Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM VE DESTİNASYON PAZARLAMASINDA LOGONUN ÖNEMİ

Yıl 2021, , 77 - 90, 13.09.2021
https://doi.org/10.46236/jovosst.905063

Öz

Dünya turizminde her destinasyonun kendine has bir çekim unsuru ve değer özelliği taşıyan güzellikleri bulunmaktadır. Önemli olan bu farklılıkları ve güzellikleri etkili bir şekilde kullanılıp, fırsata dönüştürerek ziyaretçilere sunabilmektir. Destinasyon pazarlamasında, destinasyonun kimliği ve oraya ait olan eşsizliğinin etkin bir logo yardımı ile birlikte açığa çıkartılması bu anlamda önem arz etmektedir. Ancak destinasyonun özelliklerinin iyi bilinmesi ve etkili bir destinasyon pazarlama yönetiminin gerçekleştirilmesinin de gerekliliği gözlerden kaçırılmamalıdır. Nitekim destinasyonlar son yıllarda artan rekabetten dolayı yoğun bir markalaşma çabaları içinde yer almaktadırlar. Bu anlamda şiddetlenen rekabet ortamında destinasyonların fark edilmesi için dikkat çekici ve farklı bir imaj ile ön plana çıkarak pazarlama çalışmalarını markalaşma süreci kapsamında yürütmeleri kaçınılmaz hale gelmektedir. Her destinasyonun sahip olduğu kültürel değer, yerel tarihi, mitolojik unsurları ve tüm bu bütünleşik figürler doğrultusunda ilgili destinasyona ait kullanılan logolar da farklılık ve çekicilik yaratabilmek açısından önemli bir değer taşıyabilmektedir. Dolayısıyla bu çalışmanın ana amacını da turizm ve destinasyon pazarlamasında logonun yeri ve öneminin dünyadan örneklerle ortaya konulması oluşturmaktadır.

Teşekkür

Çalışmamız boyunca bizlere desteklerini esirgemeyen, engin tecrübesiyle rehber olan Sayın Prof.Dr. Hulusi Doğan'a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Atay, L. (2003), Turistik Destinasyon Pazarlaması ve Bir alan uygulaması (Doktora Tezi,) İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baker, M, J. (1996), Evolution of the marketing concept Marketing: Theory and practice, (Ed: M.J Baker ve O. Bodot) Basingstoke: Macmillian Business.
  • Başol, K. (2012) Türkiye Ekonomisi, 11. Baskı, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Batu, M. ve Yanık, A. (2020), Turizm pazarlaması kapsamında önemli günler için kentsel sembollerin kullanımı, Turizmin Temelleri Kültürel Değerler Pazarlama ve İletişim, Edition: İKSAD, Chapter: 61-86, Publisher: IKSAD Yayınevi.
  • Bennet, P. D. (1995), Dictionary of Marketing Terms, Lincolnwood, IL: NTC Business Books.
  • Buhalis, D. (2000), “Marketing The Competitive Destination of the Future”, Tourism Management, 21, pp. 97-116.
  • Cai, L. A. (2002), Cooperative Branding for Rural Destinations, Annals of Tourism Research, 29, pp. 720–742.
  • Demirel, Ş. (2012), “Sembol, Sembolik dil ve bu bağlamda Mesnevi’nin ilk 18 beytindeki sembolik unsurlar”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, V. 7/3, ss. 915-947.
  • Dvornechuck, A(2020), 9 city logos with beautiful design, https://www.ebaqdesign.com/blog/citylogos, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Erol, M. (2003), Turizm Pazarlaması, Ekin kitabevi, Bursa.
  • Ersun, N. ve Arslan, K. (2011), Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C. XXXI, S. II, ss. 229-248.
  • Grovier, K. (2017), The vandalized little mermaid, https://www.bbc.com/culture/article/20170602-the-vandalised-little-mermaid, Erişim Tarihi: 28.0.2021.
  • Güçer, E. (2010), Destinasyon seçim kararında imajın etkisi: Antalya örneği, (Doktora tezi). Gazi üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Turizm işletmeciliği Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Güven, Ş. (2013), “Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’nin Coğrafi İşaretleri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 15, ss. 23-37.
  • Halloway, J, C and Plant, R (1998), Marketing for tourism, Pitman Publishing, Londra.
  • Hardy, T. (2021), The best city branding examples from around the world, https://www.canny-creative.com/city-branding-examples, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Hem, L.E. and Iversen, N.M. (2004), “How to develop a brand destination: A qualitative and quantitative approach”, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, Janaury, pp. 83-106.
  • Henderson, P. W., & Cote, J. A. (1998), “Guidelines for Selecting or Modifying Logos”, Journal of Marketing, 62 (April), pp. 14–30.
  • Hürriyet (2012), Başbakan İstanbul 2020 Logosunu tanıttı, https://www.hurriyet.com.tr/basbakan-istanbul-2020-logosunu-tanitti-21041772, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Inkbot Design (2017), Top 10 city logos, https://medium.com/inkbot-design/top-10-city-logos, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Keller, K. L. (1993), “Conceptualizing Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity”, Journal of Marketing, 57, 1–22.
  • Kozak, N, Özel, Ç, H ve Yüncü, D, K (2011), Hizmet Pazarlaması, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Köşker, H. ve Yılmaz, V. (2019), “Logolarda Kullanılan Yerel Simgelerin Kent Kimliği Üzerin-deki Öneminin Değerlendirilmesi: Bitlis Örneği” International Journal of Social, Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(48), ss. 4482-4490.
  • Kurtbaş, İ. (2016), Marka yönetimi ve başarılı markanın yarar ve etkileri, Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 32, ss. 75-98.
  • Olalı, H (1990), Turizm Politikası ve Planlaması, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Önen, M, O (2008), Dünya’da ve Türkiye’de Turizm, Türkiye Kalkınma Bankası Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Müdürlüğü, Ankara.
  • Peter,J.(1989), “Designing Logos”, Folio, 18 ( July), pp. 139–141.
  • Soykan, F (2003), Coğrafi Çevrenin Turizm Amaçlı Değerlendirilmesinde Turizm Potansiyelini Saptamanın Önemi, Coğrafi Çevre Koruma ve Turizm Sempozyumu, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Yayınları, İzmir.
  • Spellbrand (2021), Top 10 city tourism logos, https://www.spellbrand.com/top-10-city-tourism-logos, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Suna, B. ve Uçuk, C. (2018), “Coğrafi İşaret ile Tescil Edilmiş Ürüne Sahip Olmanın Destinasyon Pazarlamasına Etkisi”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 100-118
  • Türkay, O (2014), Destinasyon Yönetimi Yönetim Bilim Bakış Açısıyla İşlevler, Yaklaşımlar ve Araçlar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Usta, Ö (2009), Turizm Genel ve Yapısal Yaklaşım, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Vartorella, W. (1990), “Doing the Bright Thing with Your Company Logo”, Advertising Age, 61 (26 February), 31.
  • Wahyurini, O. (2012), “The significance of city logo in city branding strategy”, Recent Re-searches in Engineering Mechanics, Urban and Naval Transportation and Tourism, pp. 79-84.
  • Yenipınar, U ve Yıldırım, O. (2016), “Destinasyonların markalaşmasında yerel simgelerin logo ve amblemlerde kullanılması: Muğla araştırması”, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(2), ss. 339-350.

THE IMPORTANCE OF LOGO IN TOURISM AND DESTINATION MARKETING

Yıl 2021, , 77 - 90, 13.09.2021
https://doi.org/10.46236/jovosst.905063

Öz

In world tourism, every destination has its own attraction and beauties with value. The important thing is to use these differences and beauties effectively, turn them into opportunities and present them to the visitors. In des-tination marketing, it is important to reveal the identity of the destination and its uniqueness with the help of an effective logo. However, it should not be overlooked that the characteristics of the destination should be well known and an effective destination marketing management should be realized. As a matter of fact, destina-tions have been in an intense branding effort due to the increasing competition in recent years. In this sense, it becomes inevitable to carry out the marketing activities within the scope of the branding process by coming to the fore with a striking and different image in order to recognize the destinations in the increasingly competitive environment. The cultural value of each destination, local history, mythological elements and the logos used in the direction of all these integrated figures can also have an important value in terms of creating difference and attraction. Therefore, the main purpose of this study is to reveal the place and importance of the logo in tourism and destination marketing with examples from around the world.

Kaynakça

  • Atay, L. (2003), Turistik Destinasyon Pazarlaması ve Bir alan uygulaması (Doktora Tezi,) İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baker, M, J. (1996), Evolution of the marketing concept Marketing: Theory and practice, (Ed: M.J Baker ve O. Bodot) Basingstoke: Macmillian Business.
  • Başol, K. (2012) Türkiye Ekonomisi, 11. Baskı, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Batu, M. ve Yanık, A. (2020), Turizm pazarlaması kapsamında önemli günler için kentsel sembollerin kullanımı, Turizmin Temelleri Kültürel Değerler Pazarlama ve İletişim, Edition: İKSAD, Chapter: 61-86, Publisher: IKSAD Yayınevi.
  • Bennet, P. D. (1995), Dictionary of Marketing Terms, Lincolnwood, IL: NTC Business Books.
  • Buhalis, D. (2000), “Marketing The Competitive Destination of the Future”, Tourism Management, 21, pp. 97-116.
  • Cai, L. A. (2002), Cooperative Branding for Rural Destinations, Annals of Tourism Research, 29, pp. 720–742.
  • Demirel, Ş. (2012), “Sembol, Sembolik dil ve bu bağlamda Mesnevi’nin ilk 18 beytindeki sembolik unsurlar”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, V. 7/3, ss. 915-947.
  • Dvornechuck, A(2020), 9 city logos with beautiful design, https://www.ebaqdesign.com/blog/citylogos, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Erol, M. (2003), Turizm Pazarlaması, Ekin kitabevi, Bursa.
  • Ersun, N. ve Arslan, K. (2011), Turizmde destinasyon seçimini etkileyen temel unsurlar ve pazarlama stratejileri, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C. XXXI, S. II, ss. 229-248.
  • Grovier, K. (2017), The vandalized little mermaid, https://www.bbc.com/culture/article/20170602-the-vandalised-little-mermaid, Erişim Tarihi: 28.0.2021.
  • Güçer, E. (2010), Destinasyon seçim kararında imajın etkisi: Antalya örneği, (Doktora tezi). Gazi üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Turizm işletmeciliği Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Güven, Ş. (2013), “Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’nin Coğrafi İşaretleri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 15, ss. 23-37.
  • Halloway, J, C and Plant, R (1998), Marketing for tourism, Pitman Publishing, Londra.
  • Hardy, T. (2021), The best city branding examples from around the world, https://www.canny-creative.com/city-branding-examples, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Hem, L.E. and Iversen, N.M. (2004), “How to develop a brand destination: A qualitative and quantitative approach”, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, Janaury, pp. 83-106.
  • Henderson, P. W., & Cote, J. A. (1998), “Guidelines for Selecting or Modifying Logos”, Journal of Marketing, 62 (April), pp. 14–30.
  • Hürriyet (2012), Başbakan İstanbul 2020 Logosunu tanıttı, https://www.hurriyet.com.tr/basbakan-istanbul-2020-logosunu-tanitti-21041772, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Inkbot Design (2017), Top 10 city logos, https://medium.com/inkbot-design/top-10-city-logos, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Keller, K. L. (1993), “Conceptualizing Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity”, Journal of Marketing, 57, 1–22.
  • Kozak, N, Özel, Ç, H ve Yüncü, D, K (2011), Hizmet Pazarlaması, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Köşker, H. ve Yılmaz, V. (2019), “Logolarda Kullanılan Yerel Simgelerin Kent Kimliği Üzerin-deki Öneminin Değerlendirilmesi: Bitlis Örneği” International Journal of Social, Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(48), ss. 4482-4490.
  • Kurtbaş, İ. (2016), Marka yönetimi ve başarılı markanın yarar ve etkileri, Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 32, ss. 75-98.
  • Olalı, H (1990), Turizm Politikası ve Planlaması, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Önen, M, O (2008), Dünya’da ve Türkiye’de Turizm, Türkiye Kalkınma Bankası Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Müdürlüğü, Ankara.
  • Peter,J.(1989), “Designing Logos”, Folio, 18 ( July), pp. 139–141.
  • Soykan, F (2003), Coğrafi Çevrenin Turizm Amaçlı Değerlendirilmesinde Turizm Potansiyelini Saptamanın Önemi, Coğrafi Çevre Koruma ve Turizm Sempozyumu, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Yayınları, İzmir.
  • Spellbrand (2021), Top 10 city tourism logos, https://www.spellbrand.com/top-10-city-tourism-logos, Erişim Tarihi: 28.03.2021.
  • Suna, B. ve Uçuk, C. (2018), “Coğrafi İşaret ile Tescil Edilmiş Ürüne Sahip Olmanın Destinasyon Pazarlamasına Etkisi”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 100-118
  • Türkay, O (2014), Destinasyon Yönetimi Yönetim Bilim Bakış Açısıyla İşlevler, Yaklaşımlar ve Araçlar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Usta, Ö (2009), Turizm Genel ve Yapısal Yaklaşım, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Vartorella, W. (1990), “Doing the Bright Thing with Your Company Logo”, Advertising Age, 61 (26 February), 31.
  • Wahyurini, O. (2012), “The significance of city logo in city branding strategy”, Recent Re-searches in Engineering Mechanics, Urban and Naval Transportation and Tourism, pp. 79-84.
  • Yenipınar, U ve Yıldırım, O. (2016), “Destinasyonların markalaşmasında yerel simgelerin logo ve amblemlerde kullanılması: Muğla araştırması”, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(2), ss. 339-350.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Begüm Kazancılar 0000-0003-3182-9260

Meliha Doğan Bu kişi benim 0000-0002-0050-2292

Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kazancılar, B., & Doğan, M. (2021). TURİZM VE DESTİNASYON PAZARLAMASINDA LOGONUN ÖNEMİ. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi(6), 77-90. https://doi.org/10.46236/jovosst.905063