Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Covid-19 Pandemic An Existential Threat? Or An Opportunity?

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 419 - 431, 27.12.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.993091

Öz

Aim: In the historical process from the first human to the present, various events have influenced and directed the lives of people. One of the events affecting the twenty-first century is the COVID-19 pandemic. The purpose of this review is to explain whether the COVID-19 pandemic process is an existential threat or an opportunity, by dealing with the basic concepts of existential philosophy.
Method: National and international publications and books were examined from search engines in relation to the subject.
Conclusions and Recommendations: The COVID-19 pandemic has presented both threats and opportunities for all humanity, regardless of language, religion or race. For this reason, when we see the pandemic process as an element of opportunity to find meaning, to find answers to the questions we seek about our existence, to think at length about existential issues, to understand life and its value more, we will see that the perception of threat gets a little further away and our inner peace increases. Regardless of the situation we live in, our individual point of view and the meanings we attach to situations determine our attitude towards pain. In this respect, the meanings we attribute to the COVID-19 process will guide our lives.

Kaynakça

  • 1. Aslan, R. (2020). Tarihten günümüze epidemiler, pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(85): 36-41.
  • 2. Avcı, M. (2012). Ernst Cassirer’de Kültür Felsefesinin Temellendirilmesi.Felsefe ve Din Bilimleri Anabilimdalı. Doktora Tezi. Atatürk üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • 3. Bayrakdar, N. (2016). Sınıf disiplini problemine varoluşçu felsefe perspektifinden genel bir bakış. Journal Of International Social Research, 9(43).
  • 4. Bender, M. T. (2009). Varoluşçuluk ve Jean Paul Sartre Örneklemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(4), 23-33.
  • 5. Çam, O., Engin, E. (Ed.) (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık.
  • 6. Çelik, G. (2017). Varoluş felsefeleri, varoluşçu terapi ve sosyal hizmet. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 417-439.
  • 7. Demir, V. (2018).Varoluşçu yaklaşıma dayalı grup terapisinin bireylerin ruhsal belirti düzeylerine etkisi. SUSBİD, 6(11): 149 – 167.
  • 8. Diamond, J., & İnce, Ü. (2002). Tüfek, Mikrop ve Çelik. TÜBİTAK.
  • 9. Dökmen Ü. (2008). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • 10. Ekiz, T., & Ilıman, E., Dönmez, E. (2020). Bireylerin Sağlık Anksiyetesi Düzeyleri İle COVID-19 Salgını Kontrol Algısının Karşılaştırılması. USAYSAD, 6(1),139-154.
  • 11. Engin, E., Kaçmaz, E.D.,&Uğuryol, M. (2016). Türkiye'de hemşire olma kaygısı: Varoluşçu felsefe bakış açısıyla bir gözden geçirme. IJSR, 9(43): 1226-31.
  • 12. Frankl, V.E. (2019). Man's Search for Meaning. Bacon: Beacon Press.
  • 13. Geçtan, E. (2013). Varoluş ve Psikiyatri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • 14. Gençtan, E. (1974). Varoluşçu psikolojinin temel ilkeleri. Ankara ÜNiversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(1), 14-17.
  • 15. Heidegger M. Was ist das-die Philosophie?. Rowman & Littlefield. New York, Amerika:1956. Availablefrom:https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/56925/22687.pdf?sequence=1&isAllowed=y. 16. İçöz, F.J.(2020). Kendin Olmanın Dayanılmaz Hafifliği. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • 17. Kıerkegaard, S. (1956). Existenz im Glauben. Frankfurt: M.G. Schulte- Buhneke.
  • 18. Kıroğlu, F. (2020). Covıd-19 pandemi ortamında çalışma koşulları ve genel sorunlar. MEYAD, 1(1): 9-90.
  • 19. May, R. (2012). Varoluşun Keşfi. Erte Ö, translator. İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • 20. Mendelowitz, E., Schneider, K., & Yalom, I. (2012). Varoluşçu Psikoterapi. İçinde: (Darcan S., Çeviri editörü). Modern Psikoterapiler, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • 21. Özakkaş, T. (2008). Bütüncül psikoterapi. İstanbul: Litera Yayınevi.
  • 22. Özkoçak, V.,Koç, F., & Gültekin,T. (2020). Pandemilere antropolojik bakış: Koronavirüs (Covid-19) örneği. Turkish studies, 15(2): 1183-95.
  • 23. Parıldar, H. (2020). Infectious Disease Outbreaks in History. The Journal Of Tepecik Educatıon and Research Hospital, 30: 19-26.
  • 24. Qiu, W., Rutherford, S., Mao, A., & Chu, C. (2017). The pandemic and its impacts. Health, culture and society, 9:1-11.
  • 25. Raptis, B. K. (2020). Nietzsche’nin bakışından varoluşçuluk. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 19(2), 500-517.
  • 26. Sartre, J.P. (2011). Being and Nothingness: The Phenomenological Ontology Essay, Çeviren Turhan Ilgaz, Gaye Ç. Eksen, İstanbul: İthaki Publishers.
  • 27. Sartre, J. P., & Dieckmann, H. (1947). Existentialism. New York: Philosophical Library.
  • 28. Sartre, J.P. (2021). Existentialism is a Humanism. Yale University Press.
  • 29. Sartre, J.P.(2015). Existentialism. Bezirci A, translator. İstanbul: Say Yayınları.
  • 30. Sungur, M.Z. (2020). Belirsizlikle Barışmak Kaygı ve Endişeyi Yönetmek- Korona Günlükleri. Ankara: Büyükada yayıncılık.
  • 31. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Covıd-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Rehberi. Ankara; 2020. Available from: Https://Covid19bilgi.Saglik.Gov.Tr/Depo/Rehberler/Covıd-19_Rehberi.Pdf.
  • 32. Tokat, L. (2013). Varoluşçu teoloji. Ankara: Elis Yayınları.
  • 33. Topses, G. (2012). Davranışçı ve varoluşçu–hümanistik psikolojik danışma kuramlarının ayırt edici ve örtüşen nitelikleri. IJTASE, 1(3): 67- 75.
  • 34. Van, D.E., & Arnold, B.C. (2017). Existential Perspectives on Human Issues: A Handbook for Therapeutic Practice. California: Palgrave Macmillan.
  • 35. World Health Organization. Coronavirüs. Cenevre. (2020). Available from: https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1.
  • 36. Yalom, I. (2014).Varoluşçu Psikoterapi. (Çev.Ceyişakar, M.). Ankara: Kabalcı Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2000)
  • 37. Yalom, I.D, & Josselson, R. (2014). Existential Psychotherapy. Australia: Brooks/Cole Cengage Learning.
  • 38. Yazgan, İ.B., & Yerlikaya, E.E. (2008). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademi.
  • 39. Yıldız, F. 19. (2014). Yüzyıl'da Anadolu'da Salgın Hastalıklar (Veba, Kolera, Çiçek, Sıtma) Ve Salgın Hastalıklarla Mücadele Yöntemleri. Tarih Anabilimdalı. Yükseklisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • 40. Yiğit, İ., & Gümüşçü, O. (2016). Manisa ve çevresinde salgın hastalıkların iskâna etkisi (XVIXX. yy.). TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyumu, 13-14.
  • 41. Zhu, H., Wei, L., & Niu, P. (2020). The novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. Global health research and policy, 5(6); 1-3.

COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 419 - 431, 27.12.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.993091

Öz

Amaç: İlk insanın var olduğu günden bugüne kadar olan tarihsel süreçte, insanların yaşamını çeşitli olaylar etkilemiş ve yönlendirmiştir. Yirmi birinci yüzyılı etkileyen olaylardan biri de COVID-19 pandemisidir. Bu derlemenin amacı, COVID-19 pandemi sürecinin, varoluşsal açıdan tehdit mi yoksa fırsat mı olduğunu, varoluşçu felsefenin temel kavramlarıyla ele alarak açıklamaktır.
Yöntem: Konuyla ilişkili olarak arama motorlarından ulusal ve uluslararası yayınlar, kitaplar incelenmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: COVID-19 pandemisi dil, din, ırk ayrımı yapmadan tüm insanlık için hem tehdit ve hem de fırsatlar sunmuştur. Bu nedenle pandemi sürecini anlam bulmak, varlığımızla ilgili aradığımız soruların cevaplarını yakalayabileceğimiz, varoluşsal meseleler hakkında uzun uzadıya düşünebileceğimiz, hayatı ve yaşamın kıymetini daha fazla anlayabileceğimiz bir fırsat unsuru olarak gördüğümüzde, tehdit algısının biraz daha uzaklaştığını ve içsel huzurumuzun arttığını göreceğiz. Yaşanılan durum ne olursa olsun, bireysel bakış açımız, durumlara yüklediğimiz anlamlar acıya karşı tutumumuzu belirlemektedir. Bu yönüyle COVID-19 sürecine yüklediğimiz anlamlar bizim yaşamımızı yönlendirecektir.

Kaynakça

  • 1. Aslan, R. (2020). Tarihten günümüze epidemiler, pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(85): 36-41.
  • 2. Avcı, M. (2012). Ernst Cassirer’de Kültür Felsefesinin Temellendirilmesi.Felsefe ve Din Bilimleri Anabilimdalı. Doktora Tezi. Atatürk üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • 3. Bayrakdar, N. (2016). Sınıf disiplini problemine varoluşçu felsefe perspektifinden genel bir bakış. Journal Of International Social Research, 9(43).
  • 4. Bender, M. T. (2009). Varoluşçuluk ve Jean Paul Sartre Örneklemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(4), 23-33.
  • 5. Çam, O., Engin, E. (Ed.) (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık.
  • 6. Çelik, G. (2017). Varoluş felsefeleri, varoluşçu terapi ve sosyal hizmet. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 417-439.
  • 7. Demir, V. (2018).Varoluşçu yaklaşıma dayalı grup terapisinin bireylerin ruhsal belirti düzeylerine etkisi. SUSBİD, 6(11): 149 – 167.
  • 8. Diamond, J., & İnce, Ü. (2002). Tüfek, Mikrop ve Çelik. TÜBİTAK.
  • 9. Dökmen Ü. (2008). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • 10. Ekiz, T., & Ilıman, E., Dönmez, E. (2020). Bireylerin Sağlık Anksiyetesi Düzeyleri İle COVID-19 Salgını Kontrol Algısının Karşılaştırılması. USAYSAD, 6(1),139-154.
  • 11. Engin, E., Kaçmaz, E.D.,&Uğuryol, M. (2016). Türkiye'de hemşire olma kaygısı: Varoluşçu felsefe bakış açısıyla bir gözden geçirme. IJSR, 9(43): 1226-31.
  • 12. Frankl, V.E. (2019). Man's Search for Meaning. Bacon: Beacon Press.
  • 13. Geçtan, E. (2013). Varoluş ve Psikiyatri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • 14. Gençtan, E. (1974). Varoluşçu psikolojinin temel ilkeleri. Ankara ÜNiversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(1), 14-17.
  • 15. Heidegger M. Was ist das-die Philosophie?. Rowman & Littlefield. New York, Amerika:1956. Availablefrom:https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/56925/22687.pdf?sequence=1&isAllowed=y. 16. İçöz, F.J.(2020). Kendin Olmanın Dayanılmaz Hafifliği. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • 17. Kıerkegaard, S. (1956). Existenz im Glauben. Frankfurt: M.G. Schulte- Buhneke.
  • 18. Kıroğlu, F. (2020). Covıd-19 pandemi ortamında çalışma koşulları ve genel sorunlar. MEYAD, 1(1): 9-90.
  • 19. May, R. (2012). Varoluşun Keşfi. Erte Ö, translator. İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • 20. Mendelowitz, E., Schneider, K., & Yalom, I. (2012). Varoluşçu Psikoterapi. İçinde: (Darcan S., Çeviri editörü). Modern Psikoterapiler, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • 21. Özakkaş, T. (2008). Bütüncül psikoterapi. İstanbul: Litera Yayınevi.
  • 22. Özkoçak, V.,Koç, F., & Gültekin,T. (2020). Pandemilere antropolojik bakış: Koronavirüs (Covid-19) örneği. Turkish studies, 15(2): 1183-95.
  • 23. Parıldar, H. (2020). Infectious Disease Outbreaks in History. The Journal Of Tepecik Educatıon and Research Hospital, 30: 19-26.
  • 24. Qiu, W., Rutherford, S., Mao, A., & Chu, C. (2017). The pandemic and its impacts. Health, culture and society, 9:1-11.
  • 25. Raptis, B. K. (2020). Nietzsche’nin bakışından varoluşçuluk. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 19(2), 500-517.
  • 26. Sartre, J.P. (2011). Being and Nothingness: The Phenomenological Ontology Essay, Çeviren Turhan Ilgaz, Gaye Ç. Eksen, İstanbul: İthaki Publishers.
  • 27. Sartre, J. P., & Dieckmann, H. (1947). Existentialism. New York: Philosophical Library.
  • 28. Sartre, J.P. (2021). Existentialism is a Humanism. Yale University Press.
  • 29. Sartre, J.P.(2015). Existentialism. Bezirci A, translator. İstanbul: Say Yayınları.
  • 30. Sungur, M.Z. (2020). Belirsizlikle Barışmak Kaygı ve Endişeyi Yönetmek- Korona Günlükleri. Ankara: Büyükada yayıncılık.
  • 31. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Covıd-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Rehberi. Ankara; 2020. Available from: Https://Covid19bilgi.Saglik.Gov.Tr/Depo/Rehberler/Covıd-19_Rehberi.Pdf.
  • 32. Tokat, L. (2013). Varoluşçu teoloji. Ankara: Elis Yayınları.
  • 33. Topses, G. (2012). Davranışçı ve varoluşçu–hümanistik psikolojik danışma kuramlarının ayırt edici ve örtüşen nitelikleri. IJTASE, 1(3): 67- 75.
  • 34. Van, D.E., & Arnold, B.C. (2017). Existential Perspectives on Human Issues: A Handbook for Therapeutic Practice. California: Palgrave Macmillan.
  • 35. World Health Organization. Coronavirüs. Cenevre. (2020). Available from: https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1.
  • 36. Yalom, I. (2014).Varoluşçu Psikoterapi. (Çev.Ceyişakar, M.). Ankara: Kabalcı Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2000)
  • 37. Yalom, I.D, & Josselson, R. (2014). Existential Psychotherapy. Australia: Brooks/Cole Cengage Learning.
  • 38. Yazgan, İ.B., & Yerlikaya, E.E. (2008). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademi.
  • 39. Yıldız, F. 19. (2014). Yüzyıl'da Anadolu'da Salgın Hastalıklar (Veba, Kolera, Çiçek, Sıtma) Ve Salgın Hastalıklarla Mücadele Yöntemleri. Tarih Anabilimdalı. Yükseklisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • 40. Yiğit, İ., & Gümüşçü, O. (2016). Manisa ve çevresinde salgın hastalıkların iskâna etkisi (XVIXX. yy.). TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyumu, 13-14.
  • 41. Zhu, H., Wei, L., & Niu, P. (2020). The novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. Global health research and policy, 5(6); 1-3.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Kübra Gülırmak 0000-0003-4450-3737

Seval Ağaçdiken Alkan 0000-0003-4368-0766

Serap Güleç 0000-0001-9109-373X

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gülırmak, K., Ağaçdiken Alkan, S., & Güleç, S. (2021). COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 419-431. https://doi.org/10.47115/jshs.993091
AMA Gülırmak K, Ağaçdiken Alkan S, Güleç S. COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?. JSHS. Aralık 2021;6(3):419-431. doi:10.47115/jshs.993091
Chicago Gülırmak, Kübra, Seval Ağaçdiken Alkan, ve Serap Güleç. “COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 3 (Aralık 2021): 419-31. https://doi.org/10.47115/jshs.993091.
EndNote Gülırmak K, Ağaçdiken Alkan S, Güleç S (01 Aralık 2021) COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6 3 419–431.
IEEE K. Gülırmak, S. Ağaçdiken Alkan, ve S. Güleç, “COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?”, JSHS, c. 6, sy. 3, ss. 419–431, 2021, doi: 10.47115/jshs.993091.
ISNAD Gülırmak, Kübra vd. “COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6/3 (Aralık 2021), 419-431. https://doi.org/10.47115/jshs.993091.
JAMA Gülırmak K, Ağaçdiken Alkan S, Güleç S. COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?. JSHS. 2021;6:419–431.
MLA Gülırmak, Kübra vd. “COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 3, 2021, ss. 419-31, doi:10.47115/jshs.993091.
Vancouver Gülırmak K, Ağaçdiken Alkan S, Güleç S. COVID 19 PANDEMİSİ VAROLUŞSAL BİR TEHDİT Mİ? YOKSA FIRSAT MI?. JSHS. 2021;6(3):419-31.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.