Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEM Studies in Turkish Faculties of Education

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 46 - 69, 30.12.2017

Öz











STEM education means to teach science, mathematics, engineering and
technology through an interdisciplinary method. The interest for STEM education
is rising rapidly in our shools and in informal centers. Students with STEM
education are crucial for the future of the country, its development and
economic growth.  Faculties of Education
train the K12 teachers. For this reason, it is important for educational
faculties to provide their students with training STEM field by combining
theory and practice in laboratory environment, to open STEM education courses
at undegraduate level, and to open graduate STEM education programs. In this
study, examples of STEM education studies from Turkish teacher education
programs and international STEM education studies were reviewed. With this
review, it is aimed to make proposals for teacher education programs to train a
generation in compliance with 21st century skill. Connected with this aim, the
STEM education status of all teacher education programs in Turkey, thesis and
dissertation studies, training programs, national and international funded
projects, STEM activities and reports were examined. Finally, two categorical
questions and one open ended question were sent to the deans of 92 education
faculties in Turkey to examine STEM studies from these faculties. Responses
from 61 education faculties were analyzed. According to results, the level of
STEM education awareness was high across faculty members, but at the same time
the preperation and application of STEM education were not enough. Because
important breakthrough should be needed in STEM education field, vital
precautions was proposed. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Ayar, M. C., Corlu, M. S., ve Özel, S. (2012). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) eğitimi: Disiplinlerarası çalışmalar ve etkilişimler. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi‟nde sunulmuş bildiri, Niğde, Turkey
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T.,ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu “Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi?”.İstanbul Aydın Üniversitesi, STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygün, S. ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FETEMM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) eğitimi uygulaması: kimya ve matematik öğretmen adaylarının FETEMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4): 794-816 DOI: 10.16986/HUJE.2017027115
  • Balat, G. U. Ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337-348.
  • Banning, J. H. Ve Folkestad, J. E. (2012). STEM Education Related Dissertation Abstracts: A Bounded Qualitative Meta-study. Journal of Science Education and Technology, 21, 730- 741.
  • Bell, P., Lewenstein, B., Shouse, A. W. ve Feder, M. A.. (2009). Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits. Washnigton D.C.: The National Academics Press.
  • Buyruk ve Korkmaz (2016). FeTeMM Farkındalık Ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Bütüner, S.Ö. ve Uzun, S. (2011). Fen öğretiminde karşılaşılan matematik temelli sıkıntılar: Fen ve teknoloji öğretmenlerinin tecrübelerinden yansımalar. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(2), 262-272.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 20. Baskı. Ankara: PEGEM Yayıncılık.
  • Cavas, B., Bulut, C., Holbrook, J., & Rannikmae, M. (2013). Fen eğitimine mühendislik odaklı bir yaklaşım: ENGINNER projesi ve uygulamaları. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 12-22.
  • Çorlu, M. S. (2014). FETEMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Çorlu, M.A., Adıgüzel, T., Ayar, M.C., Çorlu, M.S., ve Özel, S. (2012, Haziran). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi kongresi’nde sunulmuş bildiri, Niğde.
  • Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science , 39(171), 74-85.
  • “Eğitimde Alternatif Bir Yaklaşım: STEM” Projesi Sertifika Töreni (2017). 4 Haziran 2017 tarihinde http://balikesir.meb.gov.tr/www/egitimdealternatifbiryaklasimstemprojesi-sertifika-toreni/icerik/1781 adresinden erişilmiştir.
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of Qualitative Research in Education, 4(3), 43-67.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. Sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Karakaya, F., & Avgın, S. S. (2016). Effect of demographic features to middle school students’ attitude towards FeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4198.
  • Kaytak, M. (2005).Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Fayda Maliyet Analizi. İstanbul: AÇEV Vakfı.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için Fen Teknoloji Mühendislik Matematik- FeTeMM Modeli (STEM) ile Eğitim. TÜBİTAK Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi Temel Bilimler Araştırma Enstitüsü.
  • Kıray, S.A., Gök, B., Çalışkan, İ. ve Kaptan, F. (2008). Perceptions of science and mathematics teachers about the relations between what courses for qualified science mathematics education in elementary schools. Özcan Demirel, Ali M. Sünbül (Ed.) içinde, Further Education in The Balkan Countries, 2. Baskı. 889-896, Konya: PEGEM Yayıncılık.
  • Knezek, G., Christensen, R., Tyler- Wood, T., Periathiruvadi, S. (2013). Impact of environmental power monitoring activities on middle school student perceptions of STEM. Science Education International, 24(1), 98- 123.
  • Kurt, K. ve Pehlivan, M. (2013). Integrated Programs for Science and Mathematics: Review of Related Literature. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(2), 116- 121.
  • Lacey, T. A. Ve Wright, B. (2009). Occupational employment projections to 2018. Monthly Labor Review, 132(11)., 82- 123.
  • Liu, M. (2003). Enhancing learners' cognitive skills through multimedia design. Interactive Learning Environments, 11(1), 23-39.
  • MEB OYGM (2017). Hizmetiçi Eğitimi Kurslar. 25.10.2017 tarihinde http://oygm.meb.gov.tr /dosyalar/StPrg/index.php?d ir=Kurslar%2F adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2016). STEM Eğitimi Raporu. 20 Temmuz 2017 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/www/meb-yegitek-genel-mudurlugu-stem-fen-teknoloji-muhendislik-matematik-egitim-raporu-hazirladi/icerik/719 adresinden erişilmiştir.
  • Meng C. C., Idris N. and Kwan L. (2014). Eurasia Journal of Mathematics. Science & Technology Education, 10(3), 219-227.
  • Miaoulis, I. (2009). Engineering the K-12 curriculum for technological innovation. [White paper] 5 Haziran 2017 tarihinde http://legacy.mos.org/nctl/docs/MOS_NCTL_White_ Paper.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM). 20 Eylül 2017 tarihinde http://www.wythe-excellence.org/media/STEM_Articles.pdf adresinden alınmıştır.
  • National Academy of Engineering and National Research Council (2009). Engineering in K-12 Education: Understanding the Status and Improving the Prospects. Washington, DC: The National Academies Press.
  • OECD Education at a Glance (2017). Where will tomorrow’s science professionals come from? 10 Ekim 2017 tarihinde http://www.oecd.org/edu/education-at-a-glance-19991487.htm adresinden erişilmiştir.
  • Ostler, E., (2012). 21st century STEM education: a tactical model for long-range success. International Journal of Applied Science and Technology, 2(1), 28-33.
  • Özdemir, S. (2016). STEM eğitimi için görüşler. [S. Boz tarafından kaydedildi]. Ankara.
  • PISA (2016). MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2015 Ulusal Raporu. 20 Ağustos 2017 tarihinde http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Prof. Aziz Sancar Kız Çocukları için STEM Kampları Gaziantep (2017). 4 Haziran 2017 tarihinde http://www.hku.edu.tr/ilanlar/ProfAziz-Sancar-Kiz-Cocuklari-Icin-Stem-Kamplari---Gaziantep/1954/ adresinden erişilmiştir.
  • PwcTurkiye ve TÜSİAD (2017). 2023’e Doğru Türkiye’de STEM Gereksinimi. 20 Ekim 2017 tarihinde https://www.pwc.com.tr/tr/gundem/dijital/2023e-dogru-turkiyede-stem-gereksinimi.html adresinden erişilmiştir.
  • Roehrig, G. H., Moore, T. J., Wang, H.-H., & Park, M. S. (2012). Is adding the E enough? Investigating the impact of K-12 engineering standards on the implementation of STEM integration. School Science and Mathematics, 112(1), 31–44.
  • Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education, 5(3), 17-28.
  • Schwab, K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi (Zülfü Dicleli Çev.) The fourth industrial revolution. İstanbul: Optimist Kitap
  • “Scientix Projesi” (2017). 15 Ağustos 2017 tarihinde http://scientix.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Siew, N. M., Amir, N. ve Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. SpringerPlus, 4(8), 1-20.
  • STEM Protokolü İmzalandı (2017). 4 Haziran 2017 tarihinde http://balikesir.meb.gov.tr/www/stem-protokolu-imzalandi/icerik/1763 adresinden erişilmiştir.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skills through engineering design instruction (Master’s thesis). Proquest veritabanından erişilmiştir. (1537547).
  • Sungur Gül, K. & Marulcu, İ. (2014). Yöntem olarak mühendislik-dizayna ve ders materyali olarak legolara öğretmen ile öğretmen adaylarının bakış açılarının incelenmesi. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • Şahin, A., Ayar, Ayar, M. C. Ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik İçerikli Okul Sonrası Etkinlikler ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FETEMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135- 145.
  • TIMMS (2015) Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması Ulusal matematik ve fen bilimleri ön raporu 4. Ve 8. Sınıflar. 1 Ekim 2017 tarihinde http://timss.meb.gov.tr/wp-content/uploads/TIMSS_2015_Ulusal_Rapor.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Thomas, T. A., (2014). Elementary teachers’ receptivity to ıntegrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades. (Doctoral dissertation). Proquest veritabanından erişilmiştir. (3625770).
  • Thomasian, J. (2011). Building a science, technology, engineering, and math education agenda. Washington, DC: National Governors Association Center for Best Practices. 22 Temmuz 2017 tarihinde https://www.nga.org/files/live/sites/NGA/files/pdf/1112 STEMGUIDE. PDF adresinden erişilmiştir.
  • Tokat STEM Projesi Temel Seviye Eğitimleri (2017). 15 Temmuz 2017 tarihinde https://tokat.meb.gov.tr/www/tokat-stem-projesi-temel-seviye-egitimleri-basladi/ice rik/2816 adesinden erişilmiştir.
  • Wang, H. (2012). A New era of science education: science teachers‘ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) integration. (Doctoral dissertation). Proquest veritabanından erişilmiştir. (3494678).
  • White, D.W. (2014). What is STEM education and why is it important? Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9
  • Williams, J. (2011). STEM education: Proceed with caution. Design and Technology Education: An International Journal, 16(1), 26–35.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y., (2014). STEM eğitimi üzerine derleme çalışması: Fen bilimleri alanında örnek ders uygulanmaları. VI. International Congress of Education Research’ında sunulmuş bildiri, 5-8 Haziran, Ankara.
  • Yıldırım, B., & Altun, Y. (2015). STEM Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2017). Yükseköğretim İstatistikleri. 8 Ağustos 2017 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (2017). Tez Merkezi. 28 Ekim tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.

Türkiye’de Eğitim Fakültelerinde FeTeMM (STEM) Çalışmaları

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 46 - 69, 30.12.2017

Öz











Fen, matematik, mühendislik ve teknoloji bilgisinin
disiplinlerarası yöntem ile öğretilmesi anlamına gelen  FeTeMM eğitimine olan ilgi ve faaliyetler
okullarımızda ve okul dışı ortamlarda açılan merkezlerde hızla yükselmektedir.
FeTeMM  eğitimi ile yetişecek öğrenciler
ülkenin geleceği, kalkınması ve ekonomik açıdan yükselmesi için önemlidir.
Eğitim fakültelerimizin, öğretmen adaylarımızın FeTeMM  alanında yetişmelerini sağlayacak FeTeMM
laboratuvarları kurmaları, lisans düzeyinde FeTeMM eğitimi dersleri ve FeTeMM
eğitimi üzerine lisansüstü programlar açmaları önemlidir. Bu çalışmamızda Milli
Eğitim Bakanlığına öğretmen yetiştiren eğitim fakültelerinin FeTeMM eğitimi
konusundaki mevcut çalışmaları gözden geçirilmiş, yurtdışı örnekler incelenmiş
ve FeTeMM eğitimini okullarda uygulayabilecek bir nesil yetiştirmek için
üniversite eğitim programlarında yapılması gereken iyileştirmeler için
önerilerde bulunulmuştur. Bu amaca uygun olarak Türkiye’deki tüm eğitim
fakültelerinin FeTeMM eğitimi durumu, tez çalışmaları, eğitim programları,
ulusal ve uluslararası kaynaklardan desteklenen projeleri, FeTeMM konusunda
yaptıkları etkinlikler ve hazırlanmış raporlar incelenmiştir. Ülkemizdeki 92
eğitim fakültesinin dekanlarına fakültelerimizdeki FeTeMM eğitimi çalışmalarını
incelemek için 12 kategorik düzeyde soru, bir adet de açık uçlu sorudan oluşan
bir anket uygulanmıştır. 61 fakülteden alınan yanıtlar analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre eğitim fakültelerindeki öğretim üyelerinde konuyla
ilgili farkındalık ve ilgi düzeyi yüksek olmasına rağmen FeTeMM  eğitimi alanında kurumsal düzeyde yeteri
kadar uygulama ve hazırlık yapılmadığı görülmektedir. Bu alanda önemli
atılımların gerçekleştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.  

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Ayar, M. C., Corlu, M. S., ve Özel, S. (2012). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) eğitimi: Disiplinlerarası çalışmalar ve etkilişimler. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi‟nde sunulmuş bildiri, Niğde, Turkey
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T.,ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu “Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi?”.İstanbul Aydın Üniversitesi, STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygün, S. ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FETEMM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) eğitimi uygulaması: kimya ve matematik öğretmen adaylarının FETEMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4): 794-816 DOI: 10.16986/HUJE.2017027115
  • Balat, G. U. Ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337-348.
  • Banning, J. H. Ve Folkestad, J. E. (2012). STEM Education Related Dissertation Abstracts: A Bounded Qualitative Meta-study. Journal of Science Education and Technology, 21, 730- 741.
  • Bell, P., Lewenstein, B., Shouse, A. W. ve Feder, M. A.. (2009). Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits. Washnigton D.C.: The National Academics Press.
  • Buyruk ve Korkmaz (2016). FeTeMM Farkındalık Ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Bütüner, S.Ö. ve Uzun, S. (2011). Fen öğretiminde karşılaşılan matematik temelli sıkıntılar: Fen ve teknoloji öğretmenlerinin tecrübelerinden yansımalar. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(2), 262-272.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 20. Baskı. Ankara: PEGEM Yayıncılık.
  • Cavas, B., Bulut, C., Holbrook, J., & Rannikmae, M. (2013). Fen eğitimine mühendislik odaklı bir yaklaşım: ENGINNER projesi ve uygulamaları. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 12-22.
  • Çorlu, M. S. (2014). FETEMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Çorlu, M.A., Adıgüzel, T., Ayar, M.C., Çorlu, M.S., ve Özel, S. (2012, Haziran). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi kongresi’nde sunulmuş bildiri, Niğde.
  • Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science , 39(171), 74-85.
  • “Eğitimde Alternatif Bir Yaklaşım: STEM” Projesi Sertifika Töreni (2017). 4 Haziran 2017 tarihinde http://balikesir.meb.gov.tr/www/egitimdealternatifbiryaklasimstemprojesi-sertifika-toreni/icerik/1781 adresinden erişilmiştir.
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of Qualitative Research in Education, 4(3), 43-67.
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. Sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Karakaya, F., & Avgın, S. S. (2016). Effect of demographic features to middle school students’ attitude towards FeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4198.
  • Kaytak, M. (2005).Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Fayda Maliyet Analizi. İstanbul: AÇEV Vakfı.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için Fen Teknoloji Mühendislik Matematik- FeTeMM Modeli (STEM) ile Eğitim. TÜBİTAK Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi Temel Bilimler Araştırma Enstitüsü.
  • Kıray, S.A., Gök, B., Çalışkan, İ. ve Kaptan, F. (2008). Perceptions of science and mathematics teachers about the relations between what courses for qualified science mathematics education in elementary schools. Özcan Demirel, Ali M. Sünbül (Ed.) içinde, Further Education in The Balkan Countries, 2. Baskı. 889-896, Konya: PEGEM Yayıncılık.
  • Knezek, G., Christensen, R., Tyler- Wood, T., Periathiruvadi, S. (2013). Impact of environmental power monitoring activities on middle school student perceptions of STEM. Science Education International, 24(1), 98- 123.
  • Kurt, K. ve Pehlivan, M. (2013). Integrated Programs for Science and Mathematics: Review of Related Literature. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(2), 116- 121.
  • Lacey, T. A. Ve Wright, B. (2009). Occupational employment projections to 2018. Monthly Labor Review, 132(11)., 82- 123.
  • Liu, M. (2003). Enhancing learners' cognitive skills through multimedia design. Interactive Learning Environments, 11(1), 23-39.
  • MEB OYGM (2017). Hizmetiçi Eğitimi Kurslar. 25.10.2017 tarihinde http://oygm.meb.gov.tr /dosyalar/StPrg/index.php?d ir=Kurslar%2F adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2016). STEM Eğitimi Raporu. 20 Temmuz 2017 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/www/meb-yegitek-genel-mudurlugu-stem-fen-teknoloji-muhendislik-matematik-egitim-raporu-hazirladi/icerik/719 adresinden erişilmiştir.
  • Meng C. C., Idris N. and Kwan L. (2014). Eurasia Journal of Mathematics. Science & Technology Education, 10(3), 219-227.
  • Miaoulis, I. (2009). Engineering the K-12 curriculum for technological innovation. [White paper] 5 Haziran 2017 tarihinde http://legacy.mos.org/nctl/docs/MOS_NCTL_White_ Paper.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM). 20 Eylül 2017 tarihinde http://www.wythe-excellence.org/media/STEM_Articles.pdf adresinden alınmıştır.
  • National Academy of Engineering and National Research Council (2009). Engineering in K-12 Education: Understanding the Status and Improving the Prospects. Washington, DC: The National Academies Press.
  • OECD Education at a Glance (2017). Where will tomorrow’s science professionals come from? 10 Ekim 2017 tarihinde http://www.oecd.org/edu/education-at-a-glance-19991487.htm adresinden erişilmiştir.
  • Ostler, E., (2012). 21st century STEM education: a tactical model for long-range success. International Journal of Applied Science and Technology, 2(1), 28-33.
  • Özdemir, S. (2016). STEM eğitimi için görüşler. [S. Boz tarafından kaydedildi]. Ankara.
  • PISA (2016). MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2015 Ulusal Raporu. 20 Ağustos 2017 tarihinde http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Prof. Aziz Sancar Kız Çocukları için STEM Kampları Gaziantep (2017). 4 Haziran 2017 tarihinde http://www.hku.edu.tr/ilanlar/ProfAziz-Sancar-Kiz-Cocuklari-Icin-Stem-Kamplari---Gaziantep/1954/ adresinden erişilmiştir.
  • PwcTurkiye ve TÜSİAD (2017). 2023’e Doğru Türkiye’de STEM Gereksinimi. 20 Ekim 2017 tarihinde https://www.pwc.com.tr/tr/gundem/dijital/2023e-dogru-turkiyede-stem-gereksinimi.html adresinden erişilmiştir.
  • Roehrig, G. H., Moore, T. J., Wang, H.-H., & Park, M. S. (2012). Is adding the E enough? Investigating the impact of K-12 engineering standards on the implementation of STEM integration. School Science and Mathematics, 112(1), 31–44.
  • Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education, 5(3), 17-28.
  • Schwab, K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi (Zülfü Dicleli Çev.) The fourth industrial revolution. İstanbul: Optimist Kitap
  • “Scientix Projesi” (2017). 15 Ağustos 2017 tarihinde http://scientix.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Siew, N. M., Amir, N. ve Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. SpringerPlus, 4(8), 1-20.
  • STEM Protokolü İmzalandı (2017). 4 Haziran 2017 tarihinde http://balikesir.meb.gov.tr/www/stem-protokolu-imzalandi/icerik/1763 adresinden erişilmiştir.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skills through engineering design instruction (Master’s thesis). Proquest veritabanından erişilmiştir. (1537547).
  • Sungur Gül, K. & Marulcu, İ. (2014). Yöntem olarak mühendislik-dizayna ve ders materyali olarak legolara öğretmen ile öğretmen adaylarının bakış açılarının incelenmesi. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • Şahin, A., Ayar, Ayar, M. C. Ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik İçerikli Okul Sonrası Etkinlikler ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FETEMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135- 145.
  • TIMMS (2015) Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması Ulusal matematik ve fen bilimleri ön raporu 4. Ve 8. Sınıflar. 1 Ekim 2017 tarihinde http://timss.meb.gov.tr/wp-content/uploads/TIMSS_2015_Ulusal_Rapor.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Thomas, T. A., (2014). Elementary teachers’ receptivity to ıntegrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades. (Doctoral dissertation). Proquest veritabanından erişilmiştir. (3625770).
  • Thomasian, J. (2011). Building a science, technology, engineering, and math education agenda. Washington, DC: National Governors Association Center for Best Practices. 22 Temmuz 2017 tarihinde https://www.nga.org/files/live/sites/NGA/files/pdf/1112 STEMGUIDE. PDF adresinden erişilmiştir.
  • Tokat STEM Projesi Temel Seviye Eğitimleri (2017). 15 Temmuz 2017 tarihinde https://tokat.meb.gov.tr/www/tokat-stem-projesi-temel-seviye-egitimleri-basladi/ice rik/2816 adesinden erişilmiştir.
  • Wang, H. (2012). A New era of science education: science teachers‘ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) integration. (Doctoral dissertation). Proquest veritabanından erişilmiştir. (3494678).
  • White, D.W. (2014). What is STEM education and why is it important? Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9
  • Williams, J. (2011). STEM education: Proceed with caution. Design and Technology Education: An International Journal, 16(1), 26–35.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y., (2014). STEM eğitimi üzerine derleme çalışması: Fen bilimleri alanında örnek ders uygulanmaları. VI. International Congress of Education Research’ında sunulmuş bildiri, 5-8 Haziran, Ankara.
  • Yıldırım, B., & Altun, Y. (2015). STEM Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2017). Yükseköğretim İstatistikleri. 8 Ağustos 2017 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (2017). Tez Merkezi. 28 Ekim tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Çolakoğlu

Ayşe Günay Gökben

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çolakoğlu, M., & Günay Gökben, A. (2017). Türkiye’de Eğitim Fakültelerinde FeTeMM (STEM) Çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(2), 46-69.