Amaç: Bu araştırma, Sağlık Bilimleri ve Hemşirelik Fakültesi öğrencilerinin COVID-19 tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın örneklemini Türkiye’nin doğusunda bulunan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri ve Hemşirelik Fakültesi’nde 2020-2021 eğitim-öğretim yılına kayıt yaptırarak lisans öğrenimi alan 301 öğrenci oluşturdu. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “COVID-19 Tükenmişliği Ölçeği” kullanılarak online Google Forms aracılığı ile toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin (sayı, yüzde dağılımı, ortalama, standart sapma) yanı sıra, Bağımsız gruplarda t-test, Tek yönlü varyans analizi, Mann-Whitney-U testi, Tukey testi ve Kruskal Wallis testleri kullanıldı.
Bulgular: Yaş ortalamaları 19.41±0.91 olan öğrencilerin %79.1’i kız, %29.9’u erkektir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %13’ü Ebelik, %15.9’u Odyoloji, %16.9’u Çocuk Gelişimi, %18.9’u FTR ve %35.2’si Hemşirelik bölümünü okumaktadır. %78’i çekirdek aile yapısına sahip olan öğrencilerin %94.4’ünün herhangi bir kronik rahatsızlığı bulunmamaktadır. Öğrencilerin %82.1’i henüz COVID-19 geçirmemiş olup %26’sı COVID-19’dan dolayı yakınlarından bir kayıp yaşamıştır. Öğrencilerin COVID-19 Tükenmişliği Ölçeği’nden aldıkları puan ortalaması 28.76±8.66’dır. Öğrencilerin COVID-19 sürecinde yaşadığı yer, aile tipi, ekonomik durumu ve COVID-19 tanı alma durumları COVID-19 tükenmişlik düzeylerini etkilemektedir (p<0,05).
Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmada, öğrencilerin COVID-19 tükenmişlik düzeylerinin ortalamanın biraz üstünde olduğu ve bu süreçte kırsal bölge ve geniş bir aile ortamında yaşamaları, düşük ekonomik düzeye sahip olmaları ve COVID-19 tanı alma durumları COVID-19 tükenmişlik düzeylerini arttırmada risk faktörü olabileceği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin tükenmişlik düzeylerini azaltmada bu risk faktörleri nedenlerinin irdelenmesi bu kapsamda başa çıkma stratejileri geliştirilerek korucuyucu müdahale programlarının oluşturulması önerilmektedir.
Aim: This research was carried out to determine the COVID-19 burnout and the affecting factors of students in the Faculty of Health Sciences and Nursing.
Method: The sample of this cross-sectional and descriptive study consisted of consisted of 301 undergraduate students enrolled in the 2020-2021 academic year at the Faculty of Health Sciences and Nursing of a university located in the east of Turkey. Data were collected via online collected Google Forms using the "Personal Information Form" and the "COVID-19 Burnout Scale". In the analysis of the data, in addition to descriptive statistics (number, percentage distribution, mean, standard deviation), Independent groups t-test, One-way analysis of variance, Mann-Whitney-U test, Tukey test and Kruskal Wallis tests were used.
Results: Of the students whose mean age is 19.41 ± 0.91, 79.1% are girls and 29.9% are boys. The students participating in the research; 13% of the students are in Midwifery, 15.9% are in Audiology, 16.9% are in Child Development, 18.9% are in FTR, 35.2% are in Nursing. 78% of students with nuclear family structure, 94.4% do not have any chronic diseases. 82.1% of the students have not had COVID-19 yet, and 26% have experienced a loss from their relatives due to COVID-19. The average score of the students from the COVID-19 Burnout Scale is 28.76±8.66. The place where students live during the COVID-19 process, their family type, their economic situation and their diagnosis of COVID-19 affect their COVID-19 burnout (p<0.05).
Conclusions and Suggestions: In this study, it was concluded that the COVID-19 burnout levels of the students were slightly above the average, and that they lived in a rural area and a large family environment, had a low economic level, and were diagnosed with COVID-19 may be risk factors for increasing the level of COVID-19 burnout. It is recommended to examine the causes of these risk factors in reducing students' burnout levels, and to develop preventive intervention programs by developing coping strategies in this context.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.