Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Hakkında Öğretmen Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 159 - 198, 25.12.2020

Öz

Bilgi toplumunda yaşanan dönüşüme ayak uydurabilmek, bireylerin bilimsel okuryazar olması ile mümkündür. Bu hedef proje tabanlı öğretim uygulamaları gibi araştırma-sorgulamaya dayalı eğitim anlayışı ile gerçekleşebilir. Okul dışı öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen bilim fuarları bu hedefi karşılayabilecek etkinliklerdir. Bu araştırmada TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarında görev almış öğretmenlerin görüşlerinin açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu gönüllü katılım gösteren 32 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları; öğretmenlerin çoğunluğunun bilim fuarlarına ilişkin olumlu düşüncelere sahip olduğunu, proje fikirlerinin kaynağının genellikle öğretmenler ve öğrenciler olduğunu, öğretmenlerin hazırlanan projelerin öğrencilere katkı sağladığını düşündüğünü göstermektedir. Öğretmenler bilim fuarında görev almanın kendilerine de çeşitli katkılar sunduğunu ve çoğunlukla yeniden bir bilim fuarında görev almak istediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler bilim fuarı sürecinde bir dizi sorunla karşılaşmakta ve bu sorunların süreci olumsuz yönde etkilediğini düşünmektedirler. Bilim fuarlarının Türkiye çapında uygulanması öğrencilerin bilime olan ilgisini arttırırken, bilime yönelik olumlu tutum geliştirmelerini ve fen alanında kariyer seçimlerini de etkileyecektir. Bilim fuarına katkı sağlayan bütün paydaşlara yönelik çeşitli öneriler gündeme getirilmiştir.

Teşekkür

Araştırmanın yazarları değerli görüşleri için Doç. Dr. Canan LAÇİN ŞİMŞEK, Dr. Öğr. Üyesi Hüsnüye DURMAZ, Prof. Dr. Filiz KABAPINAR ve Öğretmen Ezgi KİRMAN ÇETİNKAYA ile Öğretmen Reyhan ÖZ YILDIZ'a teşekkür ederler.

Kaynakça

  • Abernathy, T. V. & Vineyard, R. N. (2001). Academic competitions in science: What are the rewards for students. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 74(5), 269-276. doi: 10.1080/00098650109599206
  • Altun, E. ve Yıldız Demirtaş, V. (2013). 6 yaş çocukları için hazırlanan bilim ve bilim insanı öğretim programının etkililiği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 67-97.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Atalmış, E. H., Selçuk, G. ve Ataç, A. (2018). TUBİTAK 4006 Projelerine İlişkin Yönetici, Yürütücü ve Öğrenci Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020. doi: 10.29299/kefad.2018.19.03.006
  • Avcı, E., Su Özenir, Ö. ve Yücel, E. (2016). TÜBİTAK ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışmasına katılan öğrencilerin yarışma sürecindeki deneyimlerinin üniversite yaşamlarına yansıması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 1-21.
  • Avcı ve Su-Özenir (2018). Bilim fuarı sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690. doi: 10.17051/ilkonline.2018.466417
  • Baki, A. ve Bütüner, S. Ö. (2009). Kırsal kesimdeki bir ilköğretim okulunda proje yürütme sürecinden yansımalar. İlköğretim Online, 8(1). 146-158.
  • Bellipanni, L. J. & Lilly, J. E. (1999). What have researchers been saying about science fairs? Science and children, 36(8), 46-50.
  • Bencze, J. L. & Bowen, G. M. (2009). A national science fair: Exhibiting support for the knowledge economy. International Journal of Science Education, 31(18), 2459–2483. doi: 10.1080/09500690802398127
  • Bruce, S. P. & Bruce, B. C. (2000). Constructing images of science: People, technologies, and practices. Computers in Human Behavior, 16(3), 241-256. doi: 10.1016/S0747-5632(00)00004-2
  • Bunderson, E. D. & Anderson, T. (1996). Preservice Elementary Teachers’ Attitudes Toward Their Past Experience With Science Fairs. School Science and Mathematics, 96(7), 371–377. doi: 10.1111/j.1949-8594.1996.tb15855.x
  • Camcı, S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. Oxon: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design, Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Czerniak, C. M. (1996). Predictors of success in a district science fair competition: An exploratory study. School science and mathematics, 96(1), 21-27. doi: 10.1111/j.1949-8594.1996.tb10208.x.
  • Çetin, O. & Şengezer, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin proje çalışmalarına ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 24–49.
  • Delisi, J. & Pasquale, M. (2019, January). How can middle school science fairs help students meet science standarts? Results from a national research study. Science Scope, 42(7), 88-89.
  • Demirhan, C. ve Demirel, Ö. (2003). Program geliştirmede proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-61.
  • Durmaz, H., Oğuzhan-Dinçer, E. & Osmanoglu, A. (2017). Conducting science fair activities: Reflections of the prospective science teachers on their expectations, opinions, and suggestions regarding science fairs. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching. 18(1).
  • Evangelos, K. K. (2019). The contribution of a science fair on the improvement of primary school student’s knowledge and stance towards science. Unpublished master thesis, Greek Open University, Patras, Greece.
  • Fisanick, L. M. (2010). A Descriptive Study of the Middle School Science Teacher Behavior for Required Student Participation in Science Fair Competitions. Unpublished Doctoral Dissertation. Indiana University of Pennsylvania, USA.
  • Glynn, S. M., Brickman, P., Armstrong, N., & Taasoobshirazi, G. (2011). Science motivation questionnaire II: Validation with science majors and nonscience majors. Journal of Research in Science Teaching, 48(10), 1159–1176. doi:10.1002/tea.20442
  • Grinnel, F., Dalley, S. & Reisch, J. (2019). High school science fair: Positive and negative outcomes. Plos One, 15(2), e0229237. doi: 10.1371/journal.pone.0229237
  • Grote, M. G. (1995). Science teacher educators’ opinions about science projects and science fairs. Journal of Science Teacher Education, 6(1), 48-52.
  • Haigh, M., France, B. & Forret, M. (2005). Is ‘doing science’ in New Zealand classrooms an expression of scientific inquiry? International Journal of Science Education, 27(2), 215–226. doi: 10.1080/0950069042000276730
  • Hume, A. & Coll, R. (2008). Student experiences of carrying out a practical science investigation under direction. International Journal of Science Education, 30(9), 1201–1228. doi: 10.1080/09500690701445052
  • Keçeci, G. (2017). The aims and learning attainments of secondary and high school students’ attending science festivals: A case study. Educational Research and Reviews, 12(23), 1146-1153. doi: 10.5897/ERR2017.3378
  • Kızılcık, H. Ş., Çağan, S. & Ünlü-Yavaş, P. (2018). TÜBİTAK bilim fuarlarına ve fuarların fizik dersine yönelik öğrenci tutumlarına etkisine ilişkin ziyaretçi görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 287-310.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. California: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). Millî Eğitim Bakanlığı Kurumlarının 2018 Yılında TÜBİTAK Bilim ve Toplum Destek Programlarına Katılımı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 4. Ankara: MEB.
  • Ng, R., Slivitzky, K., Webster, R. & McNally, D. (2019). Extending the science fair project beyond the walls of the gymnasium with the Canadian Science Fair Journal. Communications Biology, 2(367), 1-4. doi: 10.1038/s42003-019-0623-z
  • Okuyucu, M. A. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218. doi: 10.24289/ijsser.545583
  • Ong, K. J., Chou, Y-C. & Yang, D-Y. (2019). The impact of science fair on the students’ engagement, capacity, continuity, and motivation towards science learning. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 9(1), 1-12.
  • Schmidt, K. M. (2014). Science fairs and Science Olympiad: Influence on student science inquiry learning and attitudes toward STEM careers and coursework. Unpublished doctoral dissertation. Northern Illinois University, IL, USA.
  • Sontay, G., Anar, F. & Karamustafaoğlu, O. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarına katılan ortaokul öğrencilerinin bilim fuarı hakkındaki görüşleri. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3(5), 16-28. doi: 10.31458/iejes.423600
  • Soyuçok, H. (2018). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Kapsamında Hazırlanan Fen Projeleri Hakkında Çalışmalara Katılan Farklı Kesimlerin Görüşleri (Ağrı İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Sözer, Y. (2017). TÜBİTAK ortaöğretim proje yarışmasına hazırlanan öğrencilerin proje geliştirme sürecinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 139-158. doi: 10.17679/inuefd.334887
  • Tortop, H. S. (2013a). Bu benim eserim bilim şenliğinin yönetici, öğretmen, öğrenci görüşleri ve fen projelerinin kalitesi odağından görünümü. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 255-308. doi: 10.14520/adyusbd.497
  • Tortop, H. S. (2013b). Science teachers’ views about the science fair at primary education level. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 56-64.
  • Van Eck, R. (2006). The effect of contextual pedagogical advisement and competition on middleschool students’ attitude toward mathematics and mathematics instruction using a computer-based simulation game. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 25(2), 165-195.
  • World Economic Forum. (2018). The Future of Jobs Report 2018. Switzerland, World Economic Forum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Teachers’ Views About TÜBİTAK 4006 Science Fairs

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 159 - 198, 25.12.2020

Öz

It is possible to keep up with the change in the information society by individuals being scientific literate. This goal may be realized with an inquiry-based education approach such as project-based teaching practices. The science fairs held in informal environments are the activities that can meet this goal. In this study, it was aimed to reveal the views of teachers who took part in TUBITAK 4006 Science Fairs. In this regard, phenomenology, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group consists of 32 teachers who participated voluntarily. The data collected by the semi-structured interview form that prepared by the researchers and the data were analyzed by content analysis. The findings of this study indicate that the majority of teachers have positive thoughts about science fairs, they think that the source of project ideas is generally teachers and students, and teachers also think that the prepared projects contribute to students. Teachers stated that taking part in a science fair also contributed to them and that they mostly volunteer to take part in a science fair again. Teachers encounter many problems in the science fair process and think that these problems affect the process negatively. Science fairs' implementation throughout Turkey, will increase the students' interest in science, will affect develop positive attitudes towards science and will affect students' career choices. Various suggestions for all partners who contributed to the science fair were proposed. 

Kaynakça

  • Abernathy, T. V. & Vineyard, R. N. (2001). Academic competitions in science: What are the rewards for students. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 74(5), 269-276. doi: 10.1080/00098650109599206
  • Altun, E. ve Yıldız Demirtaş, V. (2013). 6 yaş çocukları için hazırlanan bilim ve bilim insanı öğretim programının etkililiği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 67-97.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Atalmış, E. H., Selçuk, G. ve Ataç, A. (2018). TUBİTAK 4006 Projelerine İlişkin Yönetici, Yürütücü ve Öğrenci Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020. doi: 10.29299/kefad.2018.19.03.006
  • Avcı, E., Su Özenir, Ö. ve Yücel, E. (2016). TÜBİTAK ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışmasına katılan öğrencilerin yarışma sürecindeki deneyimlerinin üniversite yaşamlarına yansıması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 1-21.
  • Avcı ve Su-Özenir (2018). Bilim fuarı sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690. doi: 10.17051/ilkonline.2018.466417
  • Baki, A. ve Bütüner, S. Ö. (2009). Kırsal kesimdeki bir ilköğretim okulunda proje yürütme sürecinden yansımalar. İlköğretim Online, 8(1). 146-158.
  • Bellipanni, L. J. & Lilly, J. E. (1999). What have researchers been saying about science fairs? Science and children, 36(8), 46-50.
  • Bencze, J. L. & Bowen, G. M. (2009). A national science fair: Exhibiting support for the knowledge economy. International Journal of Science Education, 31(18), 2459–2483. doi: 10.1080/09500690802398127
  • Bruce, S. P. & Bruce, B. C. (2000). Constructing images of science: People, technologies, and practices. Computers in Human Behavior, 16(3), 241-256. doi: 10.1016/S0747-5632(00)00004-2
  • Bunderson, E. D. & Anderson, T. (1996). Preservice Elementary Teachers’ Attitudes Toward Their Past Experience With Science Fairs. School Science and Mathematics, 96(7), 371–377. doi: 10.1111/j.1949-8594.1996.tb15855.x
  • Camcı, S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. Oxon: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design, Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Czerniak, C. M. (1996). Predictors of success in a district science fair competition: An exploratory study. School science and mathematics, 96(1), 21-27. doi: 10.1111/j.1949-8594.1996.tb10208.x.
  • Çetin, O. & Şengezer, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin proje çalışmalarına ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 24–49.
  • Delisi, J. & Pasquale, M. (2019, January). How can middle school science fairs help students meet science standarts? Results from a national research study. Science Scope, 42(7), 88-89.
  • Demirhan, C. ve Demirel, Ö. (2003). Program geliştirmede proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-61.
  • Durmaz, H., Oğuzhan-Dinçer, E. & Osmanoglu, A. (2017). Conducting science fair activities: Reflections of the prospective science teachers on their expectations, opinions, and suggestions regarding science fairs. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching. 18(1).
  • Evangelos, K. K. (2019). The contribution of a science fair on the improvement of primary school student’s knowledge and stance towards science. Unpublished master thesis, Greek Open University, Patras, Greece.
  • Fisanick, L. M. (2010). A Descriptive Study of the Middle School Science Teacher Behavior for Required Student Participation in Science Fair Competitions. Unpublished Doctoral Dissertation. Indiana University of Pennsylvania, USA.
  • Glynn, S. M., Brickman, P., Armstrong, N., & Taasoobshirazi, G. (2011). Science motivation questionnaire II: Validation with science majors and nonscience majors. Journal of Research in Science Teaching, 48(10), 1159–1176. doi:10.1002/tea.20442
  • Grinnel, F., Dalley, S. & Reisch, J. (2019). High school science fair: Positive and negative outcomes. Plos One, 15(2), e0229237. doi: 10.1371/journal.pone.0229237
  • Grote, M. G. (1995). Science teacher educators’ opinions about science projects and science fairs. Journal of Science Teacher Education, 6(1), 48-52.
  • Haigh, M., France, B. & Forret, M. (2005). Is ‘doing science’ in New Zealand classrooms an expression of scientific inquiry? International Journal of Science Education, 27(2), 215–226. doi: 10.1080/0950069042000276730
  • Hume, A. & Coll, R. (2008). Student experiences of carrying out a practical science investigation under direction. International Journal of Science Education, 30(9), 1201–1228. doi: 10.1080/09500690701445052
  • Keçeci, G. (2017). The aims and learning attainments of secondary and high school students’ attending science festivals: A case study. Educational Research and Reviews, 12(23), 1146-1153. doi: 10.5897/ERR2017.3378
  • Kızılcık, H. Ş., Çağan, S. & Ünlü-Yavaş, P. (2018). TÜBİTAK bilim fuarlarına ve fuarların fizik dersine yönelik öğrenci tutumlarına etkisine ilişkin ziyaretçi görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 287-310.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. California: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). Millî Eğitim Bakanlığı Kurumlarının 2018 Yılında TÜBİTAK Bilim ve Toplum Destek Programlarına Katılımı. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 4. Ankara: MEB.
  • Ng, R., Slivitzky, K., Webster, R. & McNally, D. (2019). Extending the science fair project beyond the walls of the gymnasium with the Canadian Science Fair Journal. Communications Biology, 2(367), 1-4. doi: 10.1038/s42003-019-0623-z
  • Okuyucu, M. A. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218. doi: 10.24289/ijsser.545583
  • Ong, K. J., Chou, Y-C. & Yang, D-Y. (2019). The impact of science fair on the students’ engagement, capacity, continuity, and motivation towards science learning. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 9(1), 1-12.
  • Schmidt, K. M. (2014). Science fairs and Science Olympiad: Influence on student science inquiry learning and attitudes toward STEM careers and coursework. Unpublished doctoral dissertation. Northern Illinois University, IL, USA.
  • Sontay, G., Anar, F. & Karamustafaoğlu, O. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarına katılan ortaokul öğrencilerinin bilim fuarı hakkındaki görüşleri. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3(5), 16-28. doi: 10.31458/iejes.423600
  • Soyuçok, H. (2018). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Kapsamında Hazırlanan Fen Projeleri Hakkında Çalışmalara Katılan Farklı Kesimlerin Görüşleri (Ağrı İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Sözer, Y. (2017). TÜBİTAK ortaöğretim proje yarışmasına hazırlanan öğrencilerin proje geliştirme sürecinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 139-158. doi: 10.17679/inuefd.334887
  • Tortop, H. S. (2013a). Bu benim eserim bilim şenliğinin yönetici, öğretmen, öğrenci görüşleri ve fen projelerinin kalitesi odağından görünümü. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 255-308. doi: 10.14520/adyusbd.497
  • Tortop, H. S. (2013b). Science teachers’ views about the science fair at primary education level. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 56-64.
  • Van Eck, R. (2006). The effect of contextual pedagogical advisement and competition on middleschool students’ attitude toward mathematics and mathematics instruction using a computer-based simulation game. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 25(2), 165-195.
  • World Economic Forum. (2018). The Future of Jobs Report 2018. Switzerland, World Economic Forum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ertan Çetinkaya

Selda Ayartepe Bu kişi benim 0000-0002-6302-7011

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, E., & Ayartepe, S. (2020). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Hakkında Öğretmen Görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 159-198.