Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 97 - 102, 30.12.2020

Öz

Amaç: Bu çalışmada, Ebelik Bölümü öğrencilerinin empatik eğilim ve özgecilik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve empatik eğilim ile özgecilik düzeylerini etkileyebilecek çeşitli değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı, korelasyonel türde olan araştırmanın örneklemini, Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümünde 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında öğrenim gören 264 öğrenciden gönüllü olarak araştırmaya katılan 208 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, “Özgecilik Ölçeği” ve “Empatik Eğilim Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veriler, SPSS paket programında ortalama, yüzdelik, Bağımsız Örneklem t-testi, One-Way ANOVA ve Pearson Korelasyon Analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırma kapsamındaki öğrencilerinin yaş ortalamasının 19.97±1.90 olduğu, %36,1’inin birinci sınıf, %30,8’nin ikinci sınıf ve %33,2’sinin ise üçüncü sınıf olduğu belirlendi. Ebelik öğrencilerinin özgecilik ölçeği toplam puan ortalaması 68.40±15.84 ve empatik eğilim ölçek toplam puan ortalaması 53.28±16,03 olarak saptanmıştır. Ebelik öğrencilerinin özgecilik ile empatik eğilimleri arasında pozitif yönde zayıf ilişki olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyi, bölümü isteyerek tercih etme değişkenlerinin özgeci tutumu etkilerken, ailesinde sağlık çalışanı bulunma durumu, mesleği seçme nedeni ve sınıf düzeyi değişkenlerinin öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerini etkilediği belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma, ebelik öğrencilerinin empatik eğilimleri ile özgecilik düzeyleri arasında pozitif yönde zayıf anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Ebelik öğrencilerinin empati ve özgecilik gibi profesyonel değer ve becerilerini geliştirmeye yönelik yapılabilecek faaliyetlerin ve derslerin etkinliğinin artırılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.  

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2001). Özgecilik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 85-95.
  • Aktaş, S., Pasinlioğlu, T., Çalık, K.Y. (2016). The Effect Of Empathy Trainıng Given To Midwives On Mothers’birth Perceptions And Their Satisfaction With Midwives. Life Sciences, 11, 1-10.
  • Arpacı, P. ve Özmen, D. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik ve Empatik Eğilim Düzeyleri ve Aralarındaki İlişki. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3), 51-57.
  • Banbal, G. (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyleri. İstanbul Üniversitesi: Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Batson, C.D. (2003). Altruism And Prosocial Behavior. Weiner IB, ed. Handbook of Social Psychology, 5. Baskı. John Wiley & Sons, Newyork, 463–485.
  • Bekmezci, H., Yurttaş, Ç.B., Özkan, H. (2015). Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin Belirlenmesi. HSP, 2(1), 46-54.
  • Byrom, S. ve Downe, S. (2010). She Sort of Shines: Midwives Accounts Of Good Midwifery And Good Leadership. Midwifery, 26(1), 126-37.
  • Çankaya, S., Ak, A., Polat, Y., Filiz, F., Künduro, F., Mızrak, F. ve diğerleri. (2014). Doğum İçin Başvuran Gebelerin Empatik İletişim Beklentilerinin Ebeler Tarafından Karşılanma Durumu. Genel Tıp Derg., 24 (1), 7-14.
  • Dağlar, G. ve Güler, H. (2004). Ebelerin Doğum Anında Annelere Verdiği Bakım Hizmeti Annelerin Değerlendirmeleri ve Beklentileri. Artemis, 5, 42- 7.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 155-190.
  • Dökmen, Ü. (2012). İletişim Çatışmaları ve Empati. 48. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 12-25.
  • Dökmen, Ü. (2004). letişim Çatışmaları ve Empati. 18. Baskı. Ankara: Sistem Yayıncılık, 151–155.
  • Eisenberg, N. (2002). Distinctions Among Various Modes of Empathyrelated Reactions: A Matter Of Importance in Humans. Behav. Brain Sci., 25, 33–34.
  • Eisenberg, N., Fabes, R.A., Spinrad, T.L. (2006). Prosocial development, “Damon W, Lerner RM ed. Handbook of Child Psychology, 6. Baskı, John Wiley & Sons. Newyork, 646–719.
  • Erkuş, A. (1994). Psikoloji Terimleri Sözlüğü. Ankara: Doruk Yayınlar.
  • Gaskin, I.M. (2015). Ina May’in Doğuma Hazırlık Rehberi. Erkök ÖE, Güler ZB (Çev). 1.Basım. İstanbul: Sinek Sekiz Yayınevi, 305-78.
  • Gintis, H., Bowles, S., Boyd, R., Fehr, E. (2003). Explaining Altruistic Behavior in Humans. Evol. Hum. Behav., 24, 153–72.
  • Gormley, K.J. (1996). Altruism: A Framework For Caring And Providing Care. Int. J. Nurs. Stud., 33(6), 581–588.
  • Hunter, B. (2009). Midwifery: The Emotional Context Of Midwifery. Ed: Fraser DM, Cooper MA.Myles Text Book for Midwives. London: Elsevier, Fifteenth Edition, 11-21.
  • Johnson, M., Haigh, C., Yates-Balton, N. (2007). Valuing of Altruism And Honesty in Nursing Students: A Two Decade Replication Study. Journal of Advanced Nursing, 57(4), 366–374.
  • Khalil, E.L. (2004). What is altruism?. Journal of Economic Psychology, 25, 97–123.
  • Manav, A.İ. (2008). Hemşirelerin Empatik Eğilim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Mersin. McCamant, K.L. (2006). Humanistic Nursing, Interpersonal Relations Theory, And The Empathy-Altruism Hypothesis. Nursing Science Quarterly, 19(4), 334-338.
  • McGaghie, W.C., Mytko, J.J., Brown, W.N., Cameron, J.R. (2002). Altruism and Compassion İn The Health Professions: A Search For Clarity And Precision. Med Teach, 24(4), 374-8.
  • Mete, S. ve Çerçek, E. PDÖ Yönetimiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2), 11- 17. London, P. ve Bower, R. (1968). Altruism, Extraversion and Mental Illness. The Journal of Social Psychology, 76(1), 19-30.
  • Pehlivan, S. ve Lafcı, D. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyleri. Gaziantep Med J., 20(1), 29-34.
  • Reynolds, W.J. ve Mercer, W.S. (2002). Empathy and quality of care. British Journal of General Practice, 52, 9-13.
  • Rognstad, M.K., Nortvedt, P., Aasland, O. (2004). Helping Motives in Late Modern Society: Values And Attitudes Among Nursing Students. Nursing Ethics, 11(3), 227-239.
  • Oran, N.T. ve Kurul, Ş. (2019). Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(1), 42-50.
  • Öz, F. (1998). Hemşirelikte Özgecilik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1), 53-58.

Investigation of The Relationship Between Levels of Altruism And Empathic Tendencies Among Midwifery Students

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 97 - 102, 30.12.2020

Öz

Objective: The aim of this study is to identify the relation between empathic tendencies and altruism levels of students at the midwifery department; and to investigate the various variables that may affect empathic tendency and altruism levels.
Methods: The sample group of this descriptive study consisted of 208 midwifery students who voluntary to participate in the study among 264 students receiving education in the Department of Midwifery at the Faculty of Health Sciences in the school year of 2018-2019. The data were collected using the “Personal Information Form”, which was formed by the researchers, and the “Empathic Tendency Scale”. The data were evaluated with SPSS package program by means of mean, percentage, Independent Sample t-test, One-Way ANOVA and Pearson Correlation Analysis.
Results: The average age of the students was found to be 19.97±1.90. 36.1% of students were first, 30.8% of students were second and 33.2% of students were third grade. The average age of the students in the study was 19.97 ± 1.90, 36.1% was first class, 30.8% was second class and 33.2% was third class. The midwifery students’ average score on the Altruism Scale was 68.40±15.84, and their average score for Empathic Tendency Scale was 53.28±16,03. t. It was determined that a weak, positive relationship was shown between midwifery students’ altruism and empathic tendencies.
Conclusion: The research shows that there is a positive relationship between the midwifery students’ altruism and empathic tendencies. It is thought that it will be beneficial to increase the effectiveness of the activities and lessons that can be done in order to develop professional values and skills of midwifery students such as empathy and altruism.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2001). Özgecilik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 85-95.
  • Aktaş, S., Pasinlioğlu, T., Çalık, K.Y. (2016). The Effect Of Empathy Trainıng Given To Midwives On Mothers’birth Perceptions And Their Satisfaction With Midwives. Life Sciences, 11, 1-10.
  • Arpacı, P. ve Özmen, D. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik ve Empatik Eğilim Düzeyleri ve Aralarındaki İlişki. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3), 51-57.
  • Banbal, G. (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyleri. İstanbul Üniversitesi: Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Batson, C.D. (2003). Altruism And Prosocial Behavior. Weiner IB, ed. Handbook of Social Psychology, 5. Baskı. John Wiley & Sons, Newyork, 463–485.
  • Bekmezci, H., Yurttaş, Ç.B., Özkan, H. (2015). Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin Belirlenmesi. HSP, 2(1), 46-54.
  • Byrom, S. ve Downe, S. (2010). She Sort of Shines: Midwives Accounts Of Good Midwifery And Good Leadership. Midwifery, 26(1), 126-37.
  • Çankaya, S., Ak, A., Polat, Y., Filiz, F., Künduro, F., Mızrak, F. ve diğerleri. (2014). Doğum İçin Başvuran Gebelerin Empatik İletişim Beklentilerinin Ebeler Tarafından Karşılanma Durumu. Genel Tıp Derg., 24 (1), 7-14.
  • Dağlar, G. ve Güler, H. (2004). Ebelerin Doğum Anında Annelere Verdiği Bakım Hizmeti Annelerin Değerlendirmeleri ve Beklentileri. Artemis, 5, 42- 7.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 155-190.
  • Dökmen, Ü. (2012). İletişim Çatışmaları ve Empati. 48. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 12-25.
  • Dökmen, Ü. (2004). letişim Çatışmaları ve Empati. 18. Baskı. Ankara: Sistem Yayıncılık, 151–155.
  • Eisenberg, N. (2002). Distinctions Among Various Modes of Empathyrelated Reactions: A Matter Of Importance in Humans. Behav. Brain Sci., 25, 33–34.
  • Eisenberg, N., Fabes, R.A., Spinrad, T.L. (2006). Prosocial development, “Damon W, Lerner RM ed. Handbook of Child Psychology, 6. Baskı, John Wiley & Sons. Newyork, 646–719.
  • Erkuş, A. (1994). Psikoloji Terimleri Sözlüğü. Ankara: Doruk Yayınlar.
  • Gaskin, I.M. (2015). Ina May’in Doğuma Hazırlık Rehberi. Erkök ÖE, Güler ZB (Çev). 1.Basım. İstanbul: Sinek Sekiz Yayınevi, 305-78.
  • Gintis, H., Bowles, S., Boyd, R., Fehr, E. (2003). Explaining Altruistic Behavior in Humans. Evol. Hum. Behav., 24, 153–72.
  • Gormley, K.J. (1996). Altruism: A Framework For Caring And Providing Care. Int. J. Nurs. Stud., 33(6), 581–588.
  • Hunter, B. (2009). Midwifery: The Emotional Context Of Midwifery. Ed: Fraser DM, Cooper MA.Myles Text Book for Midwives. London: Elsevier, Fifteenth Edition, 11-21.
  • Johnson, M., Haigh, C., Yates-Balton, N. (2007). Valuing of Altruism And Honesty in Nursing Students: A Two Decade Replication Study. Journal of Advanced Nursing, 57(4), 366–374.
  • Khalil, E.L. (2004). What is altruism?. Journal of Economic Psychology, 25, 97–123.
  • Manav, A.İ. (2008). Hemşirelerin Empatik Eğilim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Mersin. McCamant, K.L. (2006). Humanistic Nursing, Interpersonal Relations Theory, And The Empathy-Altruism Hypothesis. Nursing Science Quarterly, 19(4), 334-338.
  • McGaghie, W.C., Mytko, J.J., Brown, W.N., Cameron, J.R. (2002). Altruism and Compassion İn The Health Professions: A Search For Clarity And Precision. Med Teach, 24(4), 374-8.
  • Mete, S. ve Çerçek, E. PDÖ Yönetimiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2), 11- 17. London, P. ve Bower, R. (1968). Altruism, Extraversion and Mental Illness. The Journal of Social Psychology, 76(1), 19-30.
  • Pehlivan, S. ve Lafcı, D. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik Düzeyleri. Gaziantep Med J., 20(1), 29-34.
  • Reynolds, W.J. ve Mercer, W.S. (2002). Empathy and quality of care. British Journal of General Practice, 52, 9-13.
  • Rognstad, M.K., Nortvedt, P., Aasland, O. (2004). Helping Motives in Late Modern Society: Values And Attitudes Among Nursing Students. Nursing Ethics, 11(3), 227-239.
  • Oran, N.T. ve Kurul, Ş. (2019). Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(1), 42-50.
  • Öz, F. (1998). Hemşirelikte Özgecilik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1), 53-58.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Yasemin Aydın Kartal 0000-0001-7464-945X

Semanur Aker

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın Kartal, Y., & Aker, S. (2020). EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 97-102.
AMA Aydın Kartal Y, Aker S. EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JSHS. Aralık 2020;5(2):97-102.
Chicago Aydın Kartal, Yasemin, ve Semanur Aker. “EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2020): 97-102.
EndNote Aydın Kartal Y, Aker S (01 Aralık 2020) EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5 2 97–102.
IEEE Y. Aydın Kartal ve S. Aker, “EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, JSHS, c. 5, sy. 2, ss. 97–102, 2020.
ISNAD Aydın Kartal, Yasemin - Aker, Semanur. “EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5/2 (Aralık 2020), 97-102.
JAMA Aydın Kartal Y, Aker S. EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JSHS. 2020;5:97–102.
MLA Aydın Kartal, Yasemin ve Semanur Aker. “EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 2, 2020, ss. 97-102.
Vancouver Aydın Kartal Y, Aker S. EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİ İLE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. JSHS. 2020;5(2):97-102.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.