Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PARA SEVGİSİ ve FİNANSAL OKURYAZARLIK İLİŞKİSİ: ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2021, , 44 - 56, 27.04.2021
https://doi.org/10.46236/jovosst.885450

Öz

Son dönemlerde finansal okuryazarlık kavramı araştırmacılar tarafından yoğun bir şekilde incelenmektedir. Davranışsal finans anlamında finansal okuryazarlığa etki eden kişilik özellikleri de bu araştırmalarda büyük önem taşımaktadır. Para sevgisi de bu kişilik özellikleri arasında değerlendirilebilecek yapıdadır. Çünkü para sevgisi de finansal okuryazarlıkla ilgili konulardan bir tanesidir. Bu çalışmanın amacı bir devlet üniversitesinde okuyan, Teknoloji Fakültesi, Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, sosyal bilimlerde eğitime devam eden Uygulamalı Bilimler Fakültesi ve sosyal bilimler programları olan Bir Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin finansal okuryazarlık algısını, para sevgisi kişilik özellikleri boyutunda analiz etmektir. Çalışma kapsamında 446 ankete cevap verilmiş olup, gerekli incelemelerden sonra 61 anket çıkarılarak kalan 385 anket analize dahil edilmiştir. Çalışmada doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modeli ile analiz yapılmıştır. Analiz sonucunda değişkenler arasında orta seviyede ve düşük seviyede ilişki tespit edilmiş olup, para sevgisinin finansal okuryazarlığa etkisi bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Albeerdy, M. I. ve Gharleghi, B. (2015). “Determinants of the Financial Literacy among College Students in Malaysia”, International Journal of Business Administration 6(3), 15-24.
  • Al-Tamim, H. A. H. ve Kalli, A. A. B. (2009). “Financial Literacy and Investment Decisions of UAE Investors”, The Journal of Risk Finance, 10(5), 500-516
  • Chen, H. ve Volpe, R.P. (1998).” An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students”, Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Demir, S.B. ve Akengin, H. (2010). “Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, E-international Journal of Educational Research 1(1), 26-40.
  • Dinç, M. ve Özenoğlu, B., (2017).” Para Sevgisi, Materyalist Değerler ve Etiksel Algı Arasındaki İlişki: Üniversiteli Muhasebe ve Finansal Yönetim ile Bankacılık-Sigortacılık Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, 7th International Conference of Strategic Research on Social Science and Education, 517-533
  • Edwards, R. Allen, M. V. ve Hayhoe, C.R. (2007). “Financial Attitudes and Family Communication About Students Finances: The Role of Sex Differences”, Communication Reports, 20(2), 90-100.
  • Ergün, K. (2017).” Financial Literacy Among University Students: A Study in Eight European Countries, International Journal of Consumer Studies, 42, 2-15.
  • Falahati, P., ve Paim, L. H. (2011).” Gender Differences in Financial Literacy Among College Students”, Journal of American Science”, 7(6), 1180-1183.
  • Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği, (FODER), (2020). 15 Aralık 2020 tarihinde https://www.fo-der.org/en/finansal-okuryazarlik-nedir/ adresinden erişildi.
  • Fletschner, D. ve Mesbah, D. (2011).” Gender Disparity in Access to Information: Do Spouses Share What They Know?”, World Development, 39(8), 1422–1433.
  • Gerek, S. ve Kurt, A. A. (2011).” Ekonomi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1, 59-73
  • Goswami, M. M. ve Dhawan, K. (2017).” A Study on Financial Literacy Among College Students in Delhi / NCR”, XVIII Annual International Conference Proceedings, 455-460.
  • Hanson, A. T. ve Olson, P. M. (2018),” Financial Literacy and Family Communication Patterns”, Journal of Behavioral and Experimental Finance, 19, 64–71.
  • Haşıloğlu, S. B. Baran, T. ve Aydın, O. (2015).” Pazarlama Araştırmalarındaki Potansiyel Problemlere Yönelik Bir Araştırma: Kolayda Örnekleme ve Sıklık İfadeli Ölçek Maddeleri”, Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 2(1), 19-28
  • Konan, N. Demir, H., ve Karakuş, M. (2015).” A Study of Turkish Adaptation of Executive Servant Leadership Acale into Turkish”, Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, 1(1), 135-155.
  • Law, K. S., C. S. Wong and W. H. Mobley: (1998), “Toward a Taxonomy of Multidimensional Constructs”, Academy of Management Review 23(4), 741–755.
  • Lea, S.E. ve Webley, P. (2006).” Money as Tool, Money as Drug: The Biological Psychology of A Strong Incentive”, Behavioral and Brain Sciences, 29(02), 161-209.
  • OECD, Measuring Financial Literacy, 12 Aralık 2020 tarihinde http://www.oecd.org/finance/financial-education/measuringfinancialliteracy.htm adresinden erişildi
  • OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy, 12 Aralık 2020 tarihinde http://www.oecd.org/financial/education/launchoftheoecdinfeglobalfinancialliteracysurveyreport.htm, adresinden erişildi. 1-78.
  • Sabri, M. F. ve MacDonald, M. (2010).” Savings Behavior and Financial Problems among College Students: The Role of Financial Literacy in Malaysia”, Cross-Cultural Communication, 6(3), 103-110
  • Sönmezoğlu, U. Çoknaz, D., ve Polat, E. (2016).” Kulüp İmajı Ölçeğinin (KİMJÖ) Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(2), 270-279.
  • Şimşek, A. Ömürbek. N., ve Akçakanat, T. (2020).” İş Tatmininin Örgütsel Bağlılık ile İşgören Performansı Arasındaki İlişkide Aracılık Rolü”, Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi (PIAR), 7(2), 90-129.
  • Tang, T. L. (2007). Income and quality of life:” Does The Love of Money Make A Difference?”, Journal of Business Ethics,72, 375–393.
  • Tang, T. L. Luna-Arocas, R, ve Sutarso, T. (2005).” From Income to Pay Satisfaction The Love of Money and Pay Equity Comparison as Mediators and Culture (The United States and Spain) and Gender as Moderators”, Management Research, 3(1), 7–26.
  • Tang, T. L., Kim, K. J., ve Tang, D. S. (2000).” Does Attitude toward Money Moderate The Relationship between Intrinsic Job Satisfaction and Voluntary Turnover?”, Human Relations, Volume 53(2), 213–245.
  • Thapa, B. S. ve Nepal, S. R. (2015).” Financial Literacy in Nepal: A Survey Analysis from College Students”, NRB Economic Review, 49-74.
  • Topçu, İ., Türkkan, N. Ü., Bacaksız, F. E., Şen, H. T., Karadal, A., ve Yıldırım A., (2013).” Sağlık Çalışanlarında Örgütsel Sinizm Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6 (3), 125-131
  • Xiao, J. J., Ahn, S. Y., Serido, J.ve Shim, S. (2014). “Earlier Financial Literacy and Later Financial Behaviour of College Students”, International Journal of Consumer Studies, 38, 593–601.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüseyin Başar Önem 0000-0003-0192-2886

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Önem, H. B. (2021). PARA SEVGİSİ ve FİNANSAL OKURYAZARLIK İLİŞKİSİ: ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi(5), 44-56. https://doi.org/10.46236/jovosst.885450