Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzun Dönem Sporcu Gelişim Modelinin Yüzme Branşında İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 76 - 80, 31.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı Uzun Dönem Sporcu Gelişim Modeli (LTAD) içerisinde yüzme branşının uygulama örneklerini incelemektir. Spor branşlarında Elit spor başarısı elde etmek, fiziksel okuryazarlığı arttırmak, kronik hastalıkların önlenmesi ve gençlerin fiziksel olarak aktif bir yaşam tarzı benimsemesi için LTAD modeli önemli rol oynar. LTAD modeli uzun süreli, sağlıklı ve kalıcı başarıyı hedefleyen bir sporcu gelişim modelidir. Günümüzde Avustralya, Kanada ve İngiltere olmak üzere birçok ülke LTAD modelini kullanmaktadır. LTAD modelinde, sporcuların biyolojik yaşına ve gelişim evrelerine bakılarak sporcu antrenman programları hazırlanır. LTAD modelinde sporcuların biyolojik yaş ve gelişim evreleri göz önünde bulundurularak erken özelleşen ve geç özelleşen branşlara yönelik antrenmanlar planlanarak uygulanır. LTAD modeli erken uzmanlık ve geç uzmanlık branşları olmak üzere 2 gruba ayrılır. LTAD modeli lineer bir şekilde gelişimsel olarak aşamalara ayrılır. Temel olarak her aşama birbiri ile ilişkilidir ve bu aşamalar diğer aşamaların gelişiminden beslenerek devam eder. LTAD modelini kullanan ülkelerdeki antrenörlerin bakış açılarından kaynaklı uygulamada farklılıklar ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Açıkada, C., Hazır, T. (2016). Uzun Süreli Sporcu Gelişim Programları: Hangi Bilimsel Temellere Oturuyor? Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 84-99. DOI: 10.17644/sbd.255156
  • Akgün, N. (1992). Egzersiz Fizyolojisi. 4. Baskı. İzmir: Ege Üniversitesi Basım evi.
  • Alley, R. (2015). Long Term Athlete Development. Erişim adresi https://quidditchcanada.usetopscore.com/en_ca/p/sport-science-4-long-term-athlete-development
  • Amateur Swimming Association (ASA) (2003). The Swimmer Pathway: Long Term Athlete Development, ASA, Loughborough.
  • Atasoy, H. (2018). Yüzme antrenmanlarının; 8-10 yaş performans grubu yüzücülerinin serbest stil dereceleri ile bazı antropometrik ve motorik özellikler üzerindeki etkisinin incelenmesi, (Yükseklisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul, Türkiye.
  • Balyi, I. (2001). Sport System Building and Long-term Athlete Development in British Columbia. Coaches Report.
  • Balyi, I. ve Hamilton, A. (2004). Long-term Athlete Development: Trainability in Childhood and Adolescence. Olympic Coach.
  • Balyi, I., Way, R. (2016). The Role of Monitoring Growth in Long-Term Athlete Development. Erişim adresi https://sportforlife.ca/wp-content/uploads/2016/11/the-role-of-monitoring-growth-in-dlta.pdf
  • Beaudoin, C., Callary, B., ve Trudeau, F. (2015). Coaches Adoption and Implementation of Sport Canada’s Long-term Athlete Development Model.
  • Bompa, T. (2000). Total Training For Young Champions. USA: Human Kinetics.
  • Dündar, U. (2003). Antrenman Teorisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Eisenmann, J. (2019). LTAD Part 1: Defination and History. Erişim adresi https://blog.voltathletics.com/home/2018/3/19/ltad-part-1-definition-and-history
  • Günay, E. (2008). Düzenli yapılan yüzme antrenmanlarının çocukların fiziksel ve fizyolojik parametreleri üzerine etkisi, (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, Türkiye.
  • Günay, M., Cicioğlu İ. (2001). Spor Fizyolojisi, Ankara: Baran Ofset.
  • Hannah, E. (2019). What is the LTAD model and should you be using it? Erişim adresi https://humankinetics.me/2019/04/12/ltad-model/
  • İkizler, C. (2009). Sporda Sosyal Bilimler. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Lang, M., Light, R. (2010). Interpreting and Implementing the Long Term Athlete Development Model: English Swimming Coaches’ Views on the (Swimming) LTAD in Practice. International Journal of Sports Science & Coaching, 5(3), 389–402. https://doi.org/10.1260/1747-9541.5.3.389.
  • Lloyd, R., Oliver, J. (2012). The Youth Physical Development Model: A New Approach to Long-Term Athletic Development. Strength and Conditioning Journal, 34, 61–72..
  • Lloyd, R.S., Oliver, J.L., Meyers, R.W., Moody, J.A. and Stone, M.H. (2012) 'Long-term athletic development and its application to youth weightlifting', Strength & Conditioning Journal, 34(4), pp.55-66. DOI: 10.1519/SSC.0b013e31825ab4bb.
  • Lloyd, R. S., Cronin, J. B., Faigenbaum, A. D., Haff, G. G., Howard, R., Kraemer, W. J., Micheli, L. J., Myer, G. D., & Oliver, J. L. (2016). National Strength and Conditioning Association Position Statement on Long-Term Athletic Development. Journal of strength and conditioning research, 30(6), 1491–1509. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001387.
  • Mengütay, S. (1997). Okul Öncesi ve İlkokullarda Hareket Gelişimi ve Spor. Yayın No:1. İstanbul: Türkiye Jimnastik Federasyonu Eğitim Komitesi Yayınları.
  • Mengütay, S. (2005). Çocuklarda Hareket Gelişimi ve Spor. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Mirwald, R. L., Baxter-Jones, A. D., Bailey, D. A., & Beunen, G. P. (2002). An assessment of maturity from anthropometric measurements. Medicine and science in sports and exercise, 34(4), 689–694. https://doi.org/10.1097/00005768-200204000-00020.
  • Neyzi, O. ve Saka, N. (1983). Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 3, 1199-1219.
  • Raleigh, V. (2011). Long-term Development in Swimming, Erişim adresi https://www.saintsswimming.com.au/site/user-assets/docs/long-term-swimming-development-model.pdf
  • Ross, T. (2013). Long Term Athlete Development // Foundations & Challenges, Erişim adresi https://sportsscientists.com/2013/02/long-term-athlete-development-foundations-challenges/?doing_wp_cron=1604431926.1390109062194824218750
  • Sevim, Y. (2002). Antrenman Bilgisi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Sport For Life, (2017). Long Term Atlethe Development, Erişim adresi http://sportforlife.ca/wp-content/uploads/2017/04/LTAD-2.1-EN_web.pdf?x96000
  • Spurr, T. (2014). Long Term Athlete Development (LTAD). What is it? and why is it controversial?, Erişim adresi http://www.eatyourselfbrilliant.co.uk/long-term-athlete-development-ltad-what-is-it-and-why-is-it-controversial/
  • Swimming Canada (2015). Long Term Atlethe Development Strategy. Erişim adresi https://www.swimming.ca/content/uploads/2015/06/ltad_en.pdf
  • Şahin, O. (2007). Düzenli egzersiz eğitiminin 12-14 yaş çocukların bazı fiziksel ve fizyolojik parametreleri üzerine etkisinin incelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya, Türkiye.
  • Şen, Y. Z. (1998). 10-14 Yaş Grubu Orta Öğretim Öğrencilerde Üç Aylık Antrenman Programı Sonrasında Temel Motorsal Özelliklerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa, Türkiye.
  • Şentürk, A. (2018). Yaş grubu yüzücülerinde yüzme ekonomisine etki eden fiziksel ve fizyolojik etkenlerin incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, Türkiye.
  • Türkalp, İ. Ö. (2018). Büyükler Kategorisi Sorunsalı, Erişim adresi https://sporbilimleri.com.tr/yayin/buyukler-kategorisi-sorunsali/
  • Wandsworth swimming, WSC. (2020). Athlete Development Support Pathway. Erişim adresi https://uk.teamunify.com/SubTabGeneric.jsp?team=lrwsc&_stabid_=154565
  • Wickel, E. E., Eisenmann, J. C. (2007). Contribution of youth sport to total daily physical activity among 6- to 12-yr-old boys. Medicine and science in sports and exercise, 39(9), 1493–1500. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e318093f56a.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halil Türktemiz 0000-0003-3394-3681

Işık Bayraktar 0000-0003-1001-5348

Halil Orbay Çobanoğlu 0000-0002-1305-9496

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2020
Kabul Tarihi 24 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türktemiz, H., Bayraktar, I., & Çobanoğlu, H. O. (2020). Uzun Dönem Sporcu Gelişim Modelinin Yüzme Branşında İncelenmesi. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 2(2), 76-80.

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter