Bu çalışma, yapısal eşitlik modellemesi (SEM) kullanarak, Nijerya, Lagos'taki Muritala Muhammed Uluslararası Havalimanı'nda (MMIA) operasyonel risklerin yolcu memnuniyeti üzerindeki etkisini araştırmaktadır. İncelenen temel operasyonel riskler arasında güvenlik gecikmeleri, bagaj sorunları, tesis sorunları, personel eksikliği ve operasyonel gecikmeler yer almaktadır. Veriler, yapılandırılmış bir anket aracılığıyla 384 yolcudan toplanarak yüksek güvenilirlik (Cronbach'ın alfa > 0,7) ve geçerlilik (AVE > 0,5, CR > 0,7) elde edilmiştir. Sonuçlar, operasyonel riskler ve yolcu memnuniyeti arasında önemli bir negatif ilişki olduğunu ortaya koymaktadır (β = -0,731, t = -17,40, p < 0,001), operasyonel riskler memnuniyetteki varyansın %53,4'ünü açıklamaktadır (R² = 0,534). Güvenlik gecikmeleri (r = -0,64, p < 0,01) ve operasyonel gecikmeler (r = -0,66, p < 0,01) en etkili boyutlar olarak belirlenmiştir. Bu iki faktörün yolcu memnuniyeti, geri dönme isteği ve tavsiye olasılığını önemli ölçüde azalttığı ortaya konmuştur. Model, açıklayıcı gücünü teyit eden sağlam uyum endeksleri (CFI = 0,957, RMSEA = 0,048, SRMR = 0,039) göstermiştir. Bu bulgular, kesintileri azaltmak ve yolcu deneyimlerini geliştirmek için gelişmiş teknolojiler, altyapı yükseltmeleri ve paydaş iş birliği dâhil olmak üzere geliştirilmiş operasyonel risk yönetimi stratejilerine olan ihtiyacı vurgulamaktadır. Bu araştırma, havacılık sektöründe yolcu memnuniyetini ve rekabet gücünü sürdürmede operasyonel verimliliğin kritik rolünü vurgulayarak, küresel çapta havalimanı operatörleri ve politika yapıcılar için eyleme geçirilebilir içgörüler sunmaktadır.
Operasyonel Riskler Yolcu Memnuniyeti Havalimanı Hizmetleri Güvenlik Gecikmeleri Bagaj Sorunları Tesis Sorunları Personel Eksikliği Operasyonel Gecikmeler
This study investigates the influence of operational risks on passenger satisfaction using Muritala Muhammed International Airport (MMIA), Lagos, Nigeria, using structural equation modeling (SEM). Key operational risks examined include security delays, baggage issues, facility problems, staff shortages, and operational delays. Data were collected from 384 passengers through a structured questionnaire, yielding high reliability (Cronbach’s alpha > 0.7) and validity (AVE > 0.5, CR > 0.7). Results reveal a significant negative relationship between operational risks and passenger satisfaction (β = -0.731, t = -17.40, p < 0.001), with operational risks explaining 53.4% of the variance in satisfaction (R² = 0.534). Security delays (r = -0.64, p < 0.01) and operational delays (r = -0.66, p < 0.01) were identified as the most impactful dimensions, significantly reducing satisfaction, willingness to return, and recommendation likelihood. The model demonstrated robust fit indices (CFI = 0.957, RMSEA = 0.048, SRMR = 0.039), affirming its explanatory power. These findings highlight the need for enhanced operational risk management strategies, including advanced technologies, infrastructure upgrades, and stakeholder collaboration, to mitigate disruptions and enhance passenger experiences. This research underscores the critical role of operational efficiency in sustaining passenger satisfaction and competitiveness in the aviation industry, offering actionable insights for airport operators and policymakers globally.
Operational Risks Passenger Satisfaction Airport Services Security Delays Baggage Issues
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hava Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1 |