İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Ontological Approach towards Individual in the Black Novel “Te trataré como a una reina” in the Context of Social Gender and Crime

Yıl 2019, Sayı: 4, 81 - 100, 28.12.2019

Öz

This study will handle Rosa Montero’s, the modern Spanish author, novel
titled “Te trataré como a una reina” with regard to the characters who
ingeniously writes the inner world of the characters and their relationships
with the others as well as integrating the details in their lives with
overwhelming and backbreaking city atmosphere. Such that there are characters
in the novel that cannot succeed in leading their lives as imposed by social
norms and each of whom can be regarded as “abnormal” with regard to those
norms. These characters present important data about the issue of social gender
while they can also be handled with regard to pleasure and desire. In the
study; Deleuze will be the leader for the concept of desire, Foucault for the
concept of pleasure, Spinoza and Nietzsche for the affirmative ideas. Also, the
work is a black novel. So, this study is also going to handle how a crime is
formed in the society. Behaviors, ideas and feelings which are coded as wrong,
bad or inappropriate will be handled in the study by moving them away from
their negative attributions. Diversities and differences regarded as abnormal
will be tried to be handled within the framework of affirmation and
rationalization of the life.

Kaynakça

  • Adler, A. (2003). İnsan Tabiatını Tanıma. (A. Yörükan, çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Ahmed, S. (2017). Duyguların Kültürel Politikası. (S. Komut, çev.). İstanbul: Sel.
  • Butler, J. (2005). İktidarın Psişik Yaşamı: Tabiiyet Üzerine Teoriler. (F. Tütüncü, çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Butler J. (2015). Savaş Tertipleri: Hangi Hayatların Yası Tutulur? (Ş. Öztürk, çev.). İstanbul: Yapı Kredi. Butler, J. (2016). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (B. Ertür, çev.). İstanbul: Metis. Chanter, T. (2009). Psikanalitik ve Post-Yapısalcı Feminizm ve Deleuze. (Z. Direk, çev.). Cogito: Feminizm. Sayı: 58. s. 93-130.
  • Çabuk Kaya, F. D. (2011). Kadın Beyni Erkek Beyni Varsa Eşcinsel Beyni de Var mı? Cogito: Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram. Sayı: 65-66. s. 167-174.
  • Deleuze, G. (1990). Expressionism in Philosophy: Spinoza. (M. Joughin, çev.). New York: Zone Books.
  • Deleuze, G. ve Guattari, F. (2014). Anti-Ödipus: Kapitalizm ve Şizofreni. (F. Ege ve H. Erdoğan ve M. Yiğitalp, çev.). Ankara: BS. Direk, Z. (2013). Queer Kuram ve Cinsiyet Farklılığı. Zeynep Direk Word Press. http://zeynepdirek.wordpress.com//2013/01/04/queer-kuram-ve-cinsiyet adresinden erişilmiştir.
  • Direk, Z. (2018). Cinsel Farkın İnşası. İstanbul: Metis.
  • Durkheim, E. (1982). The Rules of Sociological Method. (W. D. Halls, çev.). New York: Free Press.
  • Esposito, R. (2011). Bíos: Biopolítica y Filosofía. Argentina: Amorrotu Editores.
  • Etchezahar, E. (2014). La constitución social del género desde la perspectiva de la teoría de la identidad social. Ciencia, Docencia, Tecnología. Vol. 25. Núm: 49. Argentina. 128-142.
  • Foucault, M. (2004). Abnormal: Lectures at the Collége de France, 1974-1975. Trans. G. Burchell. New York: Picador.
  • Foucault, M. (2016). Cinselliğin Tarihi. (H. U. Tanrıöver, çev.). İstanbul: Ayrıntı. Foucault, M. (2017). Akıl Hastalığı ve Psikoloji. (E. Bayoğlu, çev.). İstanbul: Ayrıntı. Galán Herrera, J. J. (2008). El canon de la novela negra y policíaca. Tejuelo. Núm: 1. s. 58-74.
  • Grosz, E. (2011). Deneysel Arzu: Queer Öznelliği Yeniden Düşünmek. Cogito: Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram. Sayı: 65-66. s. 7-36.
  • Habip, B. (2015). Freud ve Kadınlık. Cinsiyetli Olmak. İstanbul: YKY. s. 25-34.
  • Kemik, D. (2014). Gilles Deleuze’ün Felsefesi ve Queer Teori: Kadın-Oluş Kavramının Düşündürdükleri. Kaos GL. Sayı: 138. s. 42-47.
  • Kenevir, F. (2015). Suç, Sapma ve Din: Suça Karışan Kadınların Dini Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Dini Araştırmalar Dergisi. Cilt: 18. Sayı: 46. s. 233-249.
  • Kılıç, S. (2013). Deleuze-Guattari Şizoanaliz: Yaratıcı Bir Fark ve Arzu Ontolojisi. Ankara: Sentez. Kristeva. J. (1980). Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York: Columbia University Press.
  • Miranda-Novoa, M. (2012). Diferencia entre la perspectiva de género y la ideología de género. Universidad de la Sabana. Vol. 21. Núm: 2. Chía-Colombia. s. 337-356.
  • Montero, R. (1997). Sana Kraliçeymiş Gibi Davranacağım. (A. Özçelebi, çev.). İstanbul: Can Yayınları. Montero, R. (2007). Te Trataré como a una Reina. Madrid: Seix Barral
  • Nathanson, D. L. (1994). Shame and Pride: Affect, Sex, and the Birth of the Self. New York: W. W. Norton & Company. Nietzsche, F. (2016). İyinin ve Kötünün Ötesinde. (M. Tüzel, çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankarı. Özkazanç, A. (2015). Feminizm ve Queer Kuram. Ankara: Dipnot.
  • Pifarré Clapés, Ll. (2005). El sentimiento de culpa en Freud y Nietzsche. Barcelona: Molera.
  • Rino Ponce, M. M. (2016). La Novela Negra Española. Un Ejemplo Contemporáneo: Dolores Redondo. Universidad de Málaga. Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas. Núm: 14. s. 69-81.
  • Sarıtaş, E. (2016). Normativite, Kırılganlık ve Yas: Judith Butler’ın Düşüncesinde Biyopolitikanın Yeri. Biyopolitika: Foucault’dan Günümüze Biyopolitikanın İzdüşümleri, Cilt II. Ed. Onur Kartal. Ankara: NotaBene. s. 299-325.
  • Saygılıgil, F. (2016). Giriş. Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Ankara: Dipnot. s. 9-16.
  • Spinoza, B. (2016). Etika. (H. Z. Ülken, çev.). Ankara: Dost Kitabevi
  • Swab, D. (2018). Beynimiz Neyse Biz Oyuz. (E. U. Ahkan ve B. S. Haktanır, çev.). Ankara: Akılçelen. Yıldırım, A. (2014). Sosyo-kültürel Yapı ve Suç Olgusu Arasındaki İlişki: Malatya İli Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. Sayı: 16 (özel sayı:1). s. 1-7. Yücefer, H. (2017). Ahlak İçin Başka Bir Soykütük: Deleuze’a Göre Spinoza’nın Pratik Felsefesi. Teorik Bakış: Spinoza. Sayı: 9. s. 75-81.

“SANA KRALİÇEYMİŞSİN GİBİ DAVRANACAĞIM” KARA ROMANINDA BİREY’İN TOPLUMSAL CİNSİYET VE SUÇ AÇISINDAN ONTOLOJİK OLARAK DÜŞÜNÜLMESİ

Yıl 2019, Sayı: 4, 81 - 100, 28.12.2019

Öz

Eserlerinde
karakterlerin iç dünyasını, çevreleriyle olan ilişkisini, yaşamlarındaki
ayrıntıları boğucu ve yıpratıcı şehir atmosferi içerisine yerleştirerek
ustalıkla yazan çağdaş İspanyol yazar Rosa Montero’nun “Te trataré como a una
reina” adlı romanındaki karakterler toplumsal normlar karşısında “anormal” olma
niteliği taşırlar. Toplumsal cinsiyet bağlamında önemli veriler sunarken haz ve
arzu bakımından da ele alınacak bireylerdir. Yalnızlığa itilmiş ve arzularını
hiçbir şekilde yaşayamamış, baskılanmış bir kadın olan Antonia; toplumsal,
ailevi ve ahlaki değerleri tümüyle göz ardı eden, arzularını olduğu gibi
yaşayan Bella; zengin evli kadınlarla aşk maceraları yaşayan ve bu bağlamda
evlilikten uzak duran Antonio çalışmanın örneklendireceği karakterlerdir.
Çalışmada arzu kavramıyla Deleuze; haz kavramıyla Foucault ve olumlama
düşünceleriyle Spinoza ve Nietzsche yönlendirici olacaktır.  Bu bağlamda toplumun uygun görmediği yahut
yanlış ve ahlak dışı olarak addettiği olguların toplumsal cinsiyete yüklenmiş
kodlarla birlikte birey üzerinde yarattığı baskıya değinilirken, kişiye nasıl
olumlayıcı bir şekilde yaklaşılabileceği ele alınacaktır. Aynı zamanda bu
bireyler suç kavramı içerisinde de düşünülecek ve suçun oluşumundaki toplumsal
etmenlerden bahsedilecektir. Bu açıdan eser, kara roman olma özelliği taşır.
Çalışmada; yanlış, kötü, uygunsuz olarak kodlanan davranışlar, düşünceler ve
duygular bu olumsuz sıfatlarından uzaklaştırılarak ele alınacaktır. Anormal
olarak görülen çeşitlilikler ve farklılıklar yaşamı olumlama ve mümkün kılma
çerçevesinde düşünülecektir.

Kaynakça

  • Adler, A. (2003). İnsan Tabiatını Tanıma. (A. Yörükan, çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Ahmed, S. (2017). Duyguların Kültürel Politikası. (S. Komut, çev.). İstanbul: Sel.
  • Butler, J. (2005). İktidarın Psişik Yaşamı: Tabiiyet Üzerine Teoriler. (F. Tütüncü, çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Butler J. (2015). Savaş Tertipleri: Hangi Hayatların Yası Tutulur? (Ş. Öztürk, çev.). İstanbul: Yapı Kredi. Butler, J. (2016). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (B. Ertür, çev.). İstanbul: Metis. Chanter, T. (2009). Psikanalitik ve Post-Yapısalcı Feminizm ve Deleuze. (Z. Direk, çev.). Cogito: Feminizm. Sayı: 58. s. 93-130.
  • Çabuk Kaya, F. D. (2011). Kadın Beyni Erkek Beyni Varsa Eşcinsel Beyni de Var mı? Cogito: Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram. Sayı: 65-66. s. 167-174.
  • Deleuze, G. (1990). Expressionism in Philosophy: Spinoza. (M. Joughin, çev.). New York: Zone Books.
  • Deleuze, G. ve Guattari, F. (2014). Anti-Ödipus: Kapitalizm ve Şizofreni. (F. Ege ve H. Erdoğan ve M. Yiğitalp, çev.). Ankara: BS. Direk, Z. (2013). Queer Kuram ve Cinsiyet Farklılığı. Zeynep Direk Word Press. http://zeynepdirek.wordpress.com//2013/01/04/queer-kuram-ve-cinsiyet adresinden erişilmiştir.
  • Direk, Z. (2018). Cinsel Farkın İnşası. İstanbul: Metis.
  • Durkheim, E. (1982). The Rules of Sociological Method. (W. D. Halls, çev.). New York: Free Press.
  • Esposito, R. (2011). Bíos: Biopolítica y Filosofía. Argentina: Amorrotu Editores.
  • Etchezahar, E. (2014). La constitución social del género desde la perspectiva de la teoría de la identidad social. Ciencia, Docencia, Tecnología. Vol. 25. Núm: 49. Argentina. 128-142.
  • Foucault, M. (2004). Abnormal: Lectures at the Collége de France, 1974-1975. Trans. G. Burchell. New York: Picador.
  • Foucault, M. (2016). Cinselliğin Tarihi. (H. U. Tanrıöver, çev.). İstanbul: Ayrıntı. Foucault, M. (2017). Akıl Hastalığı ve Psikoloji. (E. Bayoğlu, çev.). İstanbul: Ayrıntı. Galán Herrera, J. J. (2008). El canon de la novela negra y policíaca. Tejuelo. Núm: 1. s. 58-74.
  • Grosz, E. (2011). Deneysel Arzu: Queer Öznelliği Yeniden Düşünmek. Cogito: Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram. Sayı: 65-66. s. 7-36.
  • Habip, B. (2015). Freud ve Kadınlık. Cinsiyetli Olmak. İstanbul: YKY. s. 25-34.
  • Kemik, D. (2014). Gilles Deleuze’ün Felsefesi ve Queer Teori: Kadın-Oluş Kavramının Düşündürdükleri. Kaos GL. Sayı: 138. s. 42-47.
  • Kenevir, F. (2015). Suç, Sapma ve Din: Suça Karışan Kadınların Dini Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Dini Araştırmalar Dergisi. Cilt: 18. Sayı: 46. s. 233-249.
  • Kılıç, S. (2013). Deleuze-Guattari Şizoanaliz: Yaratıcı Bir Fark ve Arzu Ontolojisi. Ankara: Sentez. Kristeva. J. (1980). Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York: Columbia University Press.
  • Miranda-Novoa, M. (2012). Diferencia entre la perspectiva de género y la ideología de género. Universidad de la Sabana. Vol. 21. Núm: 2. Chía-Colombia. s. 337-356.
  • Montero, R. (1997). Sana Kraliçeymiş Gibi Davranacağım. (A. Özçelebi, çev.). İstanbul: Can Yayınları. Montero, R. (2007). Te Trataré como a una Reina. Madrid: Seix Barral
  • Nathanson, D. L. (1994). Shame and Pride: Affect, Sex, and the Birth of the Self. New York: W. W. Norton & Company. Nietzsche, F. (2016). İyinin ve Kötünün Ötesinde. (M. Tüzel, çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankarı. Özkazanç, A. (2015). Feminizm ve Queer Kuram. Ankara: Dipnot.
  • Pifarré Clapés, Ll. (2005). El sentimiento de culpa en Freud y Nietzsche. Barcelona: Molera.
  • Rino Ponce, M. M. (2016). La Novela Negra Española. Un Ejemplo Contemporáneo: Dolores Redondo. Universidad de Málaga. Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas. Núm: 14. s. 69-81.
  • Sarıtaş, E. (2016). Normativite, Kırılganlık ve Yas: Judith Butler’ın Düşüncesinde Biyopolitikanın Yeri. Biyopolitika: Foucault’dan Günümüze Biyopolitikanın İzdüşümleri, Cilt II. Ed. Onur Kartal. Ankara: NotaBene. s. 299-325.
  • Saygılıgil, F. (2016). Giriş. Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Ankara: Dipnot. s. 9-16.
  • Spinoza, B. (2016). Etika. (H. Z. Ülken, çev.). Ankara: Dost Kitabevi
  • Swab, D. (2018). Beynimiz Neyse Biz Oyuz. (E. U. Ahkan ve B. S. Haktanır, çev.). Ankara: Akılçelen. Yıldırım, A. (2014). Sosyo-kültürel Yapı ve Suç Olgusu Arasındaki İlişki: Malatya İli Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. Sayı: 16 (özel sayı:1). s. 1-7. Yücefer, H. (2017). Ahlak İçin Başka Bir Soykütük: Deleuze’a Göre Spinoza’nın Pratik Felsefesi. Teorik Bakış: Spinoza. Sayı: 9. s. 75-81.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Nur Gülümser İlker 0000-0002-2151-2289

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İlker, N. G. (2019). “SANA KRALİÇEYMİŞSİN GİBİ DAVRANACAĞIM” KARA ROMANINDA BİREY’İN TOPLUMSAL CİNSİYET VE SUÇ AÇISINDAN ONTOLOJİK OLARAK DÜŞÜNÜLMESİ. Toplum Ve Kültür Araştırmaları Dergisi(4), 81-100.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” (J-SCS) sosyal ve beşeri bilimler alanında yapılan özgün çalışmalara zemin hazırlamayı esas alan disiplinler arası bir akademik dergidir. Sosyal ve beşeri bilimler alanında farklı disiplinlerdeki bağımsız bilim insanlarının birlikteliğiyle 2018 Yılında kurulmuş olan derginin bütün sayılarının elektronik formda yayımlanması kararlaştırılmıştır. Derginin resmi ya da resmi olmayan herhangi bir kurum, kuruluş veya grupla bağı yoktur. Derginin yayımlanması için fikirleri ve emekleriyle destek veren bütün bilim insanlarının ortak maksadı sosyal ve beşeri bilimler sahasında çalışanların akademik gelişimlerine katkıda bulunmakla beraber sosyal ve beşeri bilimlerin topluma daha fazla fayda sağlamaları için yeni imkanlar aramaktır.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi”nin (J-SCS) yayın dili Türkçe ve İngilizce’dir.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” (J-SCS) sadece elektronik ortamda www.toplumvekultur.com ve dergipark.org.tr üzerinden yayımlanır, açık erişim politikasını benimser. Dergi Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez çıkar.

Yayınlar için eser sahiplerinden herhangi bir ücret alınmaz, editörlere, yayın kuruluna ve hakemlere ve eser sahiplerine herhangi bir ücret ödenmez. Dergide yayımlanması için iletişim adresine makale gönderen yazarların telif hakkı ile ilgili bu açıklamayı okuyup onayladığı kabul edilir.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” birinci yazarı “doktor” veya “doktora öğrencisi” unvanına sahip bütün araştırmacıların çalışmalarına açıktır. Birinci yazarı “doktor” veya “doktora öğrencisi” olan makalelerin ikinci, üçüncü ve dördüncü yazarlarının “doktor” veya “doktora öğrencisi” unvanına sahip olması zorunlu değildir. Bir makalede en fazla dört yazar ismi bulunabilir. Yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmış olan makaleler editör incelemesinden geçtikten sonra hakem incelemesine sunulur. Hakemler makalede düzeltme isteyebilir, doğrudan ret veya kabul edebilir. Hakem değerlendirmesi sonu ret edilen makaleler için yazarı tarafından üçüncü bir hakem değerlendirmesi istenebilir, editör bu talebi uygun görürse makale üçüncü bir hakeme gönderilir. İki hakemden birinin kabul, diğerinin ret verdiği durumlarda ise editör makaleyi kabul ya da ret edebilir yahut üçüncü bir hakemden değerlendirme isteyebilir.

Daha önce başka bir yazılı kaynakta yayımlanmış veya değerlendirme aşamasında olan eserler “Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” yayın sürecine kabul edilmezler. Yayımlanan yazılar ile ilgili bütün etik ve yasal sorumluluk yazarlarına aittir.