Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bamsı Beyrek Kim ile Evlendi? Banı Çiçek ile mi Yoksa Badasar Melik’in Bikir Kızı ile mi?

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 96 - 103, 23.02.2024
https://doi.org/10.35236/jots.1437168

Öz

In Dädä Qorqut’s book, the person whom Bamsı Bäyräk married is a matter of debate. Some versions say that Bamsı Bäyrek married Banı/Banu Čičäk, the daughter of Bay Bicân/Pay Bičän Mälik, while other versions say that he married the youngest daughter of Badasar Mälik. This situation raises the possibility that Banı Čičäk may have come from a Christian family. Various linguistic and historical analyses suggest that Badasar Mälik’s daughter was probably the one Bamsı Bäyräk married, while at the same time suggesting that Banı Čičäk may have been of Christian origin. However, no definitive conclusion can be drawn. Although both options are mentioned in the text, it is important to consider the religious barriers to Banı Čičäk marrying a Muslim. This debate arises from the different terms used in different versions of the Dädä Qorqut’s book and no definitive answer has been reached.

Kaynakça

  • Ağca, F. & Ersoy, E. (2024). Dede Korkut Kitabının Bursa Yazması. (Baskıda).
  • Araslı, H. (1938). Kitab-ı Dede Korkut. Revolyusiya ve kultura, 3, 111-123.
  • Boratav, P. N. (1946). Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Ergin, M. (1958). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Gökyay, O. Ş. (1938). Dede Korkut. İstanbul: Arkadaş Basımevi.
  • Gökyay, O. Ş. (1973). Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul: Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Kültür Yayınları.
  • Kaçalin, M. S. (2017). Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Kırzıoğlu, M. F. (1952). Dede Korkut Oğuznameleri I. Kitap. İstanbul: Burhanettin Erenler Yayınevi.
  • Özçelik, S. (2016). Dede Korkut I: Dresden nüshası- Giriş, Notlar, II: Dresden Nüshası- Metin, Dizin). Ankara: Türk Dili Kurumu Yayınları.
  • Rossi, E. (1952). Il “Kitab-ı Dede Qurqut”: recconti epico-cavallereschi dei Turchi Oğuz tradottı e annotatı con “facsimile” del MS Vat. Turco 102. Vaticanei: Citta Del Vaticano.
  • Rybatzki, V. (2006). Genealogischer Stammbaum der Mongolen. In Florilegia Altaistica (pp.135-192). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag.
  • Sultanzâde, V. (2019). “Banı Çiçek Oğuz Türklerinden miydi?”, In Güzel, F. & Kabak, T. (Eds.), Dünya Kültür Mirası Dede Korkut Uluslararası Sempozyumu (26-27 Nisan 2019, Bayburt) Bildiri Kitabı (pp. 561-573). Bayburt: Bayburt Üniversitesi Yayınları.
  • Sümer, F. (1960). Anadolu’ya Yalnız Göçebe Türkler mi Geldi? Türk Tarih Kurumu Belleten, 25(96), 567-594.
  • Sümer, F. (1999). Türk Devletleri Tarihinde Şahıs Adları. Ankara: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Tezcan, S. & Boeschoten, H. (2001). Dede Korkut Oğuznameleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tulum, M. & Tulum, M. M. (2016). Dede Korkut Oğuznameler- Oğuz Beylerinin Hikâyeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Uzuntaş, H. (2022). “Dede Korkut Kitabı’ndaki “Bamsı” Unvanı Üzerine”. In Yansü, Y. E. & U.ar, E. (Eds.), Türkmen Bilgesi Yusuf Azmun’a Armağan (528-534). Ankara: İksad Yayınevi.
  • Uzuntaş, H. (2022). “Dede Korkut Kitabı’nın Dresden ve Vatikan yazmalarında geçen Bayburd/t Hisarı Beği’nin Adı Üzerine”. In Sertkaya, O. F. et al. (Eds.), Prof. Dr. Ceval Kaya Armağanı (pp. 479-498). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Wilkens, J. (2021). Handwörterbuch des Altuigurischen, (Altuigurisch–Deutsch–Türkisch). Göttingen: Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.
  • Yıldırım, D. (2001). Qam Böri Oğlu Bamıs Börik [Qam Böre Oğlu Bamıs Börek] Boyunda Sorunlar ve Çözümlemeler. Türkbilig, 2(2), 129-167.

Who Did Bamsı Bäyrek Marry? Was it Banı Čičäk or Badasar Mälik’s Youngest Daughter?

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 96 - 103, 23.02.2024
https://doi.org/10.35236/jots.1437168

Öz

In Dädä Qorqut’s book, the person whom Bamsı Bäyräk married is a matter of debate. Some versions say that Bamsı Bäyrek married Banı/Banu Čičäk, the daughter of Bay Bicân/Pay Bičän Mälik, while other versions say that he married the youngest daughter of Badasar Mälik. This situation raises the possibility that Banı Čičäk may have come from a Christian family. Various linguistic and historical analyses suggest that Badasar Mälik’s daughter was probably the one Bamsı Bäyräk married, while at the same time suggesting that Banı Čičäk may have been of Christian origin. However, no definitive conclusion can be drawn. Although both options are mentioned in the text, it is important to consider the religious barriers to Banı Čičäk marrying a Muslim. This debate arises from the different terms used in different versions of the Dädä Qorqut’s book and no definitive answer has been reached.

Kaynakça

  • Ağca, F. & Ersoy, E. (2024). Dede Korkut Kitabının Bursa Yazması. (Baskıda).
  • Araslı, H. (1938). Kitab-ı Dede Korkut. Revolyusiya ve kultura, 3, 111-123.
  • Boratav, P. N. (1946). Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Ergin, M. (1958). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Gökyay, O. Ş. (1938). Dede Korkut. İstanbul: Arkadaş Basımevi.
  • Gökyay, O. Ş. (1973). Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul: Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Kültür Yayınları.
  • Kaçalin, M. S. (2017). Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Kırzıoğlu, M. F. (1952). Dede Korkut Oğuznameleri I. Kitap. İstanbul: Burhanettin Erenler Yayınevi.
  • Özçelik, S. (2016). Dede Korkut I: Dresden nüshası- Giriş, Notlar, II: Dresden Nüshası- Metin, Dizin). Ankara: Türk Dili Kurumu Yayınları.
  • Rossi, E. (1952). Il “Kitab-ı Dede Qurqut”: recconti epico-cavallereschi dei Turchi Oğuz tradottı e annotatı con “facsimile” del MS Vat. Turco 102. Vaticanei: Citta Del Vaticano.
  • Rybatzki, V. (2006). Genealogischer Stammbaum der Mongolen. In Florilegia Altaistica (pp.135-192). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag.
  • Sultanzâde, V. (2019). “Banı Çiçek Oğuz Türklerinden miydi?”, In Güzel, F. & Kabak, T. (Eds.), Dünya Kültür Mirası Dede Korkut Uluslararası Sempozyumu (26-27 Nisan 2019, Bayburt) Bildiri Kitabı (pp. 561-573). Bayburt: Bayburt Üniversitesi Yayınları.
  • Sümer, F. (1960). Anadolu’ya Yalnız Göçebe Türkler mi Geldi? Türk Tarih Kurumu Belleten, 25(96), 567-594.
  • Sümer, F. (1999). Türk Devletleri Tarihinde Şahıs Adları. Ankara: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Tezcan, S. & Boeschoten, H. (2001). Dede Korkut Oğuznameleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tulum, M. & Tulum, M. M. (2016). Dede Korkut Oğuznameler- Oğuz Beylerinin Hikâyeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Uzuntaş, H. (2022). “Dede Korkut Kitabı’ndaki “Bamsı” Unvanı Üzerine”. In Yansü, Y. E. & U.ar, E. (Eds.), Türkmen Bilgesi Yusuf Azmun’a Armağan (528-534). Ankara: İksad Yayınevi.
  • Uzuntaş, H. (2022). “Dede Korkut Kitabı’nın Dresden ve Vatikan yazmalarında geçen Bayburd/t Hisarı Beği’nin Adı Üzerine”. In Sertkaya, O. F. et al. (Eds.), Prof. Dr. Ceval Kaya Armağanı (pp. 479-498). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Wilkens, J. (2021). Handwörterbuch des Altuigurischen, (Altuigurisch–Deutsch–Türkisch). Göttingen: Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.
  • Yıldırım, D. (2001). Qam Böri Oğlu Bamıs Börik [Qam Böre Oğlu Bamıs Börek] Boyunda Sorunlar ve Çözümlemeler. Türkbilig, 2(2), 129-167.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarihsel, Karşılaştırmalı ve Biçimsel Dilbilim
Bölüm Articles
Yazarlar

Osman Fikri Sertkaya 0000-0003-4637-7308

Yayımlanma Tarihi 23 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2024
Kabul Tarihi 18 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sertkaya, O. F. (2024). Bamsı Beyrek Kim ile Evlendi? Banı Çiçek ile mi Yoksa Badasar Melik’in Bikir Kızı ile mi?. Journal of Old Turkic Studies, 8(1), 96-103. https://doi.org/10.35236/jots.1437168