Pediatri Hemşirelerinin Danışmanlık ve İletişim Becerileri ile Mesleki Öz Yeterlilikleri Arasındaki İlişki
Yıl 2022,
, 351 - 362, 29.08.2022
Merve Koyun
,
Esra Tural Büyük
,
Nihal Ünaldı Baydın
,
Emel Odabaşoğlu
Öz
Amaç: Türkiye’nin Kuzey Bölgesinde çalışan pediatri hemşirelerinin danışmanlık ve iletişim becerileri ile mesleki öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir çalışmadır. Pediatri alanında en az bir yıl çalışan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 178 hemşire örneklemi oluşturmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelerde Danışmanlık Becerileri Ölçeği, letişim Becerileri Envanteri ve Hemşirelik Mesleği Öz Yeterlilik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelerin danışmanlık becerileri ölçeği toplam puan ortalamaları 40.60±7.43, iletişim becerileri toplam puan ortalamaları 155.39±13.05 ve Mesleki Öz Yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalamaları ise 67.31±7.89’dır. Hemşirelerin danışmanlık, İletişim becerileri toplam puanları ve zihinsel, duygusal, davranışsal alt boyutları ile hemşirelik mesleği öz yeterlilik toplam puanı, hasta bakımının niteliği ve mesleki durumlar alt boyutları puanları arasında pozitif yönde ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Çalışma sonucuna göre danışmanlık ve iletişim becerileri iyi olan kişilerin mesleki öz yeterliliklerinin yüksek olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Akcan, F., Ozsoy, S., Ergul, Ş. (2006). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan ebe ve hemşirelerin danışmanlık becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,9(4), 10-21.
- Alavi, A., Zargham-Boroujeni, A., Yousefy, A., Bahrami, M. (2017). Altruism, the values dimension of caring selfefficacy concept in Iranian pediatric nurses. J Edu Health Promot, 6, 8.
- Atasayi, M., Yildiz, E. (2018). Birinci basamakta çalışan hemşirelerin iletişim becerileri ile mesleki doyumları
arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg,11(1), 38-49
- Avci, I.A., Kumcagiz H. (2019). Hemşirelerde danışmanlık becerileri ölçeği’ni (hdbö) geliştirilmesi: geçerlik ve
güvenirlik çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,20 (Özel Sayı),1-12.
- Aydogan A., Ozkan B. (2020). Hemşirelerin iletişim becerileri ve öfke yönetimlerinin belirlenmesi. ACU Sağlık Bil
Derg, 11(3), 458-463.
- Bahceci, M.H., Celebioglu, A. (2017). Yenileme eğitiminin çocuk hemşirelerinin rol ve işlevlerini gerçekleştirme
durumlarına etkisi. J Pediatr Res, 4(3),130-6.
- Caliskan, B.B., Ozkan, B. (2020). Hematoloji kliniğinde çalışan hemşirelerin iletişim ve empati becerilerinin
değerlendirilmesi. Journal of Medical Sciences, 1(2), 39-49.
- Caruso, R., Pittella, F., Zaghini, F., Fida, R., Sili, A. (2016). Development and validation of the Nursing Profession SelfEfficacy Scale. Int Nurs Rev, 63, 455–64.
- Cetiner, M.S. (2017). Servis sorumlu hemşirelerinin iletişim beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. İstanbul:
İstanbul Medipol Üniveritesi.
- Cho, M.J., Sung, M.H. (2018). Impact of role conflict, self-efficacy, and resilience on nursing task performance
of emergency department nurses. Korean Journal of Occupational Health Nursing, 27(1), 59-66. https://doi.
org/10.5807/kjohn.2018. 27.1.59
- Erci, B., Cokbekler, N., Isik, K. (2017). Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim
becerilerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Derg, 7(1), 49-53.
- Ersanli, K., Balci, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10, 7-12.
- Fukada, M. (2018). Nursing competency: definition, structure and development. Yonago Acta Med,61(1),1-7.
doi:10.33160/yam.2018.03.00
- Fulleman, D., Jenny, G.J., Brauchil, R., Bauer, G.F. (2015).The key role of shared participation in changing occupational self- efficacy through stress management courses. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 88, 490-510.
- Geduk, E.A. (2018). Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. HSP, 5 (2), 253-258.
- Han, A.L., & Kwon, S.H. (2016). Effects of self-leadership and selfefficacy on nursing performance of nurses
working in longterm care hospitals. Journal of Korean Gerontological Nursing,18(1), 12-21.
- Jeeza, H., Hongkrailert, N., Sillabutra, J. (2015). Effect of efficacy on nursing performance in Indira Gandhi Memorial Hospital, Maldives. J Pub Health Dev, 13, 33–44.
- Karami, A., Farokhzadian, J., Foroughameri, G. (2017). Nurses’ professional competency and organizational
commitment: Is it important for human resource management? PLOS ONE, 12(11) doi:10.1371/journal.
pone.0187863
- Karadag, M., Isik, O., Cankul, I.H., Abuhanoğlu, H. (2015). Evaluatıon of communıcatıon skılls of physıcıans and
nurses. Journal of Gazi University Faculty of Economics and Administrative Sciences,17,160-79.
- Kocak, M.Y. & Buyukyilmaz, F. (2019). Hemşirelerin öz-yeterlilik algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. JAREN, 5(3), 169-177.
- Kumcagız, H., Yılmaz, M., Celik, B.S., Avci, I.A. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp
Dergisi, 38, 49-56.
- Kucukoglu, S., Kose, S., Aytekin, A., Taskiran, N. (2018). Determination of effective speech skills of pediatric nurses and affecting factors. J Pediatr Res, 5(2), 65-70.
- Leal-Costa, C., Tirado González, S., Ramos-Morcillo, A.J., Ruzafa-Martínez, M., Díaz Agea, J.L., van-der Hofstadt
Román, C.J. (2020). Communication skills and professional practice: does it increase self-efficacy in nurses?
Frontiers in Psychology,11. doi:10.3389/fpsyg.2020.01169
- Logsdon, M.C., Foltz, M.P., Scheetz, J., Myers, J.A. (2010). Self-efficacy and postpartum depression teaching
behaviors of hospital-based perinatal nurses. J Perinat Educ, Fall, 19(4),10-6. doi: 10.1624/105812410X530884.
PMID: 21886417; PMCID: PMC2981184.
- Meydan, B. (2014). Psikolojik danışman adaylarına psikolojik danışma becerilerinin kazandırılması: karşılaştırmalı bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 110-123.
- Mohammadi, G., Sheikholeslami, F., Mitra Chehrzad, M., Kazemnezhad Leili, E. (2020). The relationship between communication skills and early maladaptive schemas in pediatric nurses. J Holist Nurs Midwifery, 30(4), 240-246. doi: 10.32598/ jhnm.30.4.2021
- Ozlu, Z.K., Eskici, V., Gumuş, K., Yayla, A., Ozlu, L., Aksoy, D., et al. (2016). Acil birimlerde çalışan hemşirelerin iletişim becerileri ve empati düzeylerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 8, 52-71.
- Rizany, I., Hariyati, T.S., Handayani, H. (2018). Factors that affect the development of nurses’ competencies: a
systematic review. Enferm Clin, 28(1), 154-7.
- Sahin, A.Z., Ozdemir, F.K. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. JAREN,1(1),1-7.
- Sezgin, E.E. & Dusukcan, M. (2020). Hemşirelerin öz yeterlilik inanç düzeylerinin performansları üzerindeki etkisi:
- Elazığ ili örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1689-1702.
- Toruner, E.K.& Buyukgonenc, L. (2017). Çocuk Sağlığı Hemşireliği Temel Yaklaşımları. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi.
- Tsai, C.W., Tsai, S.H., Chen, Y., Lee, W.L. (2014). A study of nursing competency, career self-efficacy and professional commitment among nurses in Taiwan. Contemporary Nurse, 49 (1).
- Tuncer, M. & Demiralp, M. (2016). Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerde duygusal zekâ ve iletişim becerileri ilişkisi: Çok merkezli bir çalışma. TAF Preventive Medicine Bulletin, 75(5), 389-395.
- Vicdan A.K. & Tastekin, A. (2019). Hemşirelik mesleği öz yeterlik ölçeği’ni türkçeye uyarlama çalışması. ACU Sağlık Bil Derg, 10(3), 504-510.
The Relationship Between Counseling and Communication Skills of Pediatric Nurses and Their Self-Efficacy
Yıl 2022,
, 351 - 362, 29.08.2022
Merve Koyun
,
Esra Tural Büyük
,
Nihal Ünaldı Baydın
,
Emel Odabaşoğlu
Öz
Aim: This study was carried out to determine the relationship between counseling and communication skills of the pediatric nurses working in the northern region of Turkey and their professional self-efficacy.
Method: This was a descriptive and cross-sectional study. 178 Nurses with working in the field of pediatrics who approved of participating in this research constituted the sample of the study. Data were collected by using Personal Information Form, Counseling Skills in Nurses Scale, Communication Skills Inventory and The Nursing Profession Self-Efficacy Scale.
Results: Mean score of the nurses from counseling skills scale was found to be 40.60±7.43 and mean total score from communication skills was 155.39±13.05, mean total score of the Nursing Profession Self-Efficacy scale was 67.31±7.89. It was determined that there was a positive and moderate relationship between the total scores of counseling and communication skills and the subscale scores (cognitive, emotional and behavioral). In addition, a positive and moderate relationship was found between the total self-efficacy and subscale scores (the quality of care and the tasks to provide professionalism subscales).
Conclusion and Suggestions: Based on the result of this study, it was determined that individuals with a good counseling and communication skills had higher professional self-efficacy.
Kaynakça
- Akcan, F., Ozsoy, S., Ergul, Ş. (2006). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan ebe ve hemşirelerin danışmanlık becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,9(4), 10-21.
- Alavi, A., Zargham-Boroujeni, A., Yousefy, A., Bahrami, M. (2017). Altruism, the values dimension of caring selfefficacy concept in Iranian pediatric nurses. J Edu Health Promot, 6, 8.
- Atasayi, M., Yildiz, E. (2018). Birinci basamakta çalışan hemşirelerin iletişim becerileri ile mesleki doyumları
arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg,11(1), 38-49
- Avci, I.A., Kumcagiz H. (2019). Hemşirelerde danışmanlık becerileri ölçeği’ni (hdbö) geliştirilmesi: geçerlik ve
güvenirlik çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,20 (Özel Sayı),1-12.
- Aydogan A., Ozkan B. (2020). Hemşirelerin iletişim becerileri ve öfke yönetimlerinin belirlenmesi. ACU Sağlık Bil
Derg, 11(3), 458-463.
- Bahceci, M.H., Celebioglu, A. (2017). Yenileme eğitiminin çocuk hemşirelerinin rol ve işlevlerini gerçekleştirme
durumlarına etkisi. J Pediatr Res, 4(3),130-6.
- Caliskan, B.B., Ozkan, B. (2020). Hematoloji kliniğinde çalışan hemşirelerin iletişim ve empati becerilerinin
değerlendirilmesi. Journal of Medical Sciences, 1(2), 39-49.
- Caruso, R., Pittella, F., Zaghini, F., Fida, R., Sili, A. (2016). Development and validation of the Nursing Profession SelfEfficacy Scale. Int Nurs Rev, 63, 455–64.
- Cetiner, M.S. (2017). Servis sorumlu hemşirelerinin iletişim beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. İstanbul:
İstanbul Medipol Üniveritesi.
- Cho, M.J., Sung, M.H. (2018). Impact of role conflict, self-efficacy, and resilience on nursing task performance
of emergency department nurses. Korean Journal of Occupational Health Nursing, 27(1), 59-66. https://doi.
org/10.5807/kjohn.2018. 27.1.59
- Erci, B., Cokbekler, N., Isik, K. (2017). Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim
becerilerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Derg, 7(1), 49-53.
- Ersanli, K., Balci, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10, 7-12.
- Fukada, M. (2018). Nursing competency: definition, structure and development. Yonago Acta Med,61(1),1-7.
doi:10.33160/yam.2018.03.00
- Fulleman, D., Jenny, G.J., Brauchil, R., Bauer, G.F. (2015).The key role of shared participation in changing occupational self- efficacy through stress management courses. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 88, 490-510.
- Geduk, E.A. (2018). Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. HSP, 5 (2), 253-258.
- Han, A.L., & Kwon, S.H. (2016). Effects of self-leadership and selfefficacy on nursing performance of nurses
working in longterm care hospitals. Journal of Korean Gerontological Nursing,18(1), 12-21.
- Jeeza, H., Hongkrailert, N., Sillabutra, J. (2015). Effect of efficacy on nursing performance in Indira Gandhi Memorial Hospital, Maldives. J Pub Health Dev, 13, 33–44.
- Karami, A., Farokhzadian, J., Foroughameri, G. (2017). Nurses’ professional competency and organizational
commitment: Is it important for human resource management? PLOS ONE, 12(11) doi:10.1371/journal.
pone.0187863
- Karadag, M., Isik, O., Cankul, I.H., Abuhanoğlu, H. (2015). Evaluatıon of communıcatıon skılls of physıcıans and
nurses. Journal of Gazi University Faculty of Economics and Administrative Sciences,17,160-79.
- Kocak, M.Y. & Buyukyilmaz, F. (2019). Hemşirelerin öz-yeterlilik algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. JAREN, 5(3), 169-177.
- Kumcagız, H., Yılmaz, M., Celik, B.S., Avci, I.A. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp
Dergisi, 38, 49-56.
- Kucukoglu, S., Kose, S., Aytekin, A., Taskiran, N. (2018). Determination of effective speech skills of pediatric nurses and affecting factors. J Pediatr Res, 5(2), 65-70.
- Leal-Costa, C., Tirado González, S., Ramos-Morcillo, A.J., Ruzafa-Martínez, M., Díaz Agea, J.L., van-der Hofstadt
Román, C.J. (2020). Communication skills and professional practice: does it increase self-efficacy in nurses?
Frontiers in Psychology,11. doi:10.3389/fpsyg.2020.01169
- Logsdon, M.C., Foltz, M.P., Scheetz, J., Myers, J.A. (2010). Self-efficacy and postpartum depression teaching
behaviors of hospital-based perinatal nurses. J Perinat Educ, Fall, 19(4),10-6. doi: 10.1624/105812410X530884.
PMID: 21886417; PMCID: PMC2981184.
- Meydan, B. (2014). Psikolojik danışman adaylarına psikolojik danışma becerilerinin kazandırılması: karşılaştırmalı bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 110-123.
- Mohammadi, G., Sheikholeslami, F., Mitra Chehrzad, M., Kazemnezhad Leili, E. (2020). The relationship between communication skills and early maladaptive schemas in pediatric nurses. J Holist Nurs Midwifery, 30(4), 240-246. doi: 10.32598/ jhnm.30.4.2021
- Ozlu, Z.K., Eskici, V., Gumuş, K., Yayla, A., Ozlu, L., Aksoy, D., et al. (2016). Acil birimlerde çalışan hemşirelerin iletişim becerileri ve empati düzeylerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 8, 52-71.
- Rizany, I., Hariyati, T.S., Handayani, H. (2018). Factors that affect the development of nurses’ competencies: a
systematic review. Enferm Clin, 28(1), 154-7.
- Sahin, A.Z., Ozdemir, F.K. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. JAREN,1(1),1-7.
- Sezgin, E.E. & Dusukcan, M. (2020). Hemşirelerin öz yeterlilik inanç düzeylerinin performansları üzerindeki etkisi:
- Elazığ ili örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1689-1702.
- Toruner, E.K.& Buyukgonenc, L. (2017). Çocuk Sağlığı Hemşireliği Temel Yaklaşımları. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi.
- Tsai, C.W., Tsai, S.H., Chen, Y., Lee, W.L. (2014). A study of nursing competency, career self-efficacy and professional commitment among nurses in Taiwan. Contemporary Nurse, 49 (1).
- Tuncer, M. & Demiralp, M. (2016). Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerde duygusal zekâ ve iletişim becerileri ilişkisi: Çok merkezli bir çalışma. TAF Preventive Medicine Bulletin, 75(5), 389-395.
- Vicdan A.K. & Tastekin, A. (2019). Hemşirelik mesleği öz yeterlik ölçeği’ni türkçeye uyarlama çalışması. ACU Sağlık Bil Derg, 10(3), 504-510.