Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Proje Süreçlerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi: Adana İli Örneği

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 14, 14 - 33, 03.05.2024
https://doi.org/10.46236/jovosst.1421029

Öz

Proje, spesifik bir amaca ulaşmak için belli bir zaman diliminde kendine özgü kaynakları kullanarak gerçekleştirilen faaliyetler bütünü olarak tanımlanabilir. Proje, zamanı ve finansal kaynakları efektif kullanmak anlamına gelmektedir.
Kamu veya özel sektörde; projelerin tasarlanmasından seçimine, uygulamasına ve uygulama sonrası sonuçlarının gözlenip aksayan yönlerinin giderilmesine kadar olan sürecin etkin yönetilmediği, buna bağlı olarak birçok projeden istenilen verimin alınamadığı görülmüştür. Bu çalışmanın amacı temel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmen görüşleri doğrultusunda proje hazırlama, yürütme ve raporlama süreçlerinde karşılaşılan sorunların ve çözüm önerilerinin incelenmesidir.
Bu araştırma, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan durum (örnek olay) çalışması desenine göre gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada, proje süreçlerinin incelenmesinde görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmaya veri sağlayabilecek gönüllüler öğretmenler arasından kartopu örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Bu araştırmada görüşme tekniğinden elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda yöneticilerden, paydaşlardan ve hukuksal açıdan sorunlar ile karşılaşılmıştır. Bu sorunlara yönelik eğitimler, kanuni düzenlemeler, ödül ve yaptırımlar önerilmiştir.

Etik Beyan

Etik sorumluluğun sorumlu yazar olarak şahsıma ait olduğunu beyan ederim.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Teşekkür

Editöre ilgisi için teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Abylova, V., ve Salykova, L. (2019). Critical success factors in project management: A comprehensive review, PM World Journal. 1(2), 18-29.
  • Ak, C. (2019). Bilimsel Proje Hazırlama ve Proje Yönetimi, Toros Üniversitesi, Mersin. Erişim adresi: https://toros.edu.tr/dosya/630/dokuman/2019-02-10-Bilimsel-Proje-Hazirlama-ve-Proje-Yonetimi.pdf.
  • Akıllı, C. (2017). Proje döngüsü yönetim aşamaları açısından öğretmen ve yöneticilerin hazırladıkları ve yürüttükleri eğitim projelerinde karşılaşılan sorunlar (Elâzığ ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi) Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Elâzığ.
  • Akıncı, B. (2018). e-Twinning proje uygulamalarının öğrencilerin yabancı dil becerileri ile öğretmenlik mesleki gelişimine katkısı (bir eylem araştırması) (Yüksek Lisans Tezi) Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Aksela, M. ve Haatainen, O. (2019). Project-based learning (PBL) in practice: Active teachers' views of its' advantages and challenges. 5th International STEM in Education Conference Post-Conference Proceedings. (9-16), Queensland University of Technology, Australia.
  • Aktaş, İ., Türkan, S., Gökoğlu, S., Turgut, Y. E., Özmen, H., ve Karal, H. (2013). Öğretmenlerin FATİH projesi hakkındaki görüşleri: öngörü ve beklentiler. 1st International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium.
  • Akyüz, Ü. (2022). Millî Eğitim Bakanlığında yeniden yapılanma çalışmaları bağlamında meb’in kapasitesinin güçlendirilmesi (MEBGEP) Projesinin Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 769-790. https://doi.org/10.37669/milliegitim.765000
  • Alcı, M. (2017). Bilimsel Proje Hazırlama ve Proje Yönetimi, Proje Eğitimi, İzmir Bölgesi koordinatörlüğü. https://izmir.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/20161550_Proje_ EYitimi -_Yzmir_v2.pdf
  • Al-Turfi, S. (2017). Best practice project management for the sustainable regeneration of Holy Karbala Province in Iraq (Doctoral dissertation), University of Bolton, USA.
  • Artvinli, E., Çetintaş, H., ve Terzi, İ. (2020). TÜBİTAK ortaokul öğrencileri araştırma projelerinin bilimsel danışmanlık süreci yönetimi: Fen bilimleri örneği. International journal of Active Learning, 5(2), 86-126. https://doi.org/10.48067/ijal.827001
  • Arabacı, İ. B., ve Akıllı, C. (2019). Eğitimcilerin proje hazırlama ve yürütme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların proje döngüsü yönetimi aşamalarına göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 129-152.
  • Ateş, A. ve Ünal, A. (2019). Bir ortaokulda uygulanan okul geliştirme projesini anlamak: Bir durum çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1033-1061. https://doi: 10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.6m
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58. DOI Number: http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.4os3a
  • Başaran, M., Kaya, Z., Akbaş, N., ve Yalçın, N. (2020). Proje tabanlı öğretim sürecinde e-Twinning faaliyetinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yansıması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(3), 373-392.
  • Başaran, M., Kumru, S., Derya, Acar., Kayıklık, F., ve Vural, Ö. F. (2021). AR-GE çalışmalarının okullar üzerine etkisinin Erasmus+ projeleri bağlamında değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(3), 183-200. https://DOI: 10.47714/uebt.978486
  • Beycioğlu, K. Özer, N. ve Kondakçı, Y. (2018). Eğitim yönetiminde araştırma. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Biasutti, M.; Concina, E.; Frate, S.; Delen, (2021). Teacher professional development: Experiences in an international project on intercultural education. Sustainability, 1(3), 41-71. https://doi.org/10.3390/su13084171
  • Buldu, M. (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 114-134.
  • Camilleri, R. A. (2016). Global education and intercultural awareness in e-Twinning, Cogent Education, 3(1) 114-134.
  • Crisan, G. I. (2014). How do Romanian teachers capitalize the experience of curriculum integration gained through participation in e-twinning project? Acta Didactica Napocensia, 7(1), 31-37.
  • Corbin, J. M., ve Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-21. https://doi.org/10.1007/BF00988593
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications. Ekici, S. ve Yılmaz, B. (2013). FATİH Projesi üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 27(2), 317-339.
  • Gürlek, T. B. (2014). Yenilikçi proje yönetimi değerlendirmesi. Ankara: Hayat Yayınları.
  • Gözler, A. ve Koç, K. (2021). Türk eğitim sistemindeki uygulamalara yönelik öğretmen görüşleri. Erciyes Journal of Education, 5(1), 1-22. https://doi.org/10.32433/eje.892606
  • Göloğlu-Demir, C. (2019). Öğretmenlerin TÜBİTAK ortaokul ve lise öğrencileri araştırma projeleri yarışması ve proje hazırlama sürecine yönelik görüşleri. II. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi. 217-228. Karabük.
  • Gündüz-Çetin, İ. ve Gündoğdu, K. (2022). E-Twinning proje uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(81), 76-90 https://doi.org/10.17755/esosder.981142
  • Gül, H. (2008). Türkiye’nin eğitim sorunları, AKP’nin eğitime bakışı ve çözüm önerileri, Toplum ve Demokrasi, 2(3), 181–196.
  • Holmes, B. (2013). School teachers' continuous professional development in an online learning community: lessons from a case study of an e-Twinning Learning Event. European Journal of Education, 48(1), 97-112. https://doi.org/10.1111/ejed.12015
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. (25. Basım). Ankara: Nobel Yayınları. Karasu, T., ve Mutlu, Y. (2014). Öğretmenlerin perspektifinden özel eğitimde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: Muş il örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 47-66.
  • Kösterelioğlu, İ., ve Bayar, A. (2014). Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin güncel bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 25(1), 177-187. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2279
  • Kurt, A. A. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Küçüker, E. ve Gürbüz, A. (2012). Türkiye’de uygulanan dış kaynaklı eğitim projeleri nasıl bir toplumsal dönüşümü hedefliyor? Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 51-71.
  • Küçüktaşçı, M. (2022). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin e-Twinning projelerine ilişkin görüşleri. (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi) Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • MEB (2017). Proje başvurusunda dikkat edilecek hususlar ve proje hazırlanmasında dikkat edilecek hususlar. Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2017_09/ 21113028 _proje_hazirlama_uygulama_esaslari.pdf
  • Nzekwe, J. U., Oladejo, E. I., ve Emoh, F. I. (2015). Assessment of factors responsible for successful project implementation in Anambra State, Civil and Environmental Research 7(8), 39-57
  • Leylum, Ş., Odabaşı, H. F., ve Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 369-385. http://DOI: 10.14689/issn.2148- 2624.1.5c3s16m
  • Özdemir, M. (2018). Eğitim yönetimi: Alanın temelleri ve çağdaş yönelimler. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M., ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: ÖPYEP örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 137-158.
  • Pant, I., ve Baroudi, B. (2008). Project management education: The human skills imperative. International journal of project management, 26(2), 124-128. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2007.05.010
  • Saylik, A., Saylik, N., ve Sağlam, A. (2021). Eğitimcilerin gözünden Türk eğitim sistemi: bir metafor çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 522-546. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919424
  • SETA, (2009). Türkiye’de milli eğitim sistemi, Bekir Gür, Zafer Çelik (ed.). Rapor. Erişim adresi: https://file.setav.org/Files/Pdf/20121126140909_seta-turkiyede_ milli_egitim_ sistemi.pdf
  • Şener, G. (2018). Türkiye’de yaşanan eğitim sorunlarına güncel bir bakış. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 187-200.
  • Semerci, A., ve Aydın, M. K. (2018). Öğretmenlerin FATİH Projesi’ne ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(2), 34-52. https://doi.org/10.29329/mjer.2018.172.3
  • Şimşek, A. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Taşdan, M. ve Kaya, H. İ. (2021). Eğitimde proje geliştirme ve yönetme 1. Baskı Ankara: Pegem Akademi.
  • Tatlı, Z. (2016). Proje geliştirme sürecine dair öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 631-656.
  • Tur, S. (2020). TÜBİTAK-4006 projelerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri (Denizli ili Pamukkale ilçe örneği). (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi) Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ulusal Ajans. (t.y.). Proje sonuçlarının yaygınlaştırılması ve kullanılması. Dışişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı. Erişim adresi: https://www.ua.gov.tr/ media/jiyntlby/deor.pdf
  • Uysal, Ö. (2019). Proje yönetimi bilgi alanları ile özgün bir projenin geliştirilmesi: e-okuma takvimi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 293-313. https://doi.org/10.33905/bseusbed.477077
  • Ünal, D.P. (2019). Eğitimde proje hazırlama 1. Baskı. Ankara: Ayrıntı Basımevi.
  • Vare, P. (2021). Exploring the impacts of student-led sustainability projects with secondary school students and teachers. Sustainability, 13(1), 27-50. https://doi.org/10.3390/su13052790
  • Yaşar, M. (2015). Coğrafya öğretmenlerinin proje hazırlama ve yönetme sürecine ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yeşiladalı, B. (2002). Proje hazırlama kılavuzu, Tarih Vakfı. Erişim adresi: https:// www.stgm.org.tr/sites/default/files/2020-09/proje-hazirlama-kilavuzu.pdf
  • Yemini, M., Oplatka, I., ve Sagie, N. (2018). Project management in schools: new conceptualizations, orientations, and applications. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Yıldız, A. (2013). Proje geliştirme ve planlama, Erasmus yıllık toplantısı. Fırat Üniversitesi, Elâzığ. Erişim adresi: https://docplayer.biz.tr/679983-Proje-gelistirme-planlama-yard-doc-dr-ayselin-yildiz-yasar-universitesi-avrupa-birligi-merkezi.html
  • Yıldız, M., Makinist, İ., ve Akıllı, C. (2017). Eğitimcilerin proje hazırlama ve yürütme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların araştırılması- Elâzığ ili örneği. Milli Eğitim Dergisi, 46(1), 103-115.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yirci, R. ve Kirişçi, G. (2021). Eğitimcilerin gözünden Türk Eğitim Sistemindeki krizler ve çözüm önerileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1915-1950.
  • Zhao, H., Jiang, H., Li, X., ve Liu, S. (2017). Analysis of factors affecting project success in Chinese context based on interpretative structural modeling. 6th International Conference on Energy, Environment and Sustainable Development (ICEESD) (100-104). Atlantis Press.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Proje Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Meryem Abbak 0000-0002-3495-3542

İbrahim Gül 0000-0002-0501-8221

Yayımlanma Tarihi 3 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2024
Kabul Tarihi 25 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Abbak, M., & Gül, İ. (2024). Proje Süreçlerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi: Adana İli Örneği. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(14), 14-33. https://doi.org/10.46236/jovosst.1421029