akademik yılı güz döneminde Genel Kimya I dersine katılan 56 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerden elde edilen yazılı kâğıtları okunup değerlendirilerek açık uçlu sorulara verilen yanıtlar “tam doğru”, “kavram yanılgısı”, “yanlış” ve “boş”; çoktan seçmeli sorulara verilen yanıtlar ise “doğru” ve “yanlış” olarak sınıflandırılmıştır. Öğrenciler açık uçlu sorulara % 9 (kavram tanımı, soru 15) ile % 86 (radyoaktifliğin kullanım alanı, soru 14); çoktan seçmeli sorulara ise % 4 (kavram tanımı ve nükleer tepkimeler, soru 21, 23 ve 33) ile % 79 (kavram örneği, soru 20) oranlarında doğru yanıt vermiştir. Öğrenciler radyoaktiflik kavramı, uyarı resmi, nükleer santral (1, 13 ve 16. sorular); izotop kavramı (4. soru); doğal ve yapay çekirdek tepkimesi (6. soru); kayaların yaşları (8. soru); atom bombası (10. soru); hidrojen bombası (11. soru) ve çekirdek ışımaları (15. soru) hakkında yanlış kavramalara sahiptir.

Kaynakça

  • Akçay, H. , Tüysüz, C., Feyzioğlu, B. ve Uçar, V. (2007). Bilgisayar destekli kimya öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisine bir örnek: “radyoaktivite”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 98–106.
  • Aydemir, M. (2007). The investigatıon of teachers with respect to knowledge level on environmental concepts. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Aydın, G. (2013). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının agır metal ve radyasyon kirliliği konusunda bilgi düzeyleri: Giresun Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Uludağ, N. (2004). Lise kimya 2 ders kitabında yer alan radyoaktivite konusunun incelenmesi, öğrencilerin bu konudaki bilgilerinin araştırılması ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 27, 206-215.
  • Nakiboğlu, C. (2006). Fen ve teknoloji öğretiminde yanlış kavramalar. İçinde M. Bahar (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi (s. 190-217). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Önal, H. (2008). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenme uygulamaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Tezcan, H. ve Erçoklu, H. F. (2003). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış kavramaların giderilmesindeki etkileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (1), 201-225.
  • Yalçın, A. ve Kılıç, Z. (2005). Öğrencilerin yanlış kavramaları ve ders kitaplarının yanlış kavramalara etkisi örnek konu: Radyoaktivite. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 125-141.
  • Yumuşak, A., Maraş, İ., & Şahin, M. (2015). Effects of computer-assisted ınstruction with conceptual change texts on removing the misconceptions of radioactivity. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 3(2), 23-50.

Knowledge Levels of Pre-Service Science Teachers on Radioactivity

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 165 - 190, 25.10.2016

Öz

This study aims to determine the knowledge levels of
pre-service science teachers about radioactivity. A knowledge test was
administered to 56 pre-service science teachers participated in the General
Chemistry I course in the fall semester of 2014-15 academic year. Papers
derived from the pre-service science teachers were read and evaluated, and the
responses were classified as “accurate", "misconception",
"wrong" and "empty" categories for open-ended questions and
the responses to the multiple-choice questions were classified as
"right" and "wrong". The pre-service science teachers’ correct
response rates were between 9 % (definition of “nuclear radiation” concept, question
15) and 86 % (radioactivity uses, question 14) in open-ended questions whereas
in multiple choice questions the ratio of correct answers ranged from 5 %
(concept definition and nuclear reactions, questions 21, 23 and 33) to 98 %
(sample of concept, question 20).  Students
hold misconceptions on the radioactivity, warning picture, nuclear power plant
(questions 1, 13, and 16); isotopes (question 4); natural and
artificial nucleus reaction (question 6); age of the rocks (question 8); atomic
bomb (question 10); hydrogen bomb (question 11) and core irradiation (question
15).




Kaynakça

  • Akçay, H. , Tüysüz, C., Feyzioğlu, B. ve Uçar, V. (2007). Bilgisayar destekli kimya öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisine bir örnek: “radyoaktivite”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 98–106.
  • Aydemir, M. (2007). The investigatıon of teachers with respect to knowledge level on environmental concepts. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Aydın, G. (2013). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının agır metal ve radyasyon kirliliği konusunda bilgi düzeyleri: Giresun Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Uludağ, N. (2004). Lise kimya 2 ders kitabında yer alan radyoaktivite konusunun incelenmesi, öğrencilerin bu konudaki bilgilerinin araştırılması ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 27, 206-215.
  • Nakiboğlu, C. (2006). Fen ve teknoloji öğretiminde yanlış kavramalar. İçinde M. Bahar (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi (s. 190-217). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Önal, H. (2008). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenme uygulamaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Tezcan, H. ve Erçoklu, H. F. (2003). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış kavramaların giderilmesindeki etkileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (1), 201-225.
  • Yalçın, A. ve Kılıç, Z. (2005). Öğrencilerin yanlış kavramaları ve ders kitaplarının yanlış kavramalara etkisi örnek konu: Radyoaktivite. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 125-141.
  • Yumuşak, A., Maraş, İ., & Şahin, M. (2015). Effects of computer-assisted ınstruction with conceptual change texts on removing the misconceptions of radioactivity. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 3(2), 23-50.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Zehra Molu Bu kişi benim

Hülya Kahyaoğlu

Ela Ayşe Köksal

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Molu, Z., Kahyaoğlu, H., & Köksal, E. A. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Radyoaktiflikle İlgili Bilgi Düzeyleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 1(1), 165-190.