Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Personal and Genital Hygiene Behaviors of Female Students Who Stayed in Boarding During the Adolesan Period

Yıl 2021, , 255 - 269, 31.08.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.902503

Öz

Aim: The study was conducted to examine the personal hygiene practices and genital hygiene behaviors of female students staying in a boarding house.
Method: This descriptive study was conducted with 96 female students who stayed in a high school boarding house in a district center between October 1 and October 30, 2019 and accepted the study. Data were collected by Introductory Features, Personal Hygiene Practices Information Form and Genital Hygiene Behavior Scale, in which demographic characteristics and personal hygiene practices were questioned.
Results: The averageage of the students participating in the study is 15.70 ± 1.20 years. It was found that 35.4% of the participants were first grade high school and 72.9% of them had the primary school education level of their mothers. 44.8% of the students wash their hands 7-9 times a day, 44.8% wash their hands for 2-3 minutes, 85.4% wash their hands after toilet, 64.6% twice a week and it was found that 88.5% of them took a bath and brushed heir teeth daily. The female students' Genital Hygiene Behavior Scale mean score is 85.3±10.1; The score distribution varies between 63-108. When the subdimension scores of the scale were examined, the mean scores of General Hygiene Habits, Menstrual Hygiene Habits and Awareness of Abnormal Findings were respectively 43.7±5.9; 32.3±4.1; 9.4±3.2.
Conclusions and Suggestions: As a result; the personal hygiene practices and genital hygiene behaviors of female students were found to be insufficient. It has been determined that female students staying in the boarding house, where they live collectively, should be given training on personal hygiene and genital hygiene practices, genital infections and reproductive health.

Kaynakça

  • Arat, A., Şimşek, I., Erdamar, G. K. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu II. kademe öğrencilerinin kişisel hijyen uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 58-72.
  • Baş, G.N., Karatay, G., Arıkan D. (2016). Bir kredi yurtlar kurumunda kalan kız öğrencilerin genital sağlık durumu ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 25(3), 101-109.
  • Belayneh, Z., Mekuriaw, B. (2019). Knowledge and menstrual hygiene practice among adolescent school girls in southern Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Public Health, 19(1), 1-8.
  • Bilgiç, D., Yüksel, P., Gülhan, H., Şirin, F., Uygun, H. (2019). Üniversitede yurtta kalan kız öğrencilerin genital hijyen davranışları ve sağlık sonuçları. Acıbadem Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 478-485.
  • Coşgun, M., Kara. F. (2015). Öğrencilere verilen sağlık eğitiminin bilgi ve davranışlarına etkisinin değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 24(3), 55-63.
  • Demirağ, H., Hintistan, S., Cin, A., Tuncay, B. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin genital hijyen davranışlarının incelenmesi. Bozok Tıp Dergisi, 9(1), 42-50.
  • Dhital, A. D., Badhu, B. P., Paudel, R. K., Uprety, D. K. (2005). Effectiveness of structured teaching program in ımproving knowledge and attitude of school going adolescents on reproductive health. Kathmandu Univ Med J, 3, 380-383.
  • Kalita, D., Pathak, G. (2019). Study on hygiene practice among adolescent girls with special reference to menstrual hygiene in Barpeta, Assam. International Journal of Medical Science and Public Health, 8(9), 759-764.
  • Karahan, N. (2017). Genital hijyen davranışları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik güvenirlik çalışması. İstanbul Medical Journal, 18(3), 157-162.
  • Kaya, M., Büyükşerbetçi, M., Meriç, M. B., Çelebi. A. E., Boybeyi, Ö., Işık, A., Bozkurt İ. H., Vayizoğlu, S. A., Güler, Ç. (2006). Ankara’da bir lisenin 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin kişisel hijyen konusunda davranışlarının belirlenmesi. Sted, 15(10), 179-183.
  • Kırım, C., Hırça, N. (2015). Lise öğrencilerinin kişisel hijyen ve temizlik alışkanlıklarının fen okur-yazarlığına göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 790-802.
  • Koyun, A., Özpulat, F., Özvarış, Ş. B. (2013). Bir eğitim programı geliştirme ve değerlendirme süreci: ortaöğretim kız öğrencileri için “genital hijyen” eğitim programı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(4), 443-459.
  • Naçar, M., Günay, O. (2011). Halk Sağlığı: Genel Bilgiler. Öztürk, Y., Günay, O. (Ed.). Adolesan Sağlığı içinde (s.711-746). Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, Önder Ofset.
  • Özkal, N. (2020). Okulöncesinden liseye öğretim programlarında temizlik ve hijyen: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 191-206.
  • Sağlan, Y., Bilge, U. (2018). Adolesan ve Okul Sağlığı. Aydoğan, Ü. (Ed.), Adolesan Sağlığı ve Sorunları- II içinde (s.11-16). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Şimşek Küçükkelepçe, D., Şahin, T., Aydın Özkan, S. (2019). Ortaöğretim kız öğrencilerine verilen genital hijyen eğitiminin genital hijyen davranışları üzerine etkisi: üreme sağlığını koruma ve geliştirme yaklaşımı. Sağlık ve Toplum, 29(3), 76-83.
  • Şimşek, Ç., Çakmak, D., Turan, H., Seyrek, V., Piyal, B., Tüzün, H. (2010). Ankara il merkezindeki bazı lise öğrencilerinde kişisel hijyen davranışları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 9(5), 433-440.
  • Taşkıran, N., Khorshid, L., Sarı, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin hijyen davranışlarının karşılaştırılması. Sağlık ve Toplum, 29(2), 65-78.
  • Topuz, Ş., Büyükkayacı Duman, N., Güneş, A. (2015). Sağlık bilimleri fakültesi birinci sınıftaki kız öğrencilerin genital hijyen uygulamaları. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 6(3), 85-90. Türkal Gün, Z., Adana, F. (2019). Çalışan adölesanların kişisel hijyen bilgi ve davranışları. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1), 23-31.
  • Ulutaşdemir, N., Balsak, H., Çopur, E. Ö., Demiroğlu, N. (2016). Halk sağlığı hemşireliğinin bir dalı: okul sağlığı hemşireliği. Türkiye Klinikleri Journal of Public Health Nursing-Special Topics, 2(1), 121- 124.
  • Upashe, S.P., Tekelab, T., Mekonnen, J. (2015). Assessment of knowledge and practice of menstrual hygiene among high school girls in Western Ethiopia. BMC Womens Health, 15(1), 84. Doi 10.1186/s12905-015-0245-7
  • Ünal, K. S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin genital hijyen davranışları bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Journal of Current Researches on Health Sector, 7(1), 23-36.
  • Yazici, S., Çuvadar, A. (2019). Genital sistem enfeksiyonlarının önlenmesi ve ebelik. Health Pro, 1(1), 33-37.

ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 255 - 269, 31.08.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.902503

Öz

Amaç:Bu çalışmaadölesan dönemde pansiyonda kalan kız öğrencilerin kişisel ve genital hijyen davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma 1 Ekim- 30 Ekim 2019 tarihleri arasında bir ilçe merkezinde lisede pansiyonda kalan ve araştırmayı kabul eden 96 kız öğrenci ile yapılmıştır. Veriler demografik özelliklerin ve kişisel hijyen uygulamalarının sorgulandığı Tanıtıcı Özellikleri, Kişisel Hijyen Uygulamaları Bilgi Formu ve Genital Hijyen Davranışları Ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 15.70±1.20 yıldır. Katılımcıların %35.4’ünün lise birinci sınıf olduğu ve %72.9’unun annesinin ilkokul eğitim düzeyine sahip olduğu bulundu. Öğrencilerin %44.8’inin ellerini günde 7-9 defa yıkadıkları, %44.8’inin el yıkama süresinin 2-3 dakika olduğu, %85.4’ünün tuvaletten sonra ellerini yıkadığı, %64.6’sının haftada iki kez banyo yaptığı ve %88.5’inin günlük diş fırçaladığı tespit edildi. Kız öğrencilerin Genital Hijyen Davranışları Ölçek puan ortalaması 85.3±10.1 olup; puan dağılımı 63-108 arasında değişmektedir. Ölçeğin alt boyut puanları incelendiğinde Genel Hijyen Alışkanlıkları, Adet Hijyeni Alışkanlıkları ve Anormal Bulgu Farkındalığı alt boyut puan ortalamaları sırasıyla 43.7±5.9; 32.3±4.1; 9.4±3.2’dir.
Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak; kız öğrencilerin kişisel hijyen uygulamaları ve genital hijyen davranışlarının yetersiz olduğu saptanmıştır. Toplu olarak yaşanılan pansiyonda kalan kız öğrencilere kişisel hijyen ve genital hijyen uygulamaları, bulaşıcı hastalıklar, genital enfeksiyonlar ve üreme sağlığı konusunda eğitim verilmesi gerektiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arat, A., Şimşek, I., Erdamar, G. K. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu II. kademe öğrencilerinin kişisel hijyen uygulamaları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 58-72.
  • Baş, G.N., Karatay, G., Arıkan D. (2016). Bir kredi yurtlar kurumunda kalan kız öğrencilerin genital sağlık durumu ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 25(3), 101-109.
  • Belayneh, Z., Mekuriaw, B. (2019). Knowledge and menstrual hygiene practice among adolescent school girls in southern Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Public Health, 19(1), 1-8.
  • Bilgiç, D., Yüksel, P., Gülhan, H., Şirin, F., Uygun, H. (2019). Üniversitede yurtta kalan kız öğrencilerin genital hijyen davranışları ve sağlık sonuçları. Acıbadem Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 478-485.
  • Coşgun, M., Kara. F. (2015). Öğrencilere verilen sağlık eğitiminin bilgi ve davranışlarına etkisinin değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 24(3), 55-63.
  • Demirağ, H., Hintistan, S., Cin, A., Tuncay, B. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin genital hijyen davranışlarının incelenmesi. Bozok Tıp Dergisi, 9(1), 42-50.
  • Dhital, A. D., Badhu, B. P., Paudel, R. K., Uprety, D. K. (2005). Effectiveness of structured teaching program in ımproving knowledge and attitude of school going adolescents on reproductive health. Kathmandu Univ Med J, 3, 380-383.
  • Kalita, D., Pathak, G. (2019). Study on hygiene practice among adolescent girls with special reference to menstrual hygiene in Barpeta, Assam. International Journal of Medical Science and Public Health, 8(9), 759-764.
  • Karahan, N. (2017). Genital hijyen davranışları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik güvenirlik çalışması. İstanbul Medical Journal, 18(3), 157-162.
  • Kaya, M., Büyükşerbetçi, M., Meriç, M. B., Çelebi. A. E., Boybeyi, Ö., Işık, A., Bozkurt İ. H., Vayizoğlu, S. A., Güler, Ç. (2006). Ankara’da bir lisenin 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin kişisel hijyen konusunda davranışlarının belirlenmesi. Sted, 15(10), 179-183.
  • Kırım, C., Hırça, N. (2015). Lise öğrencilerinin kişisel hijyen ve temizlik alışkanlıklarının fen okur-yazarlığına göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 790-802.
  • Koyun, A., Özpulat, F., Özvarış, Ş. B. (2013). Bir eğitim programı geliştirme ve değerlendirme süreci: ortaöğretim kız öğrencileri için “genital hijyen” eğitim programı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(4), 443-459.
  • Naçar, M., Günay, O. (2011). Halk Sağlığı: Genel Bilgiler. Öztürk, Y., Günay, O. (Ed.). Adolesan Sağlığı içinde (s.711-746). Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, Önder Ofset.
  • Özkal, N. (2020). Okulöncesinden liseye öğretim programlarında temizlik ve hijyen: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 191-206.
  • Sağlan, Y., Bilge, U. (2018). Adolesan ve Okul Sağlığı. Aydoğan, Ü. (Ed.), Adolesan Sağlığı ve Sorunları- II içinde (s.11-16). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Şimşek Küçükkelepçe, D., Şahin, T., Aydın Özkan, S. (2019). Ortaöğretim kız öğrencilerine verilen genital hijyen eğitiminin genital hijyen davranışları üzerine etkisi: üreme sağlığını koruma ve geliştirme yaklaşımı. Sağlık ve Toplum, 29(3), 76-83.
  • Şimşek, Ç., Çakmak, D., Turan, H., Seyrek, V., Piyal, B., Tüzün, H. (2010). Ankara il merkezindeki bazı lise öğrencilerinde kişisel hijyen davranışları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 9(5), 433-440.
  • Taşkıran, N., Khorshid, L., Sarı, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin hijyen davranışlarının karşılaştırılması. Sağlık ve Toplum, 29(2), 65-78.
  • Topuz, Ş., Büyükkayacı Duman, N., Güneş, A. (2015). Sağlık bilimleri fakültesi birinci sınıftaki kız öğrencilerin genital hijyen uygulamaları. Turkish Journal of Clinics and Laboratory, 6(3), 85-90. Türkal Gün, Z., Adana, F. (2019). Çalışan adölesanların kişisel hijyen bilgi ve davranışları. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1), 23-31.
  • Ulutaşdemir, N., Balsak, H., Çopur, E. Ö., Demiroğlu, N. (2016). Halk sağlığı hemşireliğinin bir dalı: okul sağlığı hemşireliği. Türkiye Klinikleri Journal of Public Health Nursing-Special Topics, 2(1), 121- 124.
  • Upashe, S.P., Tekelab, T., Mekonnen, J. (2015). Assessment of knowledge and practice of menstrual hygiene among high school girls in Western Ethiopia. BMC Womens Health, 15(1), 84. Doi 10.1186/s12905-015-0245-7
  • Ünal, K. S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin genital hijyen davranışları bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Journal of Current Researches on Health Sector, 7(1), 23-36.
  • Yazici, S., Çuvadar, A. (2019). Genital sistem enfeksiyonlarının önlenmesi ve ebelik. Health Pro, 1(1), 33-37.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Berrin Göger Bu kişi benim 0000-0001-7277-6578

Birgül Tuncay 0000-0002-1066-5159

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Göger, B., & Tuncay, B. (2021). ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 255-269. https://doi.org/10.47115/jshs.902503
AMA Göger B, Tuncay B. ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. JSHS. Ağustos 2021;6(2):255-269. doi:10.47115/jshs.902503
Chicago Göger, Berrin, ve Birgül Tuncay. “ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 2 (Ağustos 2021): 255-69. https://doi.org/10.47115/jshs.902503.
EndNote Göger B, Tuncay B (01 Ağustos 2021) ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6 2 255–269.
IEEE B. Göger ve B. Tuncay, “ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”, JSHS, c. 6, sy. 2, ss. 255–269, 2021, doi: 10.47115/jshs.902503.
ISNAD Göger, Berrin - Tuncay, Birgül. “ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6/2 (Ağustos 2021), 255-269. https://doi.org/10.47115/jshs.902503.
JAMA Göger B, Tuncay B. ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. JSHS. 2021;6:255–269.
MLA Göger, Berrin ve Birgül Tuncay. “ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 2, 2021, ss. 255-69, doi:10.47115/jshs.902503.
Vancouver Göger B, Tuncay B. ADÖLESAN DÖNEMDE PANSİYONDA KALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VE GENİTAL HİJYEN DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. JSHS. 2021;6(2):255-69.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.