Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MAĞAZALARININ ÖZEL MARKALARINA YÖNELİK TUTUMLARINA İLİŞKİN BİR YAPISAL MODEL ÖNERİSİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 546 - 561, 23.12.2021
https://doi.org/10.54452/jrb.994696

Öz

Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin indirim mağazalarının özel markalarına yönelik tutumlarına ilişkin bir yapısal model oluşturmak ve bu modeli test etmektir. Bu doğrultuda Türkiye’de indirim mağazası olarak faaliyet gösteren ve en çok mağazaya sahip 3 mağaza çalışmanın kapsamına alınmıştır. Veriler Türkiye İstatistik Kurumunun illere göre yaşam indeksi temel alınarak her üç mağazanın şubesinin de bulunduğu ve tesadüfi olarak belirlenmiş 14 il ve bu illere bağlı 14 ilçede yerleşik tüketicilerden elde edilmiştir. Yüz yüze anket aracılığıyla toplanan veriler, AMOS istatistik programından faydalanılarak Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda tüketicilerin indirim mağazalarının ürünlerine karşı algıladıkları kaliteyi en fazla mağaza atmosferinin etkilediği bulunmuştur. Bununla birlikte çalışmanın bulgularına göre, tüketicilerin indirim mağazalarının özel markalı ürünlerine yönelik tutumu en fazla fiyat etkilemektedir. YEM sonucunda ortaya çıkan model uyum indeksleri, çalışmanın teorik modelinin kullanımının indirim mağazaları için uygun olduğunu göstermektedir.

Destekleyen Kurum

Pamukkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri

Proje Numarası

2017SOBE013

Kaynakça

  • Quelch, J. A.,& Harding, D. (1996). “Brands versus Private Labels: Fighting to Win”, Harvard Business Review, January-February, 99-109.
  • Semeijn, J., Riel, A. C., & Ambrosini, A. B. (2004). “Consumer Evaluations of Store Brands: Effects of Store Image and Product Attributes”, Retailing and Consumer Services, 11(4), 247-258.
  • Tabachnick, B. G.,& Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Allyn & Bacon/Pearson Education, Boston.

A STRUCTURAL MODEL PROPOSAL FOR ATTITUDES OF TURKISH CONSUMERS’ TOWARDS DISCOUNT STORES’ PRIVATE LABELS

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 546 - 561, 23.12.2021
https://doi.org/10.54452/jrb.994696

Öz

The purpose of this study is to construct a structural model of consumers' attitudes towards private labels of discount stores and testing this model. Accordingly, three stores, which have operated in discount retailing and largest store number in Turkey, were included in the study. Based on the Turkish Statistical Institute Provincial Life Index report, the data were obtained from 14 provinces and 14 districts of these provinces, randomly determined from the provinces where all three stores were located in the city center and at least one district. The data obtained from 1230 respondents with a face-to-face survey and tested with the Structural Equation Modeling (SEM) method using the AMOS statistical program. In the result of the study, it was found that store atmosphere is the most influential variable to consumers’ perceived quality. On the other hand, price has the highest effect on private labeled products of the discount stores. Moreover, the model fit indexes result show that the use of the theoretical model of the study is suitable for discount stores.

Proje Numarası

2017SOBE013

Kaynakça

  • Quelch, J. A.,& Harding, D. (1996). “Brands versus Private Labels: Fighting to Win”, Harvard Business Review, January-February, 99-109.
  • Semeijn, J., Riel, A. C., & Ambrosini, A. B. (2004). “Consumer Evaluations of Store Brands: Effects of Store Image and Product Attributes”, Retailing and Consumer Services, 11(4), 247-258.
  • Tabachnick, B. G.,& Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Allyn & Bacon/Pearson Education, Boston.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tamer Baran 0000-0002-8711-6561

Proje Numarası 2017SOBE013
Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2021
Kabul Tarihi 10 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baran, T. (2021). A STRUCTURAL MODEL PROPOSAL FOR ATTITUDES OF TURKISH CONSUMERS’ TOWARDS DISCOUNT STORES’ PRIVATE LABELS. Journal of Research in Business, 6(2), 546-561. https://doi.org/10.54452/jrb.994696