Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A REVOLUTIONARY WOMAN POET IN THE 19TH CENTURY AMERICAN POETRY: GENDER ROLES IN THE POEMS OF EMILY DICKINSON

Yıl 2024, Sayı: 14, 58 - 73, 29.12.2024
https://doi.org/10.48131/jscs.1562803

Öz

Emily Dickinson is one of the most famous poets of nineteenth-century American literature. Although she is remembered as an American woman poet who wore white and locked herself in her room and wrote poems, Dickinson also inspired other poets in American literature with her poetry. In addition, her support for the feminist women's movement that emerged in the nineteenth century is evident in her poetry. Themes such as identity, self-expression, and social expectations are prominent throughout her poetry. However, the aim of this article is to examine how Dickinson's poetry, with reference to the feminist movement that emerged in the nineteenth century, attempts to subvert gender roles through the language she uses in her poetry, her harsh criticism of the traditional institution of marriage, and finally, how the tasks attributed to women and perceived by the patriarchal order as “unimportant” household chores are transformed into creative acts by women. In addition, as Dickinson exemplifies many times in her poems, tasks such as sewing and embroidery, which are considered unimportant or despised by patriarchal male discourse, appear in her poems as one of the most important examples of women's creative power and the power to make something out of nothing. In conclusion, this article aims to analyze Dickinson's unique observation of women's culture and her unique reflection on nineteenth-century gender roles in her poetry.

Kaynakça

  • Altuğ, Z. A. (2003). Selling remedies for feminine fear. The Journal of American Culture and Literature, Shadows that Stalk: Representations of Fear in American Culture and Literature. Baldi, S. (1960). The poetry of Emily Dickinson (1956). The Sewanee Review, 68(3), 438–449. https://www.jstor.org/stable/27540600
  • de Beauvoir, S. (1953). The second sex. Knopf.
  • Boisseau, M. (2001). The industry of Emily Dickinson. The Kenyon Review, 23(1), 178-187. http://www.jstor.org/stable/4338185
  • Dickinson, E. (2009). Rütbesi: yalınayak: Emily Dickinson’ın şiirlerinden seçmeler. (Ayşe Lahur Kırtunç, Çev.). Eflatun Yayınevi.
  • Gilbert, S. M., & Gubar, S. (1979). The madwoman in the attic: the woman writer and the nineteenth-century literary imagination. Yale University Press.
  • Glover, M. (2017). I’m ceded: sexual, social and gender role rebellion in the poems of Emily Dickinson. Articulāte, 10, 7–13. http://digitalcommons.denison.edu/articulate/vol10/iss1/2
  • Kırtunç, A. L. (2000). İğnem ipliğim diktiğim kimliğim. Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Kornfeld, S. (2022, July 25). The prowling bee: blogging all the poems of Emily Dickinson. Blogspot. http://bloggingdickinson.blogspot.com/2022/07/dont-put-up-my-thread-needle.html
  • Platon. (2006). Devlet. (S. Eyüboğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Reynolds, D. S. (1988). Beneath the American Renaissance: the subversive imagination in the age of Emerson and Melville. Harvard University Press.
  • Wilner, E. (1971). The poetics of Emily Dickinson. ELH, 38(1), 126–154. https://www.jstor.org/stable/2872366 Wollstonecraft, M. (2007). Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. (Deniz Hakyemez, Çev.). İş Bankası Kültür Yayınları.

19. YÜZYIL AMERİKAN ŞİİRİNDE DEVRİMCİ BİR KADIN ŞAİR: EMİLY DİCKİNSON ŞİİRLERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ

Yıl 2024, Sayı: 14, 58 - 73, 29.12.2024
https://doi.org/10.48131/jscs.1562803

Öz

Emily Dickinson on dokuzuncu yüzyıl Amerikan edebiyatının en ünlü şairlerinden biridir. Her ne kadar kendisi beyazlar giyen ve kendisini odasına kapatıp şiirler yazan bir Amerikalı kadın şair olarak hatırlansa da, Dickinson aynı zamanda yazdığı şiirler ile Amerikan edebiyatında başka şairlere ilham olmuştur. Bunun yanı sıra, yazdığı şiirler ile on dokuzuncu yüzyılda ortaya çıkan feminist kadın hareketine de verdiği destek şiirlerinde fark edilir. Şiirlerinin genelinde kimlik, kendini ifade etme, toplumsal beklentiler gibi temalar ön plana çıkar. Ancak, bu makalenin amacı, Dickinson şiirlerinde on dokuzuncu yüzyılda ortaya çıkan feminist harekete referansla, toplumsal cinsiyet rollerini şiirlerinde kullandığı dil ile toplumsal cinsiyet rollerini yıkmaya çalışması, geleneksel evlilik kurumunu sert bir şekilde eleştirmesi ile ve son olarak kadınlara atfedilen ve patriarkal düzen tarafından “önemsiz” ev işleri olarak algılanan görevlerin kadınlar tarafından nasıl da yaratıcı bir eyleme dönüştüğünü irdelemektir. Bunun yanı sıra, Dickinson’ın şiirlerinde pek çok kez örneklendirdiği gibi patriarkal erkek söylem tarafından önemsiz ya da hor görülen dikiş-nakış gibi işlerin, kadının yaratıcı ve yoktan var etme gücünü gösteren en önemli örneklerden biri olarak şiirlerinde karşımıza çıkar. Sonuç olarak bu makalenin amacı, Dickinson’ın kadın kültürünü eşsiz bir şekilde gözlemleyip, eşsiz bir şekilde şiirlerine yansıtan Dickinson’ın on dokuzuncu yüzyıl toplumsal cinsiyet rolleri hakkında eleştirisini gözler önüne sermektir.

Kaynakça

  • Altuğ, Z. A. (2003). Selling remedies for feminine fear. The Journal of American Culture and Literature, Shadows that Stalk: Representations of Fear in American Culture and Literature. Baldi, S. (1960). The poetry of Emily Dickinson (1956). The Sewanee Review, 68(3), 438–449. https://www.jstor.org/stable/27540600
  • de Beauvoir, S. (1953). The second sex. Knopf.
  • Boisseau, M. (2001). The industry of Emily Dickinson. The Kenyon Review, 23(1), 178-187. http://www.jstor.org/stable/4338185
  • Dickinson, E. (2009). Rütbesi: yalınayak: Emily Dickinson’ın şiirlerinden seçmeler. (Ayşe Lahur Kırtunç, Çev.). Eflatun Yayınevi.
  • Gilbert, S. M., & Gubar, S. (1979). The madwoman in the attic: the woman writer and the nineteenth-century literary imagination. Yale University Press.
  • Glover, M. (2017). I’m ceded: sexual, social and gender role rebellion in the poems of Emily Dickinson. Articulāte, 10, 7–13. http://digitalcommons.denison.edu/articulate/vol10/iss1/2
  • Kırtunç, A. L. (2000). İğnem ipliğim diktiğim kimliğim. Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Kornfeld, S. (2022, July 25). The prowling bee: blogging all the poems of Emily Dickinson. Blogspot. http://bloggingdickinson.blogspot.com/2022/07/dont-put-up-my-thread-needle.html
  • Platon. (2006). Devlet. (S. Eyüboğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Reynolds, D. S. (1988). Beneath the American Renaissance: the subversive imagination in the age of Emerson and Melville. Harvard University Press.
  • Wilner, E. (1971). The poetics of Emily Dickinson. ELH, 38(1), 126–154. https://www.jstor.org/stable/2872366 Wollstonecraft, M. (2007). Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. (Deniz Hakyemez, Çev.). İş Bankası Kültür Yayınları.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kuzey Amerika Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özlem Karagöz Gümüşçubuk 0000-0002-3214-9446

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2024
Kabul Tarihi 8 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Karagöz Gümüşçubuk, Ö. (2024). 19. YÜZYIL AMERİKAN ŞİİRİNDE DEVRİMCİ BİR KADIN ŞAİR: EMİLY DİCKİNSON ŞİİRLERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. Toplum Ve Kültür Araştırmaları Dergisi(14), 58-73. https://doi.org/10.48131/jscs.1562803

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” (J-SCS) sosyal ve beşeri bilimler alanında yapılan özgün çalışmalara zemin hazırlamayı esas alan disiplinler arası bir akademik dergidir. Sosyal ve beşeri bilimler alanında farklı disiplinlerdeki bağımsız bilim insanlarının birlikteliğiyle 2018 Yılında kurulmuş olan derginin bütün sayılarının elektronik formda yayımlanması kararlaştırılmıştır. Derginin resmi ya da resmi olmayan herhangi bir kurum, kuruluş veya grupla bağı yoktur. Derginin yayımlanması için fikirleri ve emekleriyle destek veren bütün bilim insanlarının ortak maksadı sosyal ve beşeri bilimler sahasında çalışanların akademik gelişimlerine katkıda bulunmakla beraber sosyal ve beşeri bilimlerin topluma daha fazla fayda sağlamaları için yeni imkanlar aramaktır.