Bu araştırmanın amacı, fizik öğretmenlerinin okul
dışı öğrenme ortamlarına ve bu ortamların kullanımına yönelik görüşlerinin
belirlenmesi ve incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ve durum
çalışması desenine göre yürütülmüştür. Araştırma grubunu, 10 yıl ve üstü
mesleki deneyimi olan 10 fizik öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel araştırma
yöntemi ile yürütülen araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış mülakat
tekniği ile toplanmıştır. Çevrimiçi olarak yapılan görüşmelerde öğretmenlere
öncelikle, non-formal ve in-formal ortamlar hakkında bilgiler verilmiştir. Daha sonra, araştırmacı tarafından
geliştirilen ve uzman görüşü doğrultusunda düzenlenen dokuz soru yöneltilmiştir.
Mülakatlarda elde edilen veriler yorumsal olarak analiz edilmiştir. Araştırma
kapsamında elde edilen bulgular bütünsel olarak incelendiğinde, fizik
öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına ve formal eğitimi desteklemek
amacıyla kullanılmasına yönelik düşüncelerinin olumlu olduğu görülmektedir.
Araştırma grubundaki tüm öğretmenler, okul dışı öğrenme ortamlarına yapılacak
gezilerin öğrencilerin akademik başarılarını olumlu etkileyeceğini
düşünmektedirler. Beş öğretmen de, bu tür gezilerin öğrenmeyi kolaylaştırma ve
kalıcı hale getirmede etkili olacağını ifade etmiştir. Bu bulgulara dayalı
olarak, okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik yapılması planlanan
etkinliklerin, öğretim hedeflerine ulaşmayı kolaylaştıracağı söylenebilir.
Non-formal öğrenme ortamlarına yapılacak gezilerin öğrencilere fırsat eşitliği
sağlamada etkili olacağının vurgulaması dikkate alındığında ise, okul dışı
öğrenme kılavuzlarında yer alacak etkinliklerin, istenen düzeyde
uygulanabildiği takdirde hedeflenen kazanımlarla birlikte önemli sosyal
sonuçlar doğurmasının mümkün olabileceği ifade edilebilir. Bu sonuçlar
doğrultusunda; öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarında yapılması planlanan
öğretim etkinliklerini istenen düzeyde uygulayabilmeleri amacıyla, okul dışı
öğrenme kılavuzlarının öğretim programları ile bütünleştirilmesi, uygulamaların
küçük gruplarla yürütülecek şekilde ve öncesi-sonrası da detaylı planlanarak
öğretmenlerin kullanımına sunulması önerilebilir.
okul dışı öğrenme non-formal öğrenme ortamları fizik öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |