Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Margaret Atwood'Un Damızlık Kızın Öyküsü Romanında Ataerkil Yapı

Yıl 2022, Sayı: 9, 101 - 117, 30.06.2022
https://doi.org/10.48131/jscs.1094475

Öz

Avcı toplayıcı dönem erkek ile kadın arasında iş bölümünün avcı ve toplayıcı olarak gerçekleştiği bir dönemdir. Sürek avına çıkan erkeklere karşın küçük hayvanları avlayan ve yenebilecek bitkileri toplayan kadınlar toplumda bir iş bölümü gerçekleştirmişlerdir. Avcılığın çoğunlukla başarısızlıkla sonuçlandığı düşünüldüğünde bu dönem aslında ailenin gıda temininin çoklukla kadın tarafından karşılandığı bir dönemdir. Kadın toplayıcılığın yanı sıra bakım görevini de üstlendiğinden toplumun aslında en kritik görevleri bu dönemde onlardadır. Bu durumun doğal sonucu olarak da toplum anaerkil bir yapıda sürmüştür.
İnsanların yerleşik hayata geçmesi ve sonrasında da hayvanların ehlileştirilmesi ile birlikte erkekler tarla ve hayvancılık işlerinin büyük bir kısmını kendi üzerine almış dolayısıyla üretim araçları erkeklerin egemenliğine girmiştir. Bu durum kadının aile ve evle ilgilenmesine neden olmuş kadının alanını kısıtlamış ve toplum anaerkil yapıdan ataerkil yapıya bir dönüşüme uğramıştır.
Sanayi Devrimi ile birlikte yeniden üretime katılmaya başlayan kadınlar ataerkil düzen içerisinde kimliklerini yeniden inşa etmeye ve toplumun sosyal yapısında ve düşüncesinde değişiklik yaratmaya aynı zamanda da kendilerine iş hayatında yer açmaya çalışmışlardır. 18. Yüzyıldan günümüze kadar hakimiyetini devam ettiren ataerkil yapı içerisinde kadınların toplumsal, sosyal, ekonomik ve yasal haklarını kazanma mücadeleleri de kesintisiz olarak devam etmektedir. Margaret Atwood The Handmaid’s Tale adlı distopik romanında ataerkil yapı içerisinde kadını, toplumsal cinsiyeti ve kültürel dogmaları ele almaktadır. Roman, Gilead Cumhuriyeti’nde kadının toplumdaki yerini, ataerkil yapıyı ele almakta ve bunun eleştirisini yapmaktadır. Bu çalışmada Atwood’un The Handmaid’s Tale adlı eserinde ataerkil yapının kadına nasıl bir rol biçtiği ve bu ataerkil yapıda kadının nasıl kültürel kalıplar içerisine sıkıştırıldığı detaylı olarak incelenecektir.

Kaynakça

  • Adelman, R. (2021, June 23). Barren Women in the Bible. March 19, 2022 tarihinde The Shalvi/Hyman Encyclopedia of Jewish Women: https://jwa.org/encyclopedia/article/barren-women-in-the-bible adresinden alındı
  • Atwood, M. (1986). The Handmaid's Tale. New York: Anchor Books.
  • Aytan, O. A. (2021). Hareketli Avcı-Toplayıcı Grupların Yaşam Biçimiyle Yerleşik Çiftçi Toplulukların Yaşam Biçim Arasındaki İnsan-Mekan İlişkisinin Mukayesesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 979-1012.
  • Barnard, A. (2011). Social Anthropology and Human Origins. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Berktay, F. (2010). Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bloom, H. (2004). Bloom's Guides Margaret Atwood's The Handmaid’s Tale. New York: Infobase Publishing.
  • Braidwood, R. J. (2008). Tarih Öncesi İnsanları. (B. Altınok, Trans.) İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
  • Childe, V. G. (2009). Tarihte Neler Oldu? (M. Tunçay, & A. Şenel, Trans.) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Diakov, V., & Kovalev, S. (2014). İlkçağ Tarihi - 1. (Ö. İnce, Trans.) İstanbul: Yordam Kitap.
  • Erdem, E. (2019). Eril Tahakkümün Distopyası Damızlık Kızın Öyküsünün Söylem Analizi. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi(3), 30-48.
  • Goldblatt, P. F. (1999). Reconstructing Margaret Atwood's Protagonists. World Literature Today, 73(2), 275-282.
  • Günsberg, M. (1994). Patriarchal Representations: Gender and Discourse in Pirandello’s Theatre. Oxford: Berg Publishers.
  • Kılıç, Z. (1998). Cumhuriyet Türkiye’sinde Kadın Hareketine Genel Bir Bakış. A. B. Hacımirzaoğlu içinde, 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler (s. 347-360). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • MacKinnon, C. A. (1982). Feminism, Marxism, Method, and the State: An Agenda for Theory. Signs, 7(3), 515-544.
  • Macpherson, H. S. (2010). The Cambridge Introduction to Margaret Atwood. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özçatal, E. Ö. (2011). Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39.
  • Özveri, D. (2009). Feminist Teorinin Gelişimi Sürecinde Uluslararası İlişkilere Bakışı Üzerine Kısa Bir Değerlendirme. H. Çomak içinde, Uluslararası İlişkilere Giriş: Teorik Bakış (s. 205-216). Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Paglia, C. (2004). Cinsel Kimlikler Nefertiti'den Emily Dickinson'a Sanat ve Çöküş. (D. Atay, Trans.) Ankara: Epos Yayınları.
  • Palumbo, A. M. (2000). On The Border: Margaret Atwood's Novels. In R. M. Nischik, Margaret Atwood: Works and Impact (pp. 73-86). New York: Camden House.
  • Savran, G. A., & Demiryontan, N. T. (2016). Kadının Görünmeyen Emeği. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Tanıyan, R. Ö. (2012). A Heteropian Novel: Atwood’s The Handmaid’s Tale. Cankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 9(2), 251-259.
  • Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler, 3(5), 163-175.
  • Tennant, C. (2019). Religion in The Handmaid's Tale A Brief Guide. Minneapolis: Fortress Press.

THE PATRIARCHAL STRUCTURE IN MARGARET ATWOOD’S NOVEL, THE HANDMAID’S TALE

Yıl 2022, Sayı: 9, 101 - 117, 30.06.2022
https://doi.org/10.48131/jscs.1094475

Öz

Back in the old days, the hunting and gathering period shaped the division of labor between men and women, the former being hunters, and the latter gatherers. While men were engaged in battue, i.e. herd hunting, women mostly hunted small animals and gathered plants to share tasks in society. Considering that battue often ended in failure, this period was indeed a time when mostly women covered their family’s food supply. Since women took on the task of care as well as gathering, they essentially had the most critical tasks of society during this period. As a natural consequence of this situation, society had a matriarchal structure.
With the transition to a sedentary life and the subsequent domestication of animals, men took over most of the farming and livestock work on themselves. Thus, the means of production came under the rule of men. This led women to take care of their family and home, and restricted women’s space. Therefore, society underwent a transformation from a matriarchal to a patriarchal structure.
On the other hand, women started to take their place in production again with the effect of the Industrial Revolution. They endeavored to rebuild their identity in the patriarchal order, to create a change in the social structure and thinking of society, as well as to make room for themselves in working life. Yet, from the 18th century onwards, the patriarchal social structure has maintained its dominance. In this social order, women’s struggle for social, economic and legal rights has been continuing without interruption. In her dystopian novel, The Handmaid’s Tale, Margaret Atwood addresses women’s issues, gender and cultural dogmas in patriarchal social structure. The novel investigates the place of women in society in the Republic of Gilead, as well as the patriarchal structure in a critical manner. In this context, this study is designed to explore the type of role that patriarchy casts for women in Atwood’s work, The Handmaid’s Tale, and to elaborate on how women are pressured by cultural patterns in this patriarchal structure.

Kaynakça

  • Adelman, R. (2021, June 23). Barren Women in the Bible. March 19, 2022 tarihinde The Shalvi/Hyman Encyclopedia of Jewish Women: https://jwa.org/encyclopedia/article/barren-women-in-the-bible adresinden alındı
  • Atwood, M. (1986). The Handmaid's Tale. New York: Anchor Books.
  • Aytan, O. A. (2021). Hareketli Avcı-Toplayıcı Grupların Yaşam Biçimiyle Yerleşik Çiftçi Toplulukların Yaşam Biçim Arasındaki İnsan-Mekan İlişkisinin Mukayesesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 979-1012.
  • Barnard, A. (2011). Social Anthropology and Human Origins. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Berktay, F. (2010). Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bloom, H. (2004). Bloom's Guides Margaret Atwood's The Handmaid’s Tale. New York: Infobase Publishing.
  • Braidwood, R. J. (2008). Tarih Öncesi İnsanları. (B. Altınok, Trans.) İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
  • Childe, V. G. (2009). Tarihte Neler Oldu? (M. Tunçay, & A. Şenel, Trans.) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Diakov, V., & Kovalev, S. (2014). İlkçağ Tarihi - 1. (Ö. İnce, Trans.) İstanbul: Yordam Kitap.
  • Erdem, E. (2019). Eril Tahakkümün Distopyası Damızlık Kızın Öyküsünün Söylem Analizi. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi(3), 30-48.
  • Goldblatt, P. F. (1999). Reconstructing Margaret Atwood's Protagonists. World Literature Today, 73(2), 275-282.
  • Günsberg, M. (1994). Patriarchal Representations: Gender and Discourse in Pirandello’s Theatre. Oxford: Berg Publishers.
  • Kılıç, Z. (1998). Cumhuriyet Türkiye’sinde Kadın Hareketine Genel Bir Bakış. A. B. Hacımirzaoğlu içinde, 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler (s. 347-360). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • MacKinnon, C. A. (1982). Feminism, Marxism, Method, and the State: An Agenda for Theory. Signs, 7(3), 515-544.
  • Macpherson, H. S. (2010). The Cambridge Introduction to Margaret Atwood. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özçatal, E. Ö. (2011). Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39.
  • Özveri, D. (2009). Feminist Teorinin Gelişimi Sürecinde Uluslararası İlişkilere Bakışı Üzerine Kısa Bir Değerlendirme. H. Çomak içinde, Uluslararası İlişkilere Giriş: Teorik Bakış (s. 205-216). Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Paglia, C. (2004). Cinsel Kimlikler Nefertiti'den Emily Dickinson'a Sanat ve Çöküş. (D. Atay, Trans.) Ankara: Epos Yayınları.
  • Palumbo, A. M. (2000). On The Border: Margaret Atwood's Novels. In R. M. Nischik, Margaret Atwood: Works and Impact (pp. 73-86). New York: Camden House.
  • Savran, G. A., & Demiryontan, N. T. (2016). Kadının Görünmeyen Emeği. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Tanıyan, R. Ö. (2012). A Heteropian Novel: Atwood’s The Handmaid’s Tale. Cankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 9(2), 251-259.
  • Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler, 3(5), 163-175.
  • Tennant, C. (2019). Religion in The Handmaid's Tale A Brief Guide. Minneapolis: Fortress Press.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kuzey Amerika Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gonca Genç 0000-0001-9405-8518

Erken Görünüm Tarihi 19 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Genç, G. (2022). THE PATRIARCHAL STRUCTURE IN MARGARET ATWOOD’S NOVEL, THE HANDMAID’S TALE. Toplum Ve Kültür Araştırmaları Dergisi(9), 101-117. https://doi.org/10.48131/jscs.1094475

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” (J-SCS) sosyal ve beşeri bilimler alanında yapılan özgün çalışmalara zemin hazırlamayı esas alan disiplinler arası bir akademik dergidir. Sosyal ve beşeri bilimler alanında farklı disiplinlerdeki bağımsız bilim insanlarının birlikteliğiyle 2018 Yılında kurulmuş olan derginin bütün sayılarının elektronik formda yayımlanması kararlaştırılmıştır. Derginin resmi ya da resmi olmayan herhangi bir kurum, kuruluş veya grupla bağı yoktur. Derginin yayımlanması için fikirleri ve emekleriyle destek veren bütün bilim insanlarının ortak maksadı sosyal ve beşeri bilimler sahasında çalışanların akademik gelişimlerine katkıda bulunmakla beraber sosyal ve beşeri bilimlerin topluma daha fazla fayda sağlamaları için yeni imkanlar aramaktır.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi”nin (J-SCS) yayın dili Türkçe ve İngilizce’dir.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” (J-SCS) sadece elektronik ortamda www.toplumvekultur.com ve dergipark.org.tr üzerinden yayımlanır, açık erişim politikasını benimser. Dergi Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez çıkar.

Yayınlar için eser sahiplerinden herhangi bir ücret alınmaz, editörlere, yayın kuruluna ve hakemlere ve eser sahiplerine herhangi bir ücret ödenmez. Dergide yayımlanması için iletişim adresine makale gönderen yazarların telif hakkı ile ilgili bu açıklamayı okuyup onayladığı kabul edilir.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” birinci yazarı “doktor” veya “doktora öğrencisi” unvanına sahip bütün araştırmacıların çalışmalarına açıktır. Birinci yazarı “doktor” veya “doktora öğrencisi” olan makalelerin ikinci, üçüncü ve dördüncü yazarlarının “doktor” veya “doktora öğrencisi” unvanına sahip olması zorunlu değildir. Bir makalede en fazla dört yazar ismi bulunabilir. Yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmış olan makaleler editör incelemesinden geçtikten sonra hakem incelemesine sunulur. Hakemler makalede düzeltme isteyebilir, doğrudan ret veya kabul edebilir. Hakem değerlendirmesi sonu ret edilen makaleler için yazarı tarafından üçüncü bir hakem değerlendirmesi istenebilir, editör bu talebi uygun görürse makale üçüncü bir hakeme gönderilir. İki hakemden birinin kabul, diğerinin ret verdiği durumlarda ise editör makaleyi kabul ya da ret edebilir yahut üçüncü bir hakemden değerlendirme isteyebilir.

Daha önce başka bir yazılı kaynakta yayımlanmış veya değerlendirme aşamasında olan eserler “Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” yayın sürecine kabul edilmezler. Yayımlanan yazılar ile ilgili bütün etik ve yasal sorumluluk yazarlarına aittir.