Aim: In this study, it was aimed to evaluate the change in the thoughts of the students who took and did not take transcultural care course towards the individuals who came with forced migration.
Method: The research is an education intervention study. Within the scope of transcultural care course, subjects such as transcultural health concepts, intercultural midwifery concept and transcultural approaches in midwifery education, ethical decision making and transcultural values are given to the student. This course was transferred online for 2 hours a week, 14 weeks in total during the semester. The data of the study were collected through the Google form using the "Sociodemographic Information Form and Critical Thinking Tendency Scale" created by the researchers. Descriptive analyzes of the data were made with Kolmogorov Smirnov, mean ± standard deviation, Mann-Whitney U test, and the level of significance was accepted as p<0.05. The population of the study consisted of midwifery students at a state university in the Black Sea region between February 2020 and July 2022 (N=310). Since the transcultural care course is an elective course, no sample selection was made. A total of 249 (intervention group = 110 students, control group = 139 students) midwifery students participated in the study.
Results: The mean age of the students in the study was 21.9 ±2.8 (min 19-max 30). 44.2% of the students take transcultural care course. It was determined that 83.1% of the students did not have an individual who came by forced migration around them, and 58.6% of them thought that they would have problems when they encountered a patient who came through forced migration.
Conclusions and Suggestions: It was determined that there was no statistically significant difference between the total score and sub-dimension scores of the students who took and did not take transcultural care course from the critical thinking disposition scale. It is recommended to conduct qualitative studies including in-depth interviews with students on transcultural care and critical thinking, and new studies with larger samples.
Critical thinking Transcultural care Midwife Student Forced migration
Amaç: Bu çalışmada, transkültürel bakım dersi alan ve almayan öğrencilerin zorunlu göçle gelen bireylere yönelik düşüncelerindeki değişimin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma, eğitim müdahale çalışmasıdır. Transkültürel bakım dersi kapsamında transkültürel sağlık kavramları, kültürlerarası ebelik kavramı ve ebelik eğitiminde transkültürel yaklaşımlar, etik karar verme ve transkültürel değerler gibi konular öğrenciye verilmektedir. Online olarak haftada 2 saat, dönem boyunca toplamda 14 hafta bu ders aktarımı yapılmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Sosyodemografik Bilgi Formu ve Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği” kullanılarak Google form aracılığı ile toplanılmıştır. Verilerin tanımlayıcı analizleri Kolmogorov Smirnov, ortalama ± standart sapma, Mann-Whitney U testi ile yapılmış, anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın evrenini, Şubat 2020-Temmuz 2022 tarihleri arasında Karadeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde ebelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur (N=310). Transkültürel bakım dersinin seçmeli bir ders olması nedeniyle örneklem seçimine gidilmemiştir. Araştırmaya toplam 249 (girişim grubu=110 öğrenci, kontrol grubu=139 öğrenci) ebelik bölümü öğrencisi katılmıştır.
Bulgular: Çalışmada öğrencilerin yaş ortalaması 21.9 ±2.8 (min 19-max 30)’dir. Öğrencilerin %44,2’si transkültürel bakım dersi almaktadır. Öğrencilerin %83,1’inin çevresinde zorunlu göç ile gelen bir bireyin olmadığını, %58,6’sının zorunlu göç ile gelen bir hastayla karşılaştığında sorun yaşayacağını düşündükleri belirlendi.
Sonuçlar ve Öneriler: Transkültürel bakım dersi alan ve almayan öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ölçeğinden aldıkları toplam puan ve alt boyut puanlarının arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Transkültürel bakım ve eleştirel düşünme ile ilgili öğrencilerle derinlemesine görüşmeler içeren nitel çalışmalar ve daha geniş örnekleme sahip yeni çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Eleştirel düşünme transkültürel bakım ebe öğrenci zorunlu göç
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.