Out-of-school learning, which refers to educational activities outside formal education environments such as schools, has become popular as a concept that has found its place in national education policies and practices in recent years. There is no research in the literature that focuses on how school administrators subjectively perceive out-of-school learning and how they make sense of out-of-school learning activities carried out through their schools. This research aims to determine school administrators' general views on out-of-school learning and their views on out-of-school learning practices carried out through their schools. This research was designed according to the basic qualitative research design. Data was collected by conducting a focus group interview with the participation of four volunteer secondary school administrators. The interview was conducted online using semi-structured interview questions. The meeting lasted 77 minutes. Content analysis of the transcribed raw data was performed with the help of the Nvivo program. As a result of the research, the data were coded under two main themes: "general views on out-of-school learning" and "out-of-school learning practices". Participants' opinions show that they interpret out-of-school learning as informal activities, different from the content of policy texts. In the research, the most prominent opinions of school administrators regarding out-of-school learning practices are that out-of-school learning activities are restricted for various reasons such as bureaucratic processes, transportation and safety.
out-of-school learning informal education nonformal education
Okul gibi formal eğitim yapılan ortamların dışındaki eğitim öğretim faaliyetlerini ifade eden okul dışı öğrenme, son yıllarda ulusal eğitim politika ve uygulamalarında kendine yer bulmuş bir kavram olarak popüler hale gelmiştir. Literatürde okul yöneticilerinin, öznel olarak, okul dışı öğrenmeyi nasıl algıladıkları ve okulları aracılığıyla gerçekleştirilen okul dışı öğrenme etkinliklerini nasıl anlamlandıklarına odaklanan bir araştırma bulunmamaktadır. Okul yöneticilerinin okul dışı öğrenmeye ilişkin genel görüşleri ile okulları aracılığıyla gerçekleştirilen okul dışı öğrenme pratiklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu araştırma temel nitel araştırma desenine göre tasarlanmış olup dört gönüllü ortaokul yöneticisinin katılımıyla bir odak grup görüşmesi yapılarak veri toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme sorularından yararlanılarak çevrimiçi ortamda yapılan görüşme 77 dakika sürmüştür. Yazılı hale getirilen ham verilerin Nvivo programı yardımıyla içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda veriler “okul dışı öğrenmeye ilişkin genel görüşler” ve “okul dışı öğrenme pratikleri” olmak üzere iki ana tema altında kodlanmıştır. Katılımcıların görüşleri okul dışı öğrenmeleri, politika metinlerinin içeriğinden farklı olarak, daha çok informal etkinlikler olarak anlamlandırdıklarını göstermektedir. Araştırmada okul yöneticilerinin, okul dışı öğrenme pratiklerine ilişkin en çok ön plana çıkan görüşleri okul dışı öğrenme etkinliklerinin bürokratik süreçler, ulaşım, güvenlik gibi çeşitli nedenlerle kısıtlandığı yönündedir.
okul dışı öğrenme informal eğitim nonformal eğitim okul yöneticileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Informal Öğrenme, Okul Dışı Öğrenme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1 |