Aim: This research was carried out cross-sectionally in order to examine patients' perception of nursing care in Internal and Surgical Clinics.
Method: The research was carried out in a state hospital in western Turkey between October 2018 - February 2019. The sample of the study consisted of 351 patients who agreed to participate in the study over the age of 18 who were hospitalized in other internal and surgical clinics other than emergency, psychiatry, pediatrics and intensive care services. The data were collected the scale of Patient Perception of Hospital Experience with Nursing and by introductory information form prepared in accordance with the literature by the researcher. Sample t test, one way variance analysis, Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis tests were used to evaluate the data.
Results: The mean score of patients on Patient Perception of Hospital Experience with Nursing scale was 64.67±8.68. According to the answers given by the patients, The Patient Perception of Hospital Experience with Nursing scale, substance score average was the highest “Nurses made me comfortable in the hospital” and “I felt I was well cared for thanks to the nurses”. “Nurses did most things by asking me” and “Nurses told me about things I didn't know about the hospital” were found to have the lowest substance score average for patients responses. The difference between the age and education status of patients and the average score was found to be statistically significant (p<0.05).
Conclusions and Suggestions: According to the research results; nurses take into account factors affecting patients' perceptions while providing care, regular evaluation of patients' perception of nursing care and their satisfaction in terms of nursing may be recommended.
Amaç: Bu araştırma, Dahili ve Cerrahi kliniklerinde yatan hastaların hemşirelik bakım algılarını incelemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma Türkiye’nin batısında bir kamu hastanesinde Ekim 2018 – Şubat 2019 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini dahili ve cerrahi kliniklerinde yatan 18 yaş üzeri araştırmaya katılmayı kabul eden 351 hasta oluşturmuştur. Veriler hastaların sosyo-demografik özelliklerini içeren hastalara ait tanıtıcı bilgi formu ve Hastanın Hemşirelik Bakımını Algılayışı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Hastaların, hastanın hemşirelik bakımını algılayışı ölçeğinden aldığı puan ortalaması 64.67±8.68 olarak bulunmuştur. Hastaların verdikleri cevaplara göre Hemşirelik Bakımını Algılayışı Ölçeği madde puan ortalaması en yüksek “Hemşireler hastanede beni rahat ettirdiler”, ile “Hemşirelerin sayesinde iyi bakıldığımı hissettim” maddeleri olduğu saptanmıştır. “Hemşireler çoğu şeyi bana sorarak yaptılar” ve “Hemşireler hastaneyle ilgili bilmediğim şeyler hakkında bana bilgi verdiler” maddelerinin puan ortalaması en düşük bulunmuştur. Hastaların yaşı ve eğitim durumları ile ölçek puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonuçlarına göre; hemşirelerin bakım verirken hastaların bakım algılarını etkileyen faktörleri göz önünde bulundurması, hastaların hemşirelik bakımı algısı ve hemşirelik bakımından memnuniyetlerinin düzenli olarak değerlendirilmesi önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.