Objective: The aim of the study is to examine the attitudes of first and fourth year nursing students towards domestic violence and academic self-efficacy.
Method: The population of the study consists of first and fourth year students (N: 220) of the Nursing Department of a university between 19-23 March 2018, and the sample consists of 177 students. The data of the study were collected using the Personal Information Form, Attitude Scale Towards Domestic Violence and the Academic Self-Efficacy Scale. The data were evaluated with the SPSS 20 program. Descriptive statistics, t test, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis and ANOVA tests were used to analyze the data.
Results: 48.6% of the students participating in the study are 1st grade, 51.4% are 4th grade, 78.0% are female and 22.0% are male. No statistically significant difference was found between the nursing students' median points on the Attitude Scale towards Domestic Violence in their 1st grade (20 (13-19)) and 4th grade (18 (13- 65)) (p> 0.05). There was no statistically significant difference between the Academic Self-Efficacy Scale averages of 1st grade (115.39±19.42) and 4th grade (112.25±21.96) (p>0.05). A significant difference was found between the mean scores for domestic violence and academic self-efficacy according to gender (p<0.05). Nursing "1. class '' (6.62±1.88) and '' 4. Class '(5.98±1.93) students' mean scores of the violence causality subscale in the Attitude Scale Towards Domestic Violence were found. A significant difference was determined between the Academic Self-Efficacy Scale good citizen subscale scores between the classes (p<0.05).
Conclusion: Nursing students' attitude towards domestic violence was negative and their academic self-efficacy level was determined as good.
Amaç: Araştırmanın amacı hemşirelik birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumlarının ve akademik özyeterlik düzeylerinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmanın evrenini 19-23 Mart 2018 tarihleri arasında bir üniversitenin Hemşirelik Bölümü 1. ve 4. sınıf öğrencileri (N:220), örneklemini ise 177 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği ve Akademik Özyeterlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 20 programı ile değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t testi, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve ANOVA testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %48.6'sı 1. sınıf, %51.4'ü 4.sınıf, %78.0’ı kadın, %22.0’ı erkektir. Hemşirelik öğrencilerinin Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği 1. sınıf (20(13-19)) ve 4. sınıf (18(13-65)) puan ortancaları ile aralarında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Akademik Özyeterlik Ölçeği 1. sınıf (115.39±19.42) ile 4. sınıf (112.25±21.96) puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark saptanmamıştır (p>0.05). Cinsiyete göre aile içi şiddete yönelik puan ortalamaları ile akademik özyeterlik puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Hemşirelik ‘’1. sınıf’’ (6.62±1.88) ve ‘’4. sınıf’’ (5.98±1.93) öğrencilerinin Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeğinde şiddet nedensellik alt ölçeği ortalama puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Sınıflar arasında Akademik Özyeterlik Ölçeği iyi vatandaş alt ölçek puanları arasında anlamlı bir fark belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumu olumsuz, akademik özyeterlik düzeyi iyi olarak belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.